۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

سه پیشنهاد مهم وزیر اقتصاد به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا

۵ مرداد ۱۴۰۱، ۸:۰۷
کد خبر: 656303
سه پیشنهاد مهم وزیر اقتصاد به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه ای به محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهور از او خواسته تا برای اجرای موثر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که نیازمند مشارکت گسترده فعالان اقتصادی خرد و کلان کشور است، سه پیشنهاد این وزارتخانه را جهت پیاده سازی مرحله ای این قانون که از مهرماه سال ۹۸ لازم الاجرا است و زیرساختهای آن در ۲۰ تیر ۱۴۰۱ فراهم شده، در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مصوب نماید.

به گزارش خبرنگار قتصاد آنلاین، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با ارسال نامه ای به معاون اقتصادی رئیس جمهور بر ضرورت تصویب و ابلاغ احکام مالیاتی در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تاکید کرد و گفت: قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در مهرماه سال ۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و علیرغم اینکه قانونگذار برای اجرای آن ۱۵ ماه در نظر گرفته، لیکن این قانون در دولت دوازدهم اجرایی نگردیده است. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و استقرار تیم اقتصادی دولت در وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور، اجرای قانون مذکور به عنوان مهمترین اولویت سازمان امور مالیاتی کشور در نظر گرفته شده و سامانه مودیان از تاریخ ۲۰ تیر ۱۴۰۱ پس از تولید و انجام تست های سرد و گرم وارد مرحله پیاده سازی شده است.
از طرفی نظر به اینکه قانون مذکور از حیث پیاده سازی و اجرا علاوه بر ایجاد سامانه و آمادگی سازمان امور مالیاتی کشور برای اجرا نیازمند آماده سازی، اطلاع رسانی و انجام برخی اقدامات توسط مودیان محترم مالیاتی بوده و از طرف دیگر میزان گستردگی در سطح کلیه فعالان اقتصادی اعم از خرد و کلان در کل کشور است، لذا اجرای مطلوب آن نیازمند در نظر گرفتن ملاحظات خاص و استفاده از کلیه ظرفیتهای حاکمیتی مخصوصا در دوره گذار می باشد، بنابراین اجرای مرحله ای و با مشوق های مورد نیاز، امکان انجام موفق طرح را به شدت افزایش خواهد داد. 
از این رو برای اجرای مرحله ای قانون و عدم ایجاد اختلال در نظام اقتصادی کشور نیاز است که احاکام مالیاتی زیر برای اجرای هر چه بهتر قانون در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب و ابلاغ شود. 
۱- مفاد ماده ۱۹۱ قانون مالیات های مستقیم تا پایان سال ۱۴۰۲ در خصوص اشخاص مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که در اجرای ماده ۲ این قانون توسط سازمان امور مالیاتی کشور به صورت مرحله ای فراخوان می شوند، جاری می باشد. 
۲- مالیات بر ارزش افزوده خریدهای پرداختی مربوط به صورتحساب های صادره خارج از سامانه مودیان تا پایان دوره فراخوان های مرحله ای پس از رسیدگی قابل پذیرش می باشد. 
۳- اجرای ماده ۱۴ قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱ به تعویق می افتد.
نامه