۰ نفر

خدمات سئوی تضمینی : ۷ دلیل در رد این ادعا

۳ شهریور ۱۴۰۰، ۲۱:۵۰
کد خبر: 556535
خدمات سئوی تضمینی : ۷ دلیل در رد این ادعا

انتخاب یک شرکت سئو یا فرد ارائه دهنده خدمات سئو برای افرادی که برای اولین بار قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه از دیجیتال مارکتینگ را دارند کار دشواری است. هرکدام از این شرکت‌ها تعرفه‌ سئو متفاوتی ارائه می‌دهند و هرکدام دلایلی بیان می‌کنند که آن‌ها را برای سئوی سایت خودتان انتخاب کنید.

در این میان شرکت‌هایی هم هستند که ادعا می‌کنند خدمات سئوی تضمینی ارائه می‌کنند. به عبارت دیگر به شما این تضمین را می‌دهند که در تعدادی کلمات کلیدی به صفحه اول گوگل یا حتی رتبه اول گوگل خواهید رسید و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، هزینه دریافتی را پس خواهند داد.

حالا مربی بدنسازی را تصور کنید که به شما تضمین رسیدن به وزن مشخصی را می‌دهد. دونده دو و میدانی را در نظر بگیرید که مربی او به او تضمین قهرمانی و اول شدن در المپیک بدهد. آیا تضمین دادن در چنین شرایطی منطقی و عقلانی است؟ این مربی از شرایط رقبا و تمرینات آن‌ها آگاهی دارد؟ آیا کسب رتبه به خود ورزشکار هیچ ارتباطی ندارد؟ این دو مثال به خوبی بیانگر غیرمنطقی بودن ضمانت‌های ارائه شده توسط برخی از شرکت‌های سئو است.

در نگاه اول، به نظر می‌رسد که باید شرکتی را برای سئو سایت انتخاب کرد که چنین تضمینی به شما می‌دهد. اما در واقعیت، سئوی تضمینی نشانه‌ای است که باید شرکت دیگری را برای کارتان انتخاب کنید. در ادامه چند دلیل مختلف برای این مساله بیان خواهیم کرد. در مورد پلن‌های مختلف قیمت دهی سئو صحبت خواهیم کرد و درنهایت نکات مهم در انتخاب یک شرکت سئو مناسب را توضیح خواهیم داد.

سئوی تضمینی چیست؟

به بیان ساده، خدمات سئوی تضمینی به خدماتی گفته می‌شود که در آن سئو کار یا شرکت سئو، رسیدن به یک نتیجه‌ی خاص را به کاربر قول می‌دهد. در بیشتر موارد، این نتیجه‌ی خاص، کسب رتبه در صفحه اول گوگل برای چند کلمه کلیدی است. شرکت‌هایی که چنین وعده‌ای می‌دهند، ادعا می‌کنند که در صورت عدم موفقیت در این زمینه، هزینه‌های پرداخت شده را به مشتری بازمی‌گردانند.

در برخی موارد، علاوه بر تضمینی که برای رسیدن به صفحه اول نتایج گوگل در چند کلمه کلیدی داده می‌شود، یک بازه زمانی مشخص نیز تعیین می‌شود که در آن شرکت ارائه دهنده خدمات باید به هدف مورد نظر دست یابد.

دقت داشته باشید که در اینجا منظور ما تعهدات سرویس دهنده در قبال به کار گیری تکنیک‌های استاندارد سئو، ارائه‌ی گزارشات مدون از نتایج کار یا دیگر روش‌های صحیح و حرفه‌ای سئو نیست. بلکه منظور ما از سئوی تضمینی، همان قول‌ها و تضمین‌هایی است که در خصوص رسیدن به رتبه‌های خاص به مشتری داده می‌شود. ارائه گزارش‌ از اقدامات سئو امری متداول است که هر شرکت سئو یا سئوکاری باید سعی در تنظیم گزارش ماهانه سئو و تحویل به موقع آن داشته باشد.

مشکل در اینجا از آنجایی نشات می‌گیرد که برخی از ارائه دهندگان خدمات سئو به منظور جلب نظر مشتری و افزایش شانس بستن قرارداد اقدام به ارائه تضمین کسب رتبه در کلمات خاص می‌کنند.

چرا باید از شرکت‌هایی که خدمات سئوی تضمینی ارائه می‌دهند دوری کرد؟

دریافت خدمات سئو تضمینی طبیعتا برای کارفرما امری منطقی و بدون ریسک است. علیرغم جذاب بودن پیشنهاد سئوی تضمینی، باید بدانید که سئو تضمینی یه ادعای واهی است و  دریافت این خدمات ریسک‌هایی به همراه دارد که در بیشتر موارد به افت و یا حتی آسیب دیدن سایت و کسب و کارتان می‌شود. در ادامه ۷ دلیل برای رد ادعای سئوی تضمینی ارائه میدهیم.

۱- هشدار گوگل درباره خدمات سئوی تضمینی

یکی از بزرگترین دلایلی که باید از سئوی تضمینی دوری کنید، این است که موتورهای جستجو از جمله گوگل، صراحتا به کسب و کارها هشدار می‌دهند که با شرکت‌هایی که وعده سئوی تضمینی می‌دهند کار نکنند. در مقاله منتشر شده درباره خطوط مشی سئو که گوگل منتشر کرده آمده است:

«ارائه دهنده خدمات سئو باید قادر باشد برآوردی واقع‌بینانه از پیشرفت وضعیت سایت و تخمینی از زمان و حجم کار مورد نیاز به شما ارائه دهد. در صورتی که به شما تضمین کسب رتبه در صفحه اول بدهند، بهتر است به دنبال سرویس دهنده دیگری باشید.»

گوگل همچنین تایید می‌کند که «هیچکس نمی‌تواند رتبه 1 گوگل را برای شما تضمین کند» و به کسب و کارها هشدار می‌دهد که «مراقب افراد و شرکت‌هایی که ادعای تضمین رتبه در گوگل دارند باشید»

روش های کلاه سیاه در سئوی تضمینی

۲- کسی نمی‌تواند درباره موضوعی که کنترلی روی آن ندارد، تضمین بدهد

هیچ شرکت و آژانسی نمی‌تواند به طور مستقیم روی رتبه‌بندی‌های موتورهای جستجو تاثیر بگذارد. تضمین دادن در حوزه‌ای که نمی‌توان روی آن کنترلی داشت، جای سوال دارد و در بیشتر موارد منجر به نتایج نامطلوب می‌شود.

فاکتورهای زیادی در رتبه دهی موتورهای جستجو دخیلند. گوگل راهنمایی‌هایی درباره اینکه الگوریتمش به دنبال چه چیزهایی است ارائه کرده و متخصصین سئو هم اطلاعات مفیدی را که از طریق تحقیق و تجربه به دست آورده‌اند با کاربران به اشتراک می‌گذارند. با این وجود هیچ‌کس خارج از گوگل به درستی نمی‌داند که الگوریتم رتبه دهی این شرکت دقیقا چگونه کار می‌کند.

همچنین این الگوریتم‌ها به طور مرتب تغییر می‌کنند، بنابراین حتی خود کارمندان گوگل هم نمی‌توانند با اطمینان از جزئیات دقیق ساز و کار رتبه دهی صحبت کنند.

بسیاری فاکتورهای دیگر هم هستند که کاملا خارج از کنترل آژانس‌های سئو هستند. به عنوان مثال میزان فعالیت‌های مرتبط با سئوی سایت‌های دیگر که کلمات کلیدی مورد نظر شما را هدف قرار می‌دهند و رقیبتان محسوب می‌شوند. و یا میزان شهرت و شناخته شده بودن شرکتتان. اگر یک شرکت بر اثر مشکلاتی چون ضعف محصول یا خدماتش متحمل ضربه‌ای شود، این ضربه به احتمال بسیار زیاد روی شهرت آن در اینترنت و در نتیجه روی سئو تاثیر خواهد گذاشت.

البته این به این معنی نیست که متخصصین سئو نمی‌توانند هیچ تاثیری ایجاد کنند. به طور قطع بعضی از متخصصین از بقیه حرفه‌ای‌تر هستند و می‌توانند کارهای بسیار مثبتی در جهت بهبود سئوی سایتتان انجام دهند. اما حتی بهترین متخصص سئوی جهان هم نمی‌تواند صفحه نتایج جستجوی گوگل را دستکاری کند. به خصوص در زمان‌های کوتاهی که در سئوی تضمینی از آن‌ها صحبت می‌شود.

۳- خدمات سئوی تضمینی ممکن است روش‌های غیر مجاز را به کار بگیرند

در گذشته، بسیاری از شرکت‌هایی که وعده سئوی تضمینی می‌دادند به روش‌هایی متوسل می‌شدند که از دید گوگل غیر مجازند. به این روش‌ها، تکنیک‌های کلاه-سیاه گفته می‌شود. روش‌هایی که هدفشان فریب دادن الگوریتم موتورهای جستجو است.

از این روش‌ها می‌توان به خرید بک لینک از سایت‌های کم ارزش و یا گنجاندن کلمات کلیدی متعدد با رنگ شفاف در سایت اشاره کرد. در گذشته خیلی از این روش‌ها ثمربخش بودند. حداقل در مدت زمان کوتاه. می‌شد در زمانی کوتاه، با فریب دادن گوگل، رتبه‌های خوبی کسب کرد.

اما امروزه الگوریتم‌ها بسیار هوشمندتر شده‌اند. در صورتی که گوگل تشخیص دهد که از این روش‌ها استفاده کرده‌اید، بلافاصله سایتتان را با جریمه مواجه خواهد کرد. جریمه‌هایی که می‌تواند به تنزل در صفحه نتایج جستجو و یا حتی عدم نمایش در نتایج منجر شود.

ناپایدار بودن وعده ها در سئوی تضمینی

اگر شرکت یا شخصی به شما وعده‌ی سئوی تضمینی داد، خصوصا اگر بازه‌ی کوتاهی را در نظر گرفتند، به احتمال زیاد از تکنیک‌های کلاه-سیاه استفاده می‌کنند. سئو یک فرآیند زمان بر و طولانی است که نمی‌توان در مدتی کوتاه پیشرفت زیادی را در آن شاهد بود.

حتی اگر آژانسی موفق شود در زمانی کوتاه رتبه خوبی برای سایتتان به دست آورد، به احتمال قریب به یقین این رتبه را با همان سرعت از دست خواهید داد. چرا که گوگل در نهایت متوجه استفاده شما از تکنیک‌های کلاه-سیاه  و غیر قانونی سئو خواهد شد.

۴- ضمانت روی کلمات کلیدی کم ارزش

بعضی از شرکت‌های ارائه دهنده سئوی تضمینی بندهایی در قراردادشان قرار می‌دهند که ممکن است فریبتان دهد. از این طریق می‌توانند به ضمانتی که می‌دهند برسند و دستمزدشان را از شما بگیرند. در حالی که بسیاری از نیازهای سئوی سایتتان برطرف نشده است.

مثلا بسیاری از این شرکت‌ها اصرار دارند کلمات کلیدی هدف را خودشان انتخاب کنند. به این ترتیب، کلماتی را انتخاب می‌کنند که رتبه گرفتن در آن‌ها بسیار ساده است. اما ممکن است این‌ها کلمات مورد نظر شما نباشند و رتبه گرفتن در آنها هیچ کمکی به کسب و کارتان نکند یا ترافیک با ارزشی به سایتتان هدایت نکند.

صرف رتبه گرفتن برای بهره گرفتن از بهینه سازی برای موتورهای جستجو کافی نیست. شما باید کلمات کلیدی مناسب را با توجه کسب و کارتان انتخاب کنید تا بتوانید کاربران مورد نظرتان را به سایت جذب کنید. کاربرانی که برای شما سودمند خواهند بود.

برخی از شرکت‌ها حتی ممکن است به شکل فریبنده‌ای بندهایی در قرارداد بگنجانند که به آن‌ها اجازه دهد دستمزدشان را دریافت کنند. حتی در صورتی که به ضمانتی که داده‌اند عمل نکرده باشند.

به عنوان مثال، ممکن است شرکتی به شما این وعده را بدهد که در صورتی که به قولشان عمل نکردند هیچ دستمزدی از شما دریافت نکنند. اما آن‌ها در هر صورت پیش‌پرداختی که گرفته‌اند را نگه خواهند داشت. و از آنجا که پول قابل توجهی را قبل از شروع کار دریافت کرده‌اند، نگرانی از بابت عدم موفقیت در رسیدن به ضمانت‌ها ندارند.

۵- استراتژ‌های سئو برای همه سایت‌ها یکسان نیستند

سئو فرآیندی نیست که بتوان برای همه سایت‌ها یک دستورالعمل واحد ارائه داد. روش‌های لازم و میزان دشواری رتبه گرفتن در کلمات مورد نظر شما بستگی به میزان رقابتی بودن زمینه کاری، موقعیت جغرافیایی و محبوبیت کلمات مورد نظر و ... دارد.

اگر شرکتی به همه مشتری‌هایش سئوی تضمینی پیشنهاد می‌دهد، مشخص است که نیازهای به خصوص آن کسب و کار را در نظر نمی‌گیرد. برای گرفتن نتیجه مطلوب باید یک استراتژی مخصوص و متناسب با کسب و کارتان به شما پیشنهاد داده شود.

۶- به کارگیری روش‌های غیرقانونی سئو برای رسیدن به نتایج ضمانت شده در نهایت به کسب و کار شما لطمه می‌زنند

شاید فکر کنید که می‌توان کار را به شرکتی که سئوی تضمینی انجام می‌دهد سپرد و در صورت عدم برآورده شدن شرایط، از پرداخت هزینه امتناع کرد و در این صورت سراغ شرکت دیگری بروید.

این کار شدنی است، اما صدمه‌ای که سایتتان و در نتیجه کسب و کارتان از به کارگیری روش‌های غیرمجاز سئو می‌بیند به راحتی قابل جبران نیست. اگر شرکتی که سئوی تضمینی انجام می‌دهد از روش‌های کلاه-سیاه استفاده کند، گوگل سایتتان را جریمه خواهد کرد. گاهی جبران این جریمه‌ها ماه‌ها و یا حتی سال‌ها طول می‌کشد. حتی ممکن است مجبور به تغییر دامنه و طراحی سایت از صفر شوید. همه این موارد هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل می‌کند.

۷- از نظر حقوقی این معامله مشروعیت ندارد.

در پروژه‌های سئوی تضمینی، در صورت شکست پروژه سئوی سایت شما و بروز اختلاف بین کارفرما و شرکت سئو از نظر قانونی دست و پای شما برای پیگیری حق و حقوق خود و جبران خسارت دشوار خواهد بود.  شرکت سئو به شما تضمین کسب جایگاه در سایت گوگل را داده است در صورتی که مالکیتی بر سایت گوگل ندارد. این مساله از مصادیق بارز فروش مال غیر است و از منظرحقوقی معامله کارفرما و مجری پروژه مشروعیت ندارد.

نکات مهم در انتخاب شرکت سئو

با توجه به تعداد بالای ارائه‌دهندگان خدمات سئو برای انتخاب یک شرکت معتبر که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند، جستجوی عبارت «بهترین شرکت سئو» و کلمات مشابه کمکی به شما نخواهد کرد. همه ارائه‌دهندگان خدمات سئو ادعای بهترین بودن را دارند. برای داشتن یک انتخاب مناسب و آغاز یک همکاری بلند مدت باید به نکات زیر توجه کنید:

۱- کسب نتیجه در نمونه‌کارهای قبلی:

بهتر است از شرکت سئو در مورد نمونه کارسئو قبلی‌شان سوال کنید. وب سایت آن‌ها را بررسی کنید و نمونه‌کارهای موجود را بررسی کنید. وجود نمونه‌کارها به همراه جزییات قابل فهم بیانگر آن است که این مجموعه نسبت به موفقیت‌های خود در پروژه‌های انجام شده افتخار می‌کند. در صورت امتناع و یا عدم ارائه نمونه کار مناسب، احتمالا شرکت سئو مد نظر شما موفقیت آنچنانی نداشته است و در این حوزه تجربه کافی ندارد. پس باید در انتخاب خود تجدید نظر کنید. ما در گروه نردبان با ارائه نمونه کارها در کنار توضیحات مختصر و قابل فهم برای هر پروژه، این امکان را به مشتریانمان داده‌ایم تا نتایج موفقیت‌هایمان در زمینه ارائه خدمات به مشتریان را به صورت کاملا ملموس بررسی کنند.

۲- دریافت مشاوره مستقیم از تیم سئو:

از مجری پروژه سئو بخواهید یک جلسه حضوری یا آنلاین ترتیب دهد تا بتوانید بصورت مستقیم با مدیر پروژه و فرد یا افرادی که روی پروژه شما کار خواهند کرد صحبت کنید. صحبت کردن و تعامل بیشتر با افرادی که قرار است در ازای پرداخت هزینه سئو روی سایت شما وقت بگذارند کاری هوشمندانه است. در نهایت شما و تیم سئو قرار است در مدت پروژه ارتباط و همکاری داشته باشید و بصورت کلی افراد تمایل دارند همکارانی با نقاط مشترک حداکثری انتخاب کنند.

۳- مطالعه و بررسی نظرات مشتریان قبلی:

در صورت امکان نظرات کاربران در سایت‌های مختلف در مورد خدمات سئو مجموعه مورد نظرتان را بخوانید. نظرات منفی و مثبت را بخوانید و این نکته را مد نظر داشته باشید که هیچ کسب و کاری توانایی کسب رضایت همه مشتریانش را ندارد. در صورت وجود نکته منفی تکراری ذکر شده در نظرات مختلف بهتر است از همکاری با آن آژانس سئو صرف نظر کنید.

۴- اطلاعات خود در مورد سئو را افزایش دهید:

در مورد سئو مقداری مطالعه داشته باشید. انواع سئو و روش‌های کلاه سیاه و غیرقانونی سئو را بشناسید. موتورهای جستجو مانند گوگل دارای یک سری خطوط مشی و قوانین هستند. دور زدن این قوانین به منظور کسب رتبه در گوگل از مواردی است که منجر به جریمه شدن سایت شما و حذف از نتایج گوگل خواهد شد. یکی از دلایل عدم اعتماد به خدمات سئو ارزان، استفاده از روش‌های غیرقانونی (کلاه سیاه) توسط برخی از شرکت‌های سئو است

۵- بررسی وبسایت شرکت سئو

با دقت بیشتری وبسایت شرکت سئو مدنظرتان را بررسی کنید. متون نوشته شده در سایت را بخوانید. یک شرکت سئو حرفه‌ای طبیعتا باید نهایت تلاش خود را برای طراحی سایت حرفه‌ای برای خود و عدم وجود غلط‌های املایی و گرامری به کار گیرد. یک شرکت معتبر دارای آدرس مشخص، صفحه درباره ما و نام افراد تیم خواهد بود. خط مشی، اهداف و ماموریت‌های ذکر شده در صفحه درباره ما را مطالعه کنید تا شناخت بهتری از همکاران تجاری احتمالی خود در آینده کسب کنید.

۶- در دام ادعاهای واهی سئو تضمینی گرفتار نشوید

مربی بدنسازی را تصور کنید که به شما تضمین رسیدن به وزن مشخصی را می‌دهد. دونده دو و میدانی را در نظر بگیرید که مربی او به او تضمین قهرمانی و اول شدن در المپیک بدهد. آیا این مربی از شرایط رقبا و تمرینات آن‌ها آگاهی دارد؟ آیا کسب رتبه به خود ورزشکار ارتباطی ندارد؟ این دو مثال به خوبی بیانگر دلیل منطقی برای واهی بودن ضمانت‌های ارائه شده توسط برخی از شرکت‌های سئو است.

۷- حق شماست که بپرسید و مقایسه کنید

از شرکت‌های مختلف مشاوره اولیه در مورد پروژه خود دریافت کنید. از آن‌ها بخواهید برای شما پرپوزال سئو ارسال کنند. پروپوزال‌های سئو و پیشنهادات مجموعه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. شرکت‌های سئویی که تنها با گرفتن اطلاعات جزیی نظیر نام وبسایت و حوزه کاری اقدام به ارسال پروپوزال سئو می‌کنند قطعا زمان کافی به بررسی سایت شما اختصاص نداده‌اند. بررسی دقیق سایت و کسب اطلاعات کافی توسط مجری پروژه، به مجری پروژه شناخت کافی را خواهد داد و از ریسک شکست پروژه خواهد کاست.

جمع بندی

سئو یک موضوع پیچیده و بسیار تکنیکی است و کارفرمایان ترجیح می‌دهند تنها در مورد نتایج و خروجی خدمات سئو با شرکت‌های سئو وارد مذاکره و گفتگو شوند و کاری به جزییات فنی و نحوه اجرای پروژه نداشته باشند. خدمات سئو ارزان با وعده‌های بلند پروازانه و تضمینی باید برای شما یک چراغ قرمز باشد. خدمات سئو حرفه‌ای و با کیفیت، معمولا هزینه بیشتری خواهند داشت و ارائه دهنده خدمات از دانش، تجربه و ابزارهای بهتری برای موفقیت پروژه سئو استفاده خواهد کرد. مهمترین چیزی که شما باید در تعرفه سئو ارائه شده توسط یک شرکت سئو یا فریلنسر باید به آن توجه کنید وجود شفافیت کامل از منظر خروجی پروژه و نحوه قیمت گذاری پروژه سئو است. در هر صورت بهتر است قبل از انتخاب شرکت سئو، بدنبال وعده های توخالی نباشید و جنبه‌های مختلف را در نظر بگیرید و به نکات ارائه شده در این مقاله توجه کنید.

شما در مورد مدل‌های مختلف قیمت‌دهی سئو چه نظری دارید؟ کدام روش را بیشتر می‌پسندید؟ سوالات و نظرات خود را برای ما بنویسید.