۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رجزخوانی سعودی روسی در آستانه اوپک پلاس/ ریاض به رگولاتورهای نفتی تگزاس اعتماد خواهد کرد؟

۱۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۵۳
کد خبر: 428641
رجزخوانی سعودی روسی در آستانه اوپک پلاس/ ریاض به رگولاتورهای نفتی تگزاس اعتماد خواهد کرد؟

درحالی بازارهای نفت شمارش معکوس برای نشست اضطراری اوپک پلاس در ششم آوریل را شروع کرده اند که ریاض و مسکو و تگزاس هنوز به نشانه های از اعتماد از یکدیگر برای کاهش تولید همه جانبه دست نیافته اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، دو روز پیش دیپلماسی توییتری ترامپ بازهم فعال شد و تنها با استفاده از واژگانی همچون امیدواری و انتظار از کاهش ١۵ میلیون بشکه ای نفت، سبب جهش ٢۵ درصد قیمت طلای سیاه شد.

پس از آن بود که گمانه زنی ها از آغاز مذاکرات روسیه و عربستان در خصوص توافق بر سر کاهش تولید بالا گرفت. در این بین پوتین روز گذشته در یک جلسه آنلاین با روسای شرکت های بزرگ نفتی روسیه به بحث و بررسی آخرین تحولات بازارهای جهانی نفت پرداخت. وی در این جلسه گفت: مقام‌های روسیه شرایط بازار نفت را با در نظر گرفتن منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تجزیه و تحلیل می‌کنند. پوتین افزود: ما وضع بازار نفت را رصد و تجزیه و تحلیل می‌کنیم. وظیفه اصلی ما ثبات بلندمدت بازار به نفع به گفته رئیس جمهور روسیه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و البته اطمینان از پایداری و توسعه بیشتر صنعت نفت روسیه به‌عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد ملی است.

وی افزود: باید خواسته‌های همه شریکان خود، همه کشورهای تولیدکننده را در نظر بگیریم و تنها در این صورت می‌توانیم توافق  عادلانه‌ای را برای توازن در بازار به دست آوریم.

به گفته رئیس جمهور روسیه این کشور می‌تواند تولید نفت را حدود ١٠ میلیون بشکه در روز کاهش دهد، اما این موضوع باید با مشارکت همه اتفاق بیفتد.

پوتین همچنین تاکید کرد: براساس برآوردهای اولیه فکر کنم می‌توانیم از کاهش حدود ١٠ میلیون بشکه در روز، کمی کمتر یا بیشتر صحبت کنیم.

وی یادآور شد که همه این موارد باید با همکاری انجام شود و معتقدم وقتی درباره مشارکت صحبت می‌کنم، همه، از جمله شریکان ما، متوجه هستند که صحبت از کاهش سطح تولید از مقدار پیش از آغاز بحران، یعنی سطح تولید در سه ماه نخست امسال است.

همچنین دیروز رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار با الکساندر نواک، وزیر انرژی این کشور اعلام کرد: عربستان قصد دارد از شر رقبای نفت شیل خود خلاص شود و برای این کار، مجبور شد قیمت نفت را به پایین‌تر از ۴۰ دلار برای هر بشکه برساند.

این رجزخوانی به مسکو ختم نشد و شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی به اظهارات روز جمعه همتای روسی خود واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر انرژی روسیه نخستین کسی بود که به رسانه‌ها اعلام کرد تمامی کشورهای مشارکت کننده در پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس از اول آوریل از تمامی تعهداتشان آزاد خواهند شد و باعث شد کشورها برای جبران کاهش قیمت‌ها و سودشان، به افزایش تولید اقدام کنند.

البته گفتنی است عربستان که پنج هفته پیش اعلام کرده بود با کاهش قیمت نفت، در بازارهای جهانی حمام خون راه می اندازد، با یک تماس تلفنی ترامپ از موضع خود پایین آمده و درخواست نشست اضطراری اوپک پلاس برای کاهش تولید را داد. حال باید دید که ریاض تا چه حد به رگولاتور های نفتی تگزاس در خصوص کاهش تولید اعتماد خواهد کرد؟