۰ نفر

محمود باقری، کارشناس اقتصادی:

تصویب طرح مجلس باعث ایجاد ۶۰۰میلیون دلار رانت می‌شود/ قیر رایگان با زدوبند سر از بازار غیررسمی در می‌آورد

۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۴۵
کد خبر: 454246
تصویب طرح مجلس باعث ایجاد ۶۰۰میلیون دلار رانت می‌شود/ قیر رایگان با زدوبند سر از بازار غیررسمی در می‌آورد

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تصویب فوریت طرح توزیع قیر رایگان نسبت به ایجاد و توزیع ۶۰۰میلیون دلار رانت هشدار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین،  محمود باقری گفت: متأسفانه مجلس برای اصلاح تبصره یک بند قانون بودجه ۹۹، بدترین راه را برگزیده و با تکلیف دولت به توزیع دو میلیون تن قیر رایگان عملاً در حال ایجاد یک رانت ۶۰۰ میلیون دلاری است.

مجلس شورای امروز سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ دو فوریت طرحی را تصویب کرد که اگر به تأیید نهایی مجلس برسد دو میلیون قیر رایگان بین پیمانکاران محلی توزیع می‌شود.

این کارشناس اقتصادی معتقد است اگر تاریخ رانت‌های ایجاد شده را ببینیم همه با اهداف درست ایجاد شدند، طرح وام‌های زودبازده با هدف ایجاد میلیونی شغل، طرح اختصاص ارز ۴۲۰۰ با هدف کنترل قیمت کالاهای اساسی درست شدند. اما بیش از ۷۰% انحراف داشتند نه اشتغال درست کردند و نه قیمت‌ها کنترل شد.

باقری افزود: مسئله دوم که در هر بار تصویب قانون جدید، قانون‌گذار علیرغم تجربیات تلخ گذشته، از نظر خود تمهیداتی می‌اندیشد که طرح جدید هم به انحراف نرود، غافل از اینکه رانت مکانیزم‌های خودش را ایجاد می‌کند و این طرح هم تبدیل به یک رانت عظیم برای منسوبین می‌شود.

در این زمینه بخوانید

دولت مخالف قیر تهاتری است

اهدای رایگان قیر فضا را برای قاچاق و دلالی مساعد می‌کند

او گفت: مسئله سوم اینکه نمایندگان برای اصلاح یک ماده بودجه، تصمیم به ساده‌سازی آن می‌کنند، غافل اینکه همین ساده‌سازی خود مکانیزم‌های نظارتی را حذف می‌کند. اینکه دولت نفت رایگان به پالایشگاه‌ها بدهد و در مقابلش قیر بگیرد و رایگان به وزارت راه، بنیاد مسکن، شهرداری‌ها، آموزش‌وپرورش و بسیج سازندگی و سازمان محیط‌زیست بدهد. 

باقری تاکید کرد: اگرچه در ظاهر مسئله‌ای ندارد، اما عملاً با حذف متغیر قیمتی، توزیع این حجم قیر رایگان با زدوبند بین کارفرمای محلی، پیمانکار و دستگاه نظارت، باعث می‌شود که عمده این قیر سر از بازار غیررسمی دربیاورد.