۰ نفر

نحوه ثبت نام جدید در نظام مالیات ارزش افزوده مشخص شد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۱:۵۰
کد خبر: 438529
نحوه ثبت نام جدید در نظام مالیات ارزش افزوده مشخص شد

رئیس سازمان امور مالیاتی شرایط و نحوه ثبت نام جدید در نظام مالیات بر ارزش افزوده را ابلاغ کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، روز گذشته گواهی ثبت مالیات بر ارزش افزوده و مراحل آن در وزارت اقتصاد به منظور تسهیل کسب و کار حذف شد و همچنین دریافت کد اقتصادی از ۷۲.۵ روز به ۲۲.۵ روز کاهش یافت. بر همین اساس با ابلاغ این موضوع از سوی وزیر اقتصاد به سازمان مالیاتی، شرایط و نحوه ثبت نام در نظام مالیات ارزش افزوده از سوی امید علی پارسا رئیس سازمان مالیاتی ابلاغ شد.

پارسا در نامه ای مورخ ۲۱ اردیبهشت سال جاری به ادارات مالیاتی آورده است: در راستای ماده (۱۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده موضوع چگونگی ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده، نظر به اینکه برابر اطلاعات واصله، شرایط و فرآیند ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده برای برخی از مودیان محترم مالیاتی با مشکلاتی همراه بوده است، لذا به منظور تکریم مودیان و تسریع و تسهیل شرایط و فرآیند ثبت نام ، مقرر می دارد:

۱- شرایط ثبت نام در مالیات بر ارزش افزوده 

۱ - ۱ - ثبت نام مودی در سامانه ثبت نام نظام مالیاتی

۲ - ۱- انتخاب گزینه مشمولیت در نظام مالیات بر ارزش افزوده در سامانه مذکور

۲- در مواردی که حسب اطلاعات واصله از مراجع ذی ربط تاسیس با صدور مجوز فعالیت، نسبت به ثبت نام مودی در نظام مالیاتی اقدام می شود، در صورتی که با توجه به نوع فعالیت و با توجه به فراخوان های انجام شده برای اشخاص مشمول مالیات بر ارزش افزوده امکان ثبت نام مودی بصورت سیستمی در نظام مالیات بر ارزش افزوده وجود داشته باشد، نسبت به ثبت نام مودی اقدام خواهد شد. در غیر این صورت (در صورت عدم انجام ثبت نام سیستمی ارزش افزوده) ضمن اطلاع رسانی به مودی به نحو مقتضی مکاتبه، ارسال پیامک یا از طریق کارپوشه سامانه مودیان حسب مورد) از مودی درخواست می شود در صورت مشمولیت در نظام مالیات بر ارزش افزوده با توجه به فراخوان های انجام شده، با مراجعه به نشانی اعلام شده نسبت به انتخاب گزینه مشمولیت در نظام مالیات بر ارزش افزوده اقدام تا ثبت نام مودی در نظام مالیات بر ارزش افزوده به صورت سیستمی تکمیل گردد.

۳- در مواردی که علی رغم مشمولیت مودی امکان ثبت نام سیستمی مودی در نظام مالیات بر ارزش افزوده فراهم نبوده و مودی نیز نسبت به ثبت نام در این نظام اقدام نماید، ادارات امور مالیاتی موظفند با توجه به نوع فعالیت و سابقه فعالیت مودی در پرونده عملکرد و فراخوان های انجام شده نسبت به ثبت نام مودی اقدام و مراتب ثبت نام مودی را به نحو مقتضی (مکاتبه، ارسال پیامک یا از طریق کار پوشه سامانه مودیان حسب مورد ) اطلاع رسانی و تکالیف قانونی وی را یادآوری نمایند.

۴- مودیان می توانند با مراجعه به نشانی www.evat.ir بخش " ثبت نام" گزینه " ثبت نام " از وضعیت ثبت نام خود اطلاع حاصل نمایند.

۵- کارفرمایان، خریداران کالا و خدمات و فعالان اقتصادی می توانند با مراجعه به نشانی www.evat.ir در صفحه اصلی سامانه با انتخاب گزینه "بررسی ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده" از ثبت نام مودیان در سامانه کسب اطلاع نمایند.

۶- معاونت فناوری های مالیاتی موظف است با هماهنگی معاونت در آمدهای مالیاتی ترتیبات لازم برای اجرای این دستورالعمل را بعمل آورد.

۷- از تاریخ لازم الاجرا شدن این دستور العمل، ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده کفایت داشته و نیازی به صدور گواهینامه ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده نمی باشد و ثبت نام های قبلی بعنوان ثبت نام قطعی تلقی می گردد. ضمنا دستورالعمل شماره ۲۶۰/۲۷۲۹/د مورخ ۱۳۹۸/۶/۱۱ لغو می گردد.