۰ نفر

بر اساس مستندات؛

نفت خام ایران امسال چند دلار فروخته شد؟

۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۱
کد خبر: 488162
نفت خام ایران امسال چند دلار فروخته شد؟

مستندات نشان می‌دهد، متوسط قیمت نفت خام در نیمه نخست سال 99 بالغ بر 37 دلار بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،  براساس مستندات، متوسط قیمت نفت صادراتی ایران در نیمه نخست سال ۹۹ بالغ بر ۳۷ دلار فروخته شد.

بالاترین متوسط قیمت نفت خام صادراتی مربوط به سال ۹۰ با ۱۰۹ دلار بود که آمارهای سازمان برنامه و بودجه آن را تایید می‌کند و در گزارش خود آورده است. البته طبق این اطلاعات دولت تدبیر و امید نیز در سال ۹۲ به طور متوسط نفت خام را ۱۰۴ دلار فروخت و طعم نفت بالای ۱۰۰ دلار را چشیده است.

پس از روند متوسط قیمت نفت خام صادراتی رو به کاهش گذاشته و در سال ۹۹ به پایین‌ترین سطح یعنی رقم ۳۷ دلار رسیده است که در مقایسه با پیش بینی قیمت نفت در بودجه که ۵۰ دلار بود بالغ بر ۱۲ دلار تفاوت عملکرد دارد.

در سال ۹۸ نیز متوسط قیمت نفت خام صادراتی کشور ۵۴ دلار بود که  ۱.۵ دلار بالاتر از پیش بینی رقم بودجه معادل ۵۲.۵ دلار عملکرد داشته است.

مقایسه قیمت نفت خام در بودجه و قیمت نفت خام صادراتی مقایسه قیمت نفت خام در بودجه کشور و قیمت نفت خام صادراتی در ۱۵ سال اخیر در جدول زیر آمده است. 

مشاهده می‌شود که تفاوت عملکرد با پیش بینی در بودجه های سنواتی تا سال ۱۳۹۳ مثبت بوده و در این سال با توجه به ریزش غیرمنتظره قیمت‌ها، این تفاوت منفی و باعث عدم تحقق درآمدهای مورد انتظار شده است.

همچنین قیمت سه نفت خام مرجع یعنی نفت اوپک، نفت دبی و نفت برنت در همین سال‌ها در جدول ذکر شده تا بتوان مقایسه درستی از وضعیت قیمت نفت ایران با این قیمت‌های مرجع داشت.