۰ نفر

قیمت مرغ از چند روز آینده تعدیل می‌شود

۱۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۳۲
کد خبر: 516599
قیمت مرغ از چند روز آینده تعدیل می‌شود

افزایش قیمت کالاهایی همچون گوشت قرمز و حبوبات علت اصلی نامتعادل بودن بازار گوشت مرغ به عنوان یک کالای جایگزین است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رضا مبصری دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ کشور عنوان کرد:تولید مرغ به اندازه کافی و به اندازه توان در حال انجام است.به‌طور معمول تولید گوشت مرغ  برپایه تولید جوجه یک‌روزه به عنوان نهاده منفرد تولید در زنجیره تامین است و به اصطلاح میزان جوجه‌ریزی در واحدهای پرورشی برابر آمار قطعی موجود انجمن صنفی جوجه یک‌روزه و سامانه «سماست» (سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طیور) تقریبا در بهمن ماه بیش از ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون قطعه بوده است.

وی با بیان اینکه این میزان جوجه ریزی نشان می دهد تولید کاهش نداشته، اظهارداشت: در اسفندماه ۹۹ نیز افزون بر ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شد که ظرفیت بالایی است، ما به طور عادی در کشور سالیانه به طور متوسط بین  ۲.۲ تا ۲.۳ میلیون تن گوشت مرغ تولید می کنیم که بیانگر نیاز ماهانه کمتر از ۲۰۰ هزار تنی است.۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی، حدود ۲۶۰ هزارتن نیاز گوشت مرغ کشور را تامین می کند و می تواند  افزایش تقاضای شب عید و تعطیلات ایام نوروز را پوشش دهد.

مبصری براین باور است که تولید گوشت مرغ به اندازه کافی در شرکت های زنجیره ای با حداکثر توان انجام شده و جای هیچ شک و شبهه‌ای در این زمینه نیست.هر ساله در شب عید و  ایام نوروز با افزایش بین ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ گوشت مرغ روبرو می شدیم، ارزیابی بازار مرغ از نظر علمی نشان می دهد که بحث عرضه و تقاضا یک مکانیزم ساده نیست بلکه ده‌ها زیرمکانیزم دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته این مقام صنفی، قیمت کنونی مصوب گوشت مرغ با نرخ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان مربوط به پایان شهریور ماه سال گذشته و ابلاغ آن در اوایل مهرماه است که پس از ابلاغ قیمت نهاده های خوراک، واکسن و دارو و جوجه یک روزه به طور مجدد دستخوش تغییر شد، در حالی که تا به امروز قیمت مرغ زنده برای تولیدکنندگان تغییری نداشته است. 

 دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ کشور اظهار داشت: وقتی قیمت کالایی مثل گوشت مرغ که به لحاظ اقتصادی یک کالای کم کشش ثابت است نگه داشته و از سوی دیگر کالاهای پرکششی مثل گوشت قرمز، ماهی و حبوبات (منشا پروتئین گیاهی) شامل افزایش قیمت می شوند، به طور طبیعی تقاضا به سمت مصرف مرغ هدایت می شود و به طور مقطعی عرضه پاسخگوی تقاضا نخواهد شد. اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در مقایسه با هر کیلو گوشت قرمز با نرخ بین  ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان، ماهی بالای ۵۰ هزارتومان و حبوبات بالای ۳۰ هزار تومان، نه تنها پایین بلکه واقعی نیست، بنابراین این فاصله قیمتی افزایش تقاضا را به سمت مصرف گوشت مرغ سوق داده است.

وی اضافه کرد: اکنون نسبت قیمت گوشت مرغ با حبوبات و گوشت قرمز یکی نیست، ما نمی توانیم به اندازه تقاضا مرغ تامین کنیم زیرا به هر میزان گوشت مرغ تامین شود، تقاضا بیش از عرضه بالا می رود. فضای رسانه ای در این میان  نقش بدی بازی کرده و موجب صف های طولانی خرید گوشت مرغ شد، زیرا وقتی به مردم القا می شود که با کمبود گوشت مرغ در بازار روبه‌رو هستیم، نابسامانی در بازار ایجاد می شود.

وی افزود: براساس علم اقتصاد اگر مصرف کننده تصور کند در مقابلش فضای مه آلود و تاریکی درخصوص کالایی وجود دارد، اقدام به افزایش خرید و ذخیره سازی می کند که همین امر تقاضا را چند برابر افزایش می دهد  که البته رفتاری طبیعی است.

مبصری ادامه داد: در صورتی که تولید و قیمت گذاری منطقی انجام شود به طور حتم بازار محصولات پروتئینی دچار چنین نوساناتی نخواهد شد.

وی بیان‌داشت: اکنون قیمت واقعی گوشت مرغ با توجه به هزینه های تمام شده تولید ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان نیست و باید با نرخی بین ۲۵ هزار تا  ۲۷ هزار تومان به دست مصرف کنندگان برسد که آن هم به شرط این است که فاکتورهای تولید تغییری نداشته باشد.

مبصری با اشاره به اینکه قیمت گوشت مرغ باید با نرخ جهانی مطابقت داشته باشد، گفت: در عین حال نمی توان مصرف یک کالا را به شدت بالا برد، در حالی که قیمت کالاهای جایگزین نیز بالا باشد و نرخ گوشت مرغ پایین بماند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ کشور درباره اینکه تولیدکنندگان مرغ را قبل از ۴۵ روزگی به بازار عرضه نمی کنند، گفت: با توجه به شرایط نهاده های تولید، وزارت جهاد کشاورزی مقدار مشخصی خوراک برای هر قطعه مرغ گوشتی به مدت ۴۵ روز در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهد و اگر تولیدکننده ای بخواهد از این مدت زمان تعیین شده خارج شود باید پول آزاد برای نهاده ها پرداخت کند، بنابراین تولید کنندگان نمی توانند مرغ را بیش از وزن تعیین شده نگهداری کنند.

وی اضافه کرد: در برخی موارد ممکن است مرغ در ۴۷  یا ۴۸ روزگی به بازار عرضه شود اما به‌طور حتم بیش از این میزان تولیدکننده نمی تواند مرغ را در واحدهای تولیدی نگهداری کند.

 مبصری بر این باور است که نگهداری مرغ در وزن‌های بالاتر می‌تواند به فاصله احتمالی نرخ جوجه یک‌روزه یا نهاده ها کمک کند تا با عرضه مرغ با وزن بالا این فاصله قیمتی کم شود.

این مقام صنفی درباره دو نرخی بودن قیمت مرغ و تاثیر آن در بازار گفت: دو نرخی شدن قیمت مرغ به شکل دولتی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان و آزاد بالای ۳۵  هزارتومان علت نیست بلکه معلول است، ما نمی توانیم به اندازه تقاضا برای مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی این کالا را تولید و به بازار عرضه کنیم، زیرا قیمت کالاهای جایگزین روز به روز رو به افزایش است و همه تقاضاها به سمت گوشت مرغ رفته است.در صورت کاهش قیمت کالاهای جایگزین همچون گوشت قرمز، ماهی و حبوبات، بازار گوشت مرغ نیز متعادل می شود.

وی، مدیریت های استانی را در نوسان بازار مرغ موثر دانست و اظهار داشت: بخشی از این شرایط بازار به مدیریت های استانی برمی گردد که برخی استان های تولید کننده و تاثیرگذار برای تامین مرغ مورد نیاز همان استان مانع خروج محصول می شوند، یا اینکه کالا از مازندران به تبریز می رود تا قیمت ها مساوی شود؛ اگر جلوی این قضیه گرفته شود قیمت مرغ در برخی استان ها کاهش می یابد و متاثر از بازار تهران نخواهند شد.

 دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ کشور درباره بازار مرغ در ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به حجم تولید، از چند روز آینده روند قیمت مرغ تعدیل می شود و برای ماه مبارک رمضان وضعیت بازار متعادل خواهد شد.

طبق آمارها سالیانه بیش از ۲.۵ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار عرضه می شود.همچنین ۲۲۰ کشتارگاه فعال در کشور وجود دارد که توانایی کشتار مرغ مورد نیاز کشور را دارند و به صورت شبانه روز می‌توانند بیش از ۳.۵ میلیون قطعه مرغ با وزن حدود ۶ تا هفت هزار تن وارد بازار کنند.

براساس بخش‌نامه معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، سقف سن کشتار طیور ۴۵ روز است و مقرر شده تا طیوری که سن‌شان از ۴۵ روز عبور کرده کشتار نشوند و از این رو با واحدهایی که این موضوع را رعایت نکنند، برخورد قانونی می‌شود.