۰ نفر

سهام عدالت در دست 49 میلیون ایرانی

۷ دی ۱۳۹۸، ۶:۳۵
کد خبر: 405155
سهام عدالت در دست 49 میلیون ایرانی

تا آبان ماه سال آینده سهام عدالت 49 میلیون ایرانی آزاد می‌شود و بدین ترتیب مشمولان علاوه بر دریافت سود، می‌توانند نسبت به فروش یا نگهداری سهام خود اقدام کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این خبری است که رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است. براساس گفته‌های علیرضا صالح سهام عدالت تا آبان سال 99 آزادسازی می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. یکی از اهداف اصل 44 قانون اساسی، تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس است که امیدواریم این امر هرچه زودتر با آزادسازی سهام عدالت، محقق شود.

معاون وزیر اقتصاد همچنین درباره زمان واریز سود سهام عدالت مربوط به سال مالی 1397 اعلام کرد که سود سهام عدالت از اوایل اسفند به حساب مردم واریز می‌شود. به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، وی درباره میزان سود واریزی به حساب مشمولان گفت: رقم دقیق آن در وضع کنونی مشخص نیست و باید در ابتدا سود مدنظر از شرکت‌ها دریافت و سپس به حساب دارندگان سهم واریز شود. وی اضافه کرد: برای مشخص شدن اینکه چه میزان سود سهام به مردم تعلق می‌گیرد باید تا ماه بهمن صبر کرد، اما به‌طور حتم تا ماه اسفند سود در نظر گرفته شده واریز می‌شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: سودهایی که از سوی شرکت‌ها در اختیار ما قرار می‌گیرد برای مردم است؛ بنابراین هر میزان سود به‌حساب سازمان واریز شود تا رقم آخر به مردم پرداخت خواهیم کرد. صالح در پاسخ پرسشی مبنی بر اینکه در ابتدا قرار بود سود سهام عدالت در ماه آذر به حساب مشمولان پرداخت شود در حالی که زمان تعیین شده عقب افتاده است، گفت: شرکت‌ها هشت ماه فرصت دارند تا سود را در اختیار ما قرار دهند و با توجه به اینکه مجامع آنها در تیرماه برگزار شد تا پایان بهمن فرصت دارند که سود را به حساب سازمان واریز کنند.

سهامداران بازار سرمایه 60 میلیونی می‌شوند

براساس تازه‌ترین آمارهای ارائه شده هم‌اکنون 11 میلیون و 218 نفرسهامدار بازار سرمایه هستند که با آزادسازی سهام عدالت 49 میلیون نفر به این تعداد افزوده می‌شود و بدین ترتیب تعداد سهامداران کشور به بیش از 60 میلیون نفر می‌رسد.

لایحه آزادسازی سهام عدالت بیش از یک‌ونیم سال پیش از سوی دولت به مجلس رفت. طبق لایحه 49 میلیون نفر مشمول سهام عدالت در قالب صندوق‌های قابل معامله می‌توانند یونیت یا همان برگه‌های سهام خود را دریافت و اختیار فروش یا نگهداری آن را داشته باشند. با این اقدام در واقع گام پایانی سهام عدالت نیز برداشته می‌شود و دیگر مدیریت سهام عدالت به مشمولان آن واگذار می‌شود.

برای آزادسازی سهام عدالت یا سهام تمام 49 شرکت سرمایه‌پذیری که در سبد سهام عدالت قرار دارند به‌صورت مساوی در یک صندوق تجمیع و برگه سهام آن به‌صورت مساوی بین 49 میلیون نفر توزیع می‌شود؛ یا شرکت‌ها براساس هر صنعت درقالب صندوق‌های مختلف تجمیع و سهام آن توزیع می‌شود.

سهامداران چقدر سود گرفتند

از آغاز طرح سهام عدالت در مجموع 49 میلیون‌ و 226 هزار و 193 نفر مشمول دریافت سهام عدالت شده‌اند. تاکنون 5 میلیون مشمول زنده و ورثه 2.4 میلیون متوفی برای دریافت سود سهام عدالت مراجعه نکردند.

از 49 میلیون‌ نفر مشمول سهام عدالت 2.2 میلیون‌ نفر تا آن تاریخ متوفی شده بودند و 47 میلیون‌ نفر مشمول سهام عدالت در قید حیات بودند و ظرف حدود سه سال گذشته که طرح واریز سود سهام عدالت اجرا شد، حدود 300 هزار نفر جدید از مشمولان نیز فوت کردند که تاکنون 2.5 میلیون‌ مشمول سهام عدالت در مجموع فوت شده‌اند.

از بیش از 49 میلیون نفر مشمول سهام عدالت تاکنون بیش از 41 میلیون نفر در سامانه سهام عدالت شماره شبای حساب بانکی خود را ثبت کرده و درنتیجه سود سال‌های 95 و 96 را نیز دریافت کرده‌اند. طبق اعلام مسئولان سازمان خصوصی‌سازی تاکنون 7 هزار و 400 میلیارد تومان سود سهام عدالت سال‌های 95 و 96 به حساب مشمولان واریز شده است.

حال در سومین مرحله واریز سود سهام عدالت قرار است سود حاصل از عملکرد سال مالی 1397 به حساب مشمولان واریز شود که به احتمال زیاد بیش از دو دوره قبلی خواهد بود. درمرحله نخست برای سال مالی 1395 مبلغ 3 هزار و 956 میلیارد تومان و برای عملکرد سال 1396 مبلغ 4 هزار و 660 میلیارد تومان به حساب مشمولان واریز شده است.

برای هر مشمول دارای یک میلیون تومان سهام حدود 175 هزارتومان سود از محل عملکرد سال مالی 96 واریز شده است که این مقدار در سال 95 حدود 150 هزار تومان بوده است و این موضوع حکایت از رشد 16 درصدی پرداخت سود سهام عدالت دارد.

ارزش سهام عدالت 5 برابر شد

ارزش بازاری و روز سهام عدالت در سال‌های اخیر به‌صورت مداوم در حال رشد بوده است به‌طوری که براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی ارزش سهام عدالت کسانی که یک میلیون تومان کامل سهام داشته‌اند به 4 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. براین اساس ارزش این سهام نزدیک به 5 برابر شده است.

بدین ترتیب افرادی که با استفاده از تخفیف 50 درصدی یا واریز مابه التفاوت ارزش سهام آنها در زمان دریافت صورتحساب یک میلیون تومان بوده اکنون 4.8 میلیون تومان و کسانی که 539 هزار تومان سهام دارند نزدیک به 2.5 میلیون تومان سهام در اختیار دارند. برهمین اساس مسئولان دولتی و کارشناسان خطاب به مشمولان توصیه کرده‌اند که سهام خود را از دست ندهند چرا که ارزش آن به‌دلیل شرکت‌های سودده درحال افزایش است. ضمن اینکه با نگهداری سهام خود می‌توانند از سود آن بهره‌مند باشند.