۰ نفر

شاخص دلار در اوج یک روند بیست ساله؛

۸ هفته حیاتی برای بازار سهام و کریپتو

۱۱ مهر ۱۴۰۱، ۲۰:۰۰
کد خبر: 671831
۸ هفته حیاتی برای بازار سهام و کریپتو

با توجه به رسیدن شاخص قدرت دلار به سطح مهم بیست ساله‌ خود ما ۸ هفته بسیار مهم و حیاتی را پیش رو داریم.

اقتصاد آنلاین-مهرداد فرامهر؛ حرکات بازار سهام در چند هفته آینده برای تعیین اینکه آیا ما به سمت یک رکود کوتاه مدت یا بلندمدت پیش می رویم، حیاتی خواهد بود.

در طول دوره اکتبر-دسامبر 2022 و با توجه به اینکه شاخص قدرت دلار به یک سطح مقاومتی تاریخی بیست ساله رسیده انتظار داریم که شاخص DXY دچار یک اصلاح شود و شاهد صعود شاخص S&P باشیم. اگر شاخص S&P روندی افزایشی داشته باشد و دوباره در یک روند نزولی شروع به حرکت کند، به احتمال زیاد، ما وارد یک رکود بلندمدت و چیزی نزدیک به رکودی که در سال 2008 اتفاق افتاد، خواهیم شد.

بر اساس برخی پیش بینی ها چنین رکودی می تواند تا سال 2024 ادامه داشته باشد و به طور اجتناب ناپذیری بر قیمت بیت کوین ( BTC ) تأثیر منفی خواهد گذاشت. با توجه به اینکه بیشتر تحلیلگران بیت کوین و ارزهای دیجیتال را مانند یکی از سهام های تکنولوژی آمریکا در نظر می گیرند و معتقدند که یک همگرایی بین بیت کوین و بازار سهام وجود دارد پس افت در بازار سهام و یا رشد آن به احتمال بسیار زیاد می تواند تاثیر مشابهی روی بیت کوین داشته باشد.

در این مورد بهترین مثال آخرین بحران پوند استرلینگ است که علت اصلی آن افزایش ارزش دلار آمریکا بود که بر اکثر ارزهای فیات دیگر از جمله ین و یورو فشار می کرد. امروز هم با افزایش های چند گانه نرخ بهره در آمریکا، ارزش دلار این کشور به بالاترین حد خود در  بیست سال گذشته در مقابل یورو و ین رسیده است. با این حال، به نظر می رسد که شاخص دلار آمریکا در حال نزدیک شدن به اوج خود است.

 سناریوی مرتبط با رکود زمانی قطعی می شود که شاهد یک شکست قطعی و پایدار در سطوح 111.5 و 110 در شاخص دلار باشیم. با این تفسیر که پس از شکست قطعی این سطح در تایم هفتگی ما می توانیم تلاش شاخص قدرت دلار برای شکستن سطح تاریخی 120 باشیم که می توان گفت یک رکود بسیار خطرناک برای کل اقتصاد جهان را در پی خواهد داشت. اما اگر آمارهای مربوط به تورم در آمریکا در ماه های آتی روندی کاهشی داشته باشد می توانیم حتی شاهد کاهش چند ماهه قدرت دلار باشیم و انتظار داریم که به سطح 104 و سطح 100 در شاخص دلار بر گردیم.

زیر نظر گرفتن این روند برای بیت کوین و ارزهای دیجیتال بسیار ضروری است چرا که در ماه های گذشته و پس از سقوط ارزش بازارهای سهام در آمریکا بیت کوین هم تقریبا مانند یک سهام بازار آمریکا دچار افت شد و این همگرایی نشان داد که روند قیمتی بیت کوین به شدت به بازار سهام آمریکا وابسته و مرتبط است.

بنابراین به ۸ هفته آتی برای ترسیم چشم انداز حداقل یک ساله بیت کوین و بازارهای سهام آمریکا باید نگریست.

۸ هفته حیاتی برای بازار سهام و کریپتو