۰ نفر

سخنگوی ستاد تسهیلات کرونایی؛

درخواست وام یک میلیونی تا 18اردیبهشت تمدید شد/ نیازی به مراجعه حضوری خرید سیم‌کارت نیست

۳۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۰۷
کد خبر: 432568
درخواست وام یک میلیونی تا 18اردیبهشت تمدید شد/ نیازی به مراجعه حضوری خرید سیم‌کارت نیست

سخنگوی ستاد تسهیلات کرونایی با بیان اینکه تقاضا برای دریافت وام یک میلیونی تا 18 اردیبهشت تمدید شد، گفت: نیازی برای تجمع و مراجعه حضوری تهیه سیم‌کارت وجود ندارد و می‌توان به طریق اینترنتی و تلفنی سیم‌کارت تهیه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در پی اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اینکه سرپرستان خانوارهای یارانه‌بگیر برای دریافت وام یک میلیون تومانی قرض‌الحسنه کرونایی باید شماره ملی سرپرست را از طریق تلفن همراه به نام سرپرست خانوار به سرشماره 6369 ارسال کنند، روز گذشته برخی از گزارش‌ها حاکی از تجمع عده‌ای از سرپرستان خانوار یارانه‌بگیر برای دریافت سیمکارت به نام تلفن همراه بوده‌اند که عده‌ای از کارشناسان نسبت به این امر اعتراض کردند که فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود و برای دریافت سیمکارت حضوری امکان انتقال بیماری کرونا وجود دارد.

در این زمینه حسین میرزایی سخنگوی ستاد تسهیلات کرونایی در تماس تلفنی به صورت زنده با شبکه خبر اعلام کرد: در کل کشور  حدود 2.5 میلیون سرپرست خانوار یارانه‌بگیر از کل 23 میلیون سرپرست خانوار یارانه‌بگیر سیمکارت تلفن همراه به نام خود ندارند که از این تعداد 70 درصد سرپرستان خانوار در شهرها و 30 درصد در روستاها قرار دارند.

وی تأکید کرد: نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت سیمکارت تلفن همراه نیست و با توجه به اینکه اپراتورهای تلفن همراه اعلام کردند سیمکارت به نام را به صورت رایگان می‌دهند، متأسفانه عده‌ای از افرادی که یارانه‌بگیر نیستند و یا سرپرست خانوار هم نیستند، مراجعه کرده‌اند و این امر باعث تجمع افراد در جلوی دفاتر فروش سیمکارت تلفن همراه شده است.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به وجود حساب یارانه‌ای چه نیازی به ارسال پیامک از سوی سرپرست خانوار وجود دارد، گفت: وقتی نظام بانکی متعهد شده است که تسهیلاتی به خانوارهای یارانه‌بگیر بدهد و باید بازپرداخت این یارانه در آینده صورت گیرد، بنابر این نیاز است که یک محمل قانونی وجود داشته باشد که بانک بتواند اقساط این وام را در آینده از حساب سرپرست خانوار برداشت کند که برای این یا باید مراجعه حضوری به شعب بانک برای احراز هویت صورت می‌گرفت که باعث تجمع افراد می‌شد و یا اینکه احراز هویت بدون مراجعه حضوری و از طریق ارسال شماره ملی سرپرست خانوار به وسیله پیامک به سرشماره 6369 انجام شود که این پیامک درخواست تسهیلات به منزله احراز هویت و اعلام رضایت برای برداشت اقساط این وام توسط بانک تلقی می‌شود.

وی گفت: ما باید به وسیله سرویس شاهکا که در وزارت ارتباطات وجود دارد شماره ملی و شماره تلفن همراه سرپرست خانوار را مطابق دهیم و به خاطر این است که می‌گوییم سیمکارت تلفن همراه به نام سرپرست خانوار یارانه‌بگیر برای تقاضای وام یک میلیونی باشد.

به گفته میرزایی، علت ازدحام مردم در جلوی دفاتر واگذاری سیمکارت این است که عده‌ای از این افراد اساسا سرپرست نبوده‌اند یا عده‌ای یارانه‌بگیر نبودند و بخشی هم به خاطر رایگان بودن سیمکارت می‌خواستند سیمکارت بیشتری داشته باشند، در حالی که می‌توان سیمکارت مورد تقاضای سرپرست خانوار را به وسیله مأمور پست در درب منازل تحویل داد.

وی گفت: در مذاکره‌ای که با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات داشتیم قرار شد سیمکارت درب منازل پرداخت شود.

وی گفت: سرپرستاان خانوار که تا ساعت 24 امشب کدملی خود را به سرشماره 6369 پیامک کنند به منزله تقاضا برای وام یک میلیون تومانی خواهد بود و وام این افراد پنج‌شنبه این هفته 4 اردیبهشت به حساب آنها واریز می‌شود.

وی ادامه داد: کسانی که تا ساعت 24 امشب نتوانند شماره ملی خود را پیامک کنند می‌توانند هفته آینده ارسال کنند و تا 7 اردیبهشت ماه وام به حساب آنها واریز می‌شود و در نهایت کسانی که در مرحله بعدی هم نتوانند تا 18 اردیبهشت ماه باید شماره ملی سرپرست خانوار را پیامک کنند که وام آنها در انتهای ماه مبارک رمضان واریز می‌شود.

به گفته میرزایی، مهلت تقاضا برای وام یک میلیون تومانی کرونایی برای یارانه‌بگیران تا 18 اردیبهشت ماه خواهد بود و هیچ نیازی به مراجعه حضور افراد نیست و سرپرستان خانوار اگر تا پایان وقت امشب نتوانستند هفته آینده 7 اردیبهشت‌ماه می‌توانند شماره ملی خود را به سرشماره 6369 پیامک کنند.

وی گفت:‌احراز هویت افراد فقط از طریق تطابق شماره ملی سرپرست خانوار با شماره تلفن همراه به نام صورت می‌گیرد و این افراد باید حتما در فهرست یارانه‌بگیران قرار داشته باشند و هیچ آزمون وسعی هم انجام نمی‌شود.

وی گفت: در مورد اینکه برخی از خانوارها بیش از یک میلیون تومان وام می‌گیرند گفت طبق مصوبه دولت که بعدا جزئیات آن اطلاع‌رسانی می‌شود 4 میلیون خانوار از گروه‌های خاص مانند زنان سرپرست خانوار وجود دارند که برای خانوارهای دو و سه نفره 500 هزار تومان بیشتر یعنی در مجموع یک و نیم میلیون تومان وام و برای خانوارهای 4 نفره و بیشتر یک میلیون تومان اضافه‌تر یعنی دو میلیون تومان در مجموع وام پرداخت می‌شود.

میرزایی این را هم گفت: البته یک سبد معیشتی کرونایی به صورت رایگان و بلاعوض به سه میلیون  خانوار شناخته شده که هیچ درآمد ثابتی ندارند ماشین و خانه به نام خود ندارند و این‌ها نیم‌دهک با درآمد بسیار پایین جامعه هستند که برای آنها کمک بلاعوض پرداخت می‌شود و سازمان برنامه و بودجه فرآیند این پرداخت را بر عهده دارد که در واقع کمک بلاعوض است.

سخنگوی ستاد تسهیلات کرونایی همچنین در مورد ضمانت وام قرض‌الحسنه کرونایی گفت: فقط سیمکارت به نام سرپرست خانوار و قرار داشتن در فهرست یارانه‌بگیران و ارسال شماره ملی سرپرست خانوار به سرشماره 6369 باعث می‌شود که ضمانت این وام‌ها از حساب یارانه آنها باشد و اقساط نیز از حساب یارانه افراد در آینده کسر می‌شود.

وی گفت: کارمزد تسهیلات یک میلیون تومانی 4 درصد است و ما نمی‌توانیم بدون اجازه از حساب افراد پول برداریم و در واقع ارسال شماره ملی سرپرست خانوار به منزله پذیرش ضوابط دولت در پرداخت این وام تلقی می‌شود.

وی تأکید کرد: هیچکس دیگری نمی‌تواند به جای سرپرست خانوار علام رضایت کند بنابر این کسانی که سیمکارت به نامشان نبوده  در نتیجه پیامکی هم برایشان ارسال نشده است و باید سیمکارت به نام برای سرپرست خ انوار یارانه‌بگیر وجود داشته باشد و با ارسال کدملی خود تقاضای دریافت وام یک میلیون تومانی کرونایی داشته باشند.

سخنگوی ستاد تسهیلات کرونایی تأکید کرد: ارسال پیامک به سرپرستان خانوار از سامانه V.REFAH صورت گرفته و ارسال کدملی سرپرست خانوار برای تقاضای وام یک میلیونی به سرشماره 6369 صورت می‌گیرد و بنابر این هیچ سایت و یا اپلیکیشن دیگری و یا هیچ مراجعه حضوری و یا تلفنی پذیرفته نیست و اگر کسی از روش‌های دیگر با افراد تماس گرفت قطعا بدانید کلاهبرداری است.

وی به مردم تأکید کرد: مراقب کلاهبرداران و سودجویان باشند.