۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

نقدینگی به ۴ هزار و ۳۱۵ هزار میلیارد تومان رسید

۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۱۳
کد خبر: 605647
نقدینگی به ۴ هزار و ۳۱۵ هزار میلیارد تومان رسید

رقم نقدینگی کشور با ۴۲ درصد افزایش نسبت به آبان سال گذشته به رقم ۴ هزار و ۳۱۵ هزار میلیارد تومان رسید.

اقتصاد آنلاین- شادی همایونی؛ بانک مرکزی در گزارش گزیده آمارهای اقتصادی آبان ۱۴۰۰ حجم پایه پولی را ۵۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده که این عدد در مقایسه با سال ۱۳۹۹، ۳۵.۸ درصد افزایش نشان می دهد. پایه پولی در اسفند ۱۳۹۹، ۴۵۸ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش حجم اسکناس و مسکوک در جریان در آبان ۱۴۰۰با ۱۷.۱ درصد رشد به ۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده و سپرده های بانک ها و موسسات اعتباری نزد بانک مرکزی با ۳۹.۸ درصد رشد، ۴۵۷ هزار میلیارد تومان گزارش شده است.

ضریب فزاینده نیز با ۴.۶ درصد رشد، ۷.۹۸۷ اعلام شده است. بر این اساس حجم نقدینگی از ۳ هزار و ۴۷۶ هزار میلیارد تومان در اسفند ۹۹ به ۴ هزار و ۳۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

این گزارش نشان می دهد در آبان ۱۴۰۰، نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به کل سپرده ها ۰.۰۱۷۴، نسبت سپرده های قانونی به کل سپرده ها ۰.۱۰۵۷ و نسبت ذخایر اضافی به کل سپرده ها نیز ۰.۰۰۴۳ بوده است.

البته پیش تر بر اساس گزارش های ماهانه بانک مرکزی از تحولات اقتصاد کلان، رشد نقدینگی در آذر امسال نسبت به اسفند ۱۳۹۹ برابر با ۲۷.۴ درصد بوده‌ است و بنابراین نقدینگی در پاییز امسال، ۴۴۲۹ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.