۰ نفر

فردا صورت می‌گیرد؛

اضافه شدن ۱۶۰مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور

۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۴۳
کد خبر: 502002
اضافه شدن ۱۶۰مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور

مجری طرح‌های نیروگاه سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی گفت: فردا و با دستور رئیس‌جمهور بخش بخار نیروگاه شیروان با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا نصراللهی امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این نیروگاه ۱۴۳۴ مگاوات ظرفیت دارد و در جنوب شرقی خراسان واقع شده و جزو نیروگاه‌های بزرگ سیکل ترکیبی کشور است، اظهار کرد: این نیروگاه شش واحد ۱۵۹ مگاواتی گاز و سه واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی دارد،بخش گاز نیروگاه اواسط دهه ۸۰ وارد مدار شده، واحد اول بخش بخار در سال‌ ۱۳۹۷، واحد دوم سال ۱۳۹۸ و واحد سوم فردا و به صورت ویدئوکنفرانسی توسط رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه در نیروگاه سیکل ترکیبی، راندمان بالا و سوخت مصرف نمی‌شود. انرژی احتراق به عنوان انرژی اولیه تحویل داده شده و در فرایندی نرمال تبدیل به انرژی الکتریکی می‌شود، تصریح کرد: راندمان نیروگاه ۴۹ درصد و هزینه سه واحد بخار نیروگاه شیروان مجموعا ۲۳۰۰ میلیارد تومان است.

مجری طرح‌های نیروگاه سیکل ترکیبی برق حرارتی با بیان اینکه تمام تجهیزات ساخت این نیروگاه داخلی است، گفت: در یک فرایند انتقال تکنولوژی از تمام ظرفیت ساخت داخل استفاده شده یعنی تمامی تجهیزات عمدتا توسط متخصصان ایرانی به منصه ظهور آمده است. ابتدای دهه ۸۰ قرارداد انتقال تکنولوژی به نیروگاه شیروان منعقد شد و ساخت، نصب و راه‌اندازی تماماً توسط پرسنل ایرانی انجام می‌شود و تکنولوژی توربین‌های نیروگاه را یک مرحله قبل از تکنولوژی کلاس F است.

نصراللهی درباره روند تولید و انتقال برق از این نیروگاه گفت: برق تولیدی این نیروگاه امکان انتقال به سایر استان‌های همجوار و همچنین صادرات از مرزهای شرقی را دارد، نیروگاه توسط دولت سرمایه‌گذاری شده و به لحاظ بالانس شبکه و همچنین واقع شدن در مرز، استراتژیک است همچنین به لحاظ پایداری شبکه بسیار اهمتیت دارد.

وی درباره برنامه توسعه نیرگاه‌های سیکل ترکیبی در کشور گفت: نیروگاه‌های حرارتی سه دسته هستند بخش بخار معمولی همانند نیروگاه‌های شازند، سهند ورامین که حداکثر ۴۴ درصد راندمان دارند. نیروگاه‌های ساده گازی ۳۴ درصد راندمان دارند که قابلیت تبدیل به سیکل ترکیبی را دارند، امروز در دنیا افزایش راندمان و تکنولوژی در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مطرح است. ما نیز وظیفه داریم هرچه می‌توانیم در راستای ارتقاء راندمان و تولید کشور در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی گام برداریم.

مجری طرح‌های نیروگاه سیکل ترکیبی برق حرارتی با بیان اینکه تمام نیروگاه‌های کلاس F‌ جدید همزمان گازی و بخاری خواهند بود، تصریح کرد: عمده پروژه‌ها سرمایه‌گذاری روی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و تبدیل به واحدهای بخار است تا راندمان بهتری داشته باشیم.

نصراللهی با اشاره به استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها گفت: در توربین‌های گازی و سیکل ترکیبی به هیچ عنوان اجازه استفاده از حتی یک گرم مازوت را نداریم چون فرایند احتراق در توربین‌ها مستقیم است بنابراین فیلترهای زیادی داریم که کوچکترین آلودگی ایجاد نشود. در نیروگاه‌های بخاری حرارتی امکان سوزاندن مازوت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در نیروگاه شیروان شش واحد گازی داریم که به دلیل محدودیت سوخت دو واحد گازی آن در مدار است و فقط گازوئیل مصرف می‌کنیم، تاکید کرد:  در نیروگاه به هیچ عنوان علاقه‌ای به سوزاندن سوخت مایع نیست مگر در شرایط اضطرار، استفاده از سوخت مایع علاوه بر مشکل فیلتراسیون منجر به بالا رفتن هزینه تعمیرات و پایین آمدن راندمان می‌شود.

نصراللهی با اشاره به اشتغال زایی در نیروگاه شیروان گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۳ که عملیات اجرایی بخش بخار انجام شده به طور متوسط ۴۵۰ تا ۶۵۰ نفر در روز مشغول به کار شده‌اند و به صورت مستقیم نیز ۸۰ نفر در بخش بهره‌برداری مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه نیروگاه شیروان ۱۰۰درصد دولتی است و دولتی خواهد ماند، اظهار کرد: البته اینکه نیروگاه به بخش خصوصی واگذار نشود تابع سیاست‌های وزارت نیرو و اصل ۴۴ است اما با توجه به اهمیت نیروگاه، به نظر می‌رسد دولتی بماند و بعید است که در لیست خصوصی‌سازی قرار بگیرد.
نصراللهی درباره کاربرد فیلتراسیون در نیروگاه ها گفت: نیروگاه های سیکل ترکیبی در ورودی سوخت فیلتر دارند . تلاش این است که همه نیروگاه های کشور تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی شوند.

مجری طرح‌های نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی با بیان اینکه راندمان متوسط شبکه نیروگاهی کشور ۳۹ درصد است، افزود: هدفگذاری شده که در سال ۱۳۹۹ رقم راندمان به ۴۰ درصد برسد.