۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

چالش جدید نفت ایران در پی آتش‌بس 90روزه جنگ تجاری/ در قبال چین باید هوشیارتر باشیم

۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۲۲
کد خبر: 318977
چالش جدید نفت ایران در پی آتش‌بس 90روزه جنگ تجاری/ در قبال چین باید هوشیارتر باشیم

شب گذشته اخباری از نشست شام کاری روسای دو قدرت اقتصادی جهان مخابره شد که حاکی از آتش بس 90 روزه تا رسیدن به توافقی جامع برای پایان جنگ تجاری بود. در این اما به نظر می‌رسد به رغم تاثیرات مثبت این توافق بر قیمت جهانی فلزات اما وضعیت برای فروش نفت ایران تیره‌تر خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، شب گذشته و در حاشیه نشست گروه G20، روسای دو ابَرقدرت اقتصادی دنیا که که چندی است با به راه انداختن جنگ تجاری بی حاصل آفت جان بازار فلزات گرانبها شده‌اند، در حین صرف شام به توافقات بسیار مهمی دست یافتند. 

پایان یک جنگ سرد تجاری با شام کاری

دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ، رهبران آمریکا و چین که در جریان اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین حضور دارند موافقت کرده‌اند جنگ تعرفه‌ای میان دو اقتصاد بزرگ جهان را برای ۹۰ روز متوقف کنند تا به گفتگوهای جاری میان نمایندگان دو کشور فرصت بیشتری داده باشند کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد ترامپ عوارض بر 200 میلیارد دلار واردات چین را در ابتدای سال جاری روی 10 درصد نگه می‌دارد و فعلا آن را به 25 درصد افزایش نمی‌دهد .از این رو نتیجه مذاکرات شب گذشته دو رئیس جمهور،عدم افزایش عوارض از اول ژانویه بود . کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد ترامپ عوارض بر 200 میلیارد دلار واردات چین را در ابتدای سال جاری روی 10 درصد نگه می‌دارد و فعلا آن را به 25 درصد افزایش نمی‌دهد .

در این بیانیه ، آمده است:« چین توافق کرده مقدار زیادی محصولات کشاورزی، انرژی، صنعتی و ... از آمریکا خریداری کند تا عدم تعادل تجاری بین دو کشور کاهش یابد. هنوز در مورد مقدار این خرید توافق نشده است. در این میان چین نیز موافقت کرد خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان ما را فوراً آغاز کند .»

این دو کشور توافق کردند مذاکراتی در مورد تغییرات ساختاری با توجه به انتقال اجباری تکنولوژی، حفاظت از مالکیت فکری، موانع غیر از عوارض، مزاحمت‌های سایبری و دزدی سایبری، خدمات و کشاورزی آغاز کنند .

حاصل جنگ به ظاهر بی حاصل برای جهان چه بود؟

گفتنی است این اولین دیدار طرفین از زمان آغاز جنگ تجاری میان دو کشور بود. آمریکا سال جاری ابتدا تعرفه ای 25 درصدی بر پنجاه میلیارد دلار کالای چینی وضع کرد. از این رو چین نیز در اقدامی مشابه از واردات 60 میلیارد دلار کالای امریکایی سرباز زد. همچنین آمریکا در ماه سپتامبر دور دوم جنگ تجاری را کلید زد و بر دیست میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه 10 درصدی وضع کرد. چین نیز در اقدامی تلافی جویانه بر 60 میلیارد دلار کالای آمریکایی تعرفه 10 درصدی اعمال نمود. هدف آمریکا از به راه انداختن این جنگ فشار آوردن بر چین برای تسهیل حضور شرکت های آمریکایی در بازار چینی ها و کاستن از کسری تراز تجاری با آن کشور است. کسری تراز تجاری آمریکا در سال 2017 به 375 میلیارد دلار رسیده است. طبق آمار دولتی آمریکا، کسری تراز تجاری این کشور در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی مقابل چین به 261 میلیارد دلار رسیده است. 

در این میان پس از بالا گرفتن منازعات اقتصادی میان دو کشور قدرتمند چین و آمریکا، بازار فلزات اساسی به شدت تحت تاثیر نوسانات منفی قرار گرفت. با وضع تعرفه های سنگین از سوی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم چین، هر روزه شاهد افزایش موجودی انبار این این کالاها در چین بودیم. از این رو فلزت اساسی با افت قیمت مواجه و روزهای سختی را سپری می کنند. اما با اعلام خبر آتش بس از فردا احتمالا قیمت ها در بازارهای جهانی فلزات تقویت شده و ریزش های ماه‌های های اخیر خود را جبران می کنند. 

بازار نفت ایران سیاه‌تر می‌شود

اما باوجود آثار مثبتی که این توافق احتمالی بر دنیای خرید و فروش فلزات جهانی می گذارد، وضعیت برای فروش نفت ایران به چین سخت تر از قبل خواهد شد. چراکه با پایان یافتن جنگ تجاری میان دو کشور چین و امریکا، عملا این دو کشور سطح مراودات اقتصادی خود را افزایش داده و در جهت جلب رضایت یکدیگر اقدام به واردات اقلام مورد نیاز خود از کشور مقابل می کنند. از سویی دیگر باید این موضوع را درنظر گرفت که چین مهمترین خریدار نفت ایران به شمار می رود که در زمان جنگ تجاری دو کشور، جای امیدواری بود که چین همچنان به واردات نفت از ایران ادامه دهد. اما با فروکش کردن آتش جنگ احتمالا شاهد پا پس کشیدن چین از خرید نفت ایران و در عوض برای جلب رضایت آمریکا اقدام به تامین سوخت از این کشور نماید.