۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عقب نشینی فلزات گرانبها در مقابل بازارهای ریسک‌پذیر/ کاهش قیمت فلز زرد در واکنش به چشم‌انداز اقتصادی

۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۰۵
کد خبر: 515545
عقب نشینی فلزات گرانبها در مقابل بازارهای ریسک‌پذیر/ کاهش قیمت فلز زرد در واکنش به چشم‌انداز اقتصادی

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده روند نزولی در پیش گرفت. هر دو فلز در شرایط کنونی در مقابل بازارهای ریسک پذیر با اندکی فشار روبرو هستند که منجر به شکل‌گیری صف فروش شده است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ روز گذشته در بحبوحه معاملات در بازارهای خارجی که شامل کاهش شدید قیمت نفت خام و افزایش شاخص دلار آمریکا بود، فلزات گرانبها نیز روند کاهشی در پیش گرفت. بر این اساس روز گذشته، طلای آتی آوریل با کاهش ۱۲ دلاری به قیمت ۱۷۲۶ دلار در هر اونس و نقره آتی می در بازار کومکس نیویورک با ۰.۴۹۹ دلار کاهش به قیمت ۲۵.۲۶۵ دلار در هر اونس معامله شد.

روند اصلی معاملات روز گذشته از ظهر و پس از سخنرانی جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا و جروم پاول رییس فدرال رزرو در جلسات استماع کنگره درباره بسته محرک ۱.۹ تریلیون دلاری جو بایدن و آغاز برنامه‌های زیرساختی ۳ تریلیون دلاری شکل گرفت. در سخنرانی‌های این دو مقام اقتصادی تاکید براین بوده است که اگرچه اقتصاد ایالات متحده روند بهبود خود را آغاز کرده است اما همچنان راهی دراز تا بهبود کامل اقتصادی در پیش است. همچنین تاکید هر دو مقام بر این بوده است که اگر کمک‌های محرک دولتی در نظر گرفته نمی‌شد، در شرایط همه گیری کرونا وضعیت اقتصادی بسیار ضعیف‌تر از حال حاضر می‌بود.

پاول در بخشی از سخنرانی خود تصریح کرد: در حالی که عواقب اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا واقعی و گسترده بوده است اما با اقدامات سریع دولت، از وخامت اوضاع جلوگیری شده است. با این حال نمی‌توان مدعی شد که بهبود اقتصادی به صورت کامل اتفاق افتاده و به نظر می‌رسد زمان بیشتری برای بهبود کامل اقتصادی نیاز داریم.

یلن هم در ادامه تصریح کرد:‌ ما به زودی در یک برهه امیدوارکننده اقتصادی قرار خواهیم گرفت اما همچنان یک برهه دلهره آور پیش روی خود داریم. در حالی که علائم بهبود اقتصادی قابل مشاهده است اما باید از چاه کنونی خارج شویم تا بتوانیم به افق‌های روشن دست یابیم.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند نزولی داشتند. در ایالات متحده هم در واکنش به سخنرانی یلن و پاول در کنگره، هر سه شاخص اصلی روند نزولی در پیش گرفتند. روند نزولی بازارهای سهامی جهان همچنین ناشی از افزایش موارد ابتلا به کووید - ۱۹ در اروپا و اعمال برخی محدودیت‌های در برخی از کشورهای اروپایی نیز بوده است. همچنین تنش‌های رو به افزایش در میان قدرت‌های نظامی و اقتصادی جهان و تحریم‌های متقابل چین و کشورهای اروپایی بر این مساله سایه افکنده است. این در حالی است که همزمان روسیه و مقامات دولت چین دیداری برای ایجاد اتحاد بیشتر داشتند.

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته شاهد کاهش شدید قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس بودیم و هر بشکه نفت خام در حدود ۵۸.۷۵ دلار در هر بشکه معامله شد. اعمال محدودیت‌های جدید در اروپا معامله‌گران نفتی را نسبت به شکل گیری موج جدیدی از کرونا و کاهش تقاضای نفت نگران کرده است. شاخص دلار آمریکا در معاملات روز گذشته روند افزایشی داشت. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری آمریکا نیز در محدوده ۱.۶۳ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلا از روند نزولی کوتاه مدت برخوردار است. با این حال افزایش قیمت‌های اخیر حاکی از فاصله گرفتن قیمت‌ها از کف قیمت‌های بازار است و روند نزولی قیمت‌ها در نمودارهای میله‌ای روزانه به صورت موقت نفی شده است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به طح مقاومت فنی ۱۷۷۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی و کمترین قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۱۶۷۳.۳۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین قیمت معاملات هفته جاری یعنی ۱۷۴۷ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم طلا در بالاترین قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۱۷۵۴.۲۰ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا بر روی پایین‌ترین نرخ معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۲۲.۷۰ در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین نرخ معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۱۶.۶۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره می روز گذشته به پایین‌ترین نرخ دو هفته گذشته رسید. معاملات آتی نقره می همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. نمودارها همچنان بیانگر یک روند نزولی هفت هفته‌ای است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی و کمترین قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۲۴.۸۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۶ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۶.۳۵ دلار در هر اونس است و سطح پشتیبانی نخست ۲۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۴.۸۴۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است.