۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ادامه مسیر صعودی فلزات گرانبها/ افزایش قیمت طلا با نگاهی به شرایط ژئوپولتیک

۳۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۱۴
کد خبر: 514934
ادامه مسیر صعودی فلزات گرانبها/ افزایش قیمت طلا با نگاهی به شرایط ژئوپولتیک

قیمت طلا در معاملات روز گذشته ایالات متحده مسیر صعودی خود را ادامه داد که ناشی از ادامه معاملات سرمایه‌گذاران آتی کوتاه مدت در این بازار است، همزمان شرایط خاص ژئوپولتیک ایجاد شده نیز بر این مسیر صعودی تاثیرگذار بوده است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ بازار فلزات گرانبها روز گذشته در حالی مسیر افزایشی خود را ادامه داد که بازده اوراق قرضه نسبت به یک روز پیشتر کاهش یافت. بر این اساس روز گذشته طلای آتی آوریل با افزایش ۸.۴۰ دلاری به قیمت ۱۷۴۴.۹۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می با ۰.۱۹ دلار افزایش به قیمت ۲۶.۲۵ دلار در هر اونس معامله شد.

شرایط ژئوپولتیک در پایان هفته معاملاتی بار دیگر هیجانی‌تر شده و «قاتل» خطاب کردن ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه از سوی جو بایدن و نیز جلسات وزیران خارجه ایالات متحده و چین در آلاسکا با مخالفت هر دو طرف با مواضع طرف مقابل به پایان رسید. همین دو موضع دولت بایدن به متحدان و مخالفان ایالات متحده نشان داد، آنچنان که تصور می‌رفت سیاست خارجی بایدن هموار و بدون مانع نخواهد بود.

بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده روز گذشته اندکی کاهش یافت و اگرچه بازده اوراق قرضه ده ساله روز پنجشنبه به ۱.۷۵ درصد رسیده بود اما روز جمعه در محدوده ۱.۶۹ درصدی شروع به معامله کرد و در پایان روز در ۱.۷۲۹ درصد رسید. بازرگانان، سرمایه‌گذاران و ناظران بازار با در نظر گرفتن تورم بالاتر به بازارها ورود می‌کنند. شرایط در بازارهای سهام نیز چندان بر وفق مراد نیست و روند صعودی تحت تاثیر شرایط جاری قرار گرفته است.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند نزولی داشتند. در ایالات متحده دو شاخص از سه شاخص اصلی نزولی بود. در اخبار روز گذشته بانک ژاپن در جلسه روز جمعه خود اعلام کرد که سیاست‌های پولی این کشور تغییری نخواهد کرد. این بانک همچنین اعلام کرد انتظار می‌رود نرخ بهره این کشور ثابت بماند و یا حتی اندکی کاهش یابد.

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته قیمت معاملات آتی نفت خام نیمکس در حدود ۶۱ دلار در هر بشکه معامله شد. کاهش قابل توجه قیمت نفت خام به عنوان زنگ هشداری برای بازرگانان کالای خام و مواد اولیه عمل کرده است. روز گذشته همچنین شاخص دلار آمریکا بار دیگر اندکی افزایش یافت.

ادامه مسیر صعودی فلزات گرانبها/ افزایش قیمت طلا با نگاهی به شرایط ژئوپولتیک

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلا از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. با این حال نمودارهای روزانه از خط نزولی نه هفته‌ای عبور کرده است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ثابت ۱۷۷۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی و کمترین قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۱۶۷۳.۳۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۴۴.۶۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۵۴.۲۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است. همچنین سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۲۷.۱۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۷۱۶.۶۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

ادامه مسیر صعودی فلزات گرانبها/ افزایش قیمت طلا با نگاهی به شرایط ژئوپولتیک

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره به نظر می‌رسد هنوز از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ثابت ۲۷.۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۲۴.۸۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین قیمت معاملات هفته یعنی ۲۶.۷۴ و سطح مقاومت دوم بر روی ۲۷ دلار است در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره در ۲۶ دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین قیمت معاملات هفته یعنی ۲۵.۸۰۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.