۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

روسیه به‌دنبال افزایش سهم از فروش در بازار طلای سیاه/ شدت تقاضا برای نفت ارزان قیمت را پراند

۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۱۶
کد خبر: 423519
روسیه به‌دنبال افزایش سهم از فروش در بازار طلای سیاه/ شدت تقاضا برای نفت ارزان قیمت را پراند

باوجود هشدارهایی از تداوم روند کاهشی قیمت نفت و بازگشت آن به کانال ٢٠ دلار، مشوق های اقتصادی دولت ها سبب شده تا تقاضا برای خرید نفت ارزان قیمت ۵٠ درصد افزایش یابد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ در دومین روز از جنگ جهانی نفت، قیمت این کامودیتی که تا محدوده ٣١ دلار پایین آمده بود به دلیل رشد ۵٠ درصدی تقاضای پالایشگران با رشد ۴ دلاری در روز جاری روبرو شده است . پس از شیوع ویروس کرونا و ترس از شروع روزگار رکوردی در اقتصاد کشورها، بانک مرکزی ها بسته های تشویقی را برای خروج از رکود معرفی کرده اند که بخش قابل توجهی از این مشوق ها در بازار نفت ارزان قیمت جذب خواهد شد.

در حال حاضر هر بشکه نفت برنت با افزایش ١٢ درصدی قیمت نسبت به روز گذشته در محدوده ٣۵ دلار و ٨۵ سنت معامله می شود.

همچنین هر بشکه نفت وست تگزاس نیز با افزایش ١۵ درصدی نسبت به کف قیمتی روز گذشته به عدد ٣٢ دلار ود٧٠ سنت رسیده است .

در این میان نکته قابل توجه ، مسابقه افزایش تولید میان دو صادرکننده بزرگ نفت دنیاست که در تلاشند سهم از بازار بیشتری را برای خود کسب کنند.

تحلیلگران روسی بر این ادعا هستند که روسیه به دنبال افزایش سهم خود در بازار جهانی است و این تنها در صورتی محقق می‌شود که بهای نفت پایین باشد و آمریکا که اکنون بزرگترین تولید کننده نفت در جهان است مجبور به کناره گیری از بازار شود چرا که آنها نفتی پرهزینه تولید می‌کنند که با سقوط قیمت دیگر استخراج آن خودزنی خواهد بود.

همچنین تحلیلگران گازپروم نیز اظهار داشته اند: با نفت کمتر از بشکه‌ای ۵۰ دلار، تولید بیش از نیمی از ذخایر نفت قاره آمریکا زیان بار خواهد بود و شرکت‌های آمریکایی را در آستانه ورشکستگی قرار خواهد داد.

این در حالی است که نواک وزیر انرژی روسیه اخیرا بیان داشته که پیشتر کاهش قیمت نفت را پیش بینی کرده و صندوق ذخیره ارزی کشور در شرایط است که اگر این این افت قیمت تا ۶ سال تداوم داشته باشد، توانایی پوشش این افت را داشته و روبل روسیه را در برابر دلار تقویت خواهیم کرد.

از سوی دیگر اما خبر جهش تولید از سوی عربستان ، تحلیلگران گلدمن ساکس را بر این واداشته تا پیش بینی خود از قیمت نفت را به ٢٠ دلار کاهش دهند. اخیرا عربستان اعلام کرده از ابتدای ماه آینده میلادی که توافق کاهش تولید اوپک به پایان می رسد، تولید خود را به بالای ١٠ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

اما کارشناسان نفتی بر این باورند که این افزایش تولید از سوی عربستان بادوام نبوده و در آینده نزدیک این کشور مجددا وارد پیمانی برای کاهش تولید خواهد شد.