۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ادامه مسیر صعودی طلا همگام با افزایش بازده اوراق قرضه/ تاثیر چشم‌انداز تورم بر افزایش قیمت فلزات گرانبها

۲۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۴۳
کد خبر: 514760
ادامه مسیر صعودی طلا همگام با افزایش بازده اوراق قرضه/ تاثیر چشم‌انداز تورم بر افزایش قیمت فلزات گرانبها

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده با توجه به مواضع روز چهارشنبه بانک مرکزی ایالات متحده که در بیانیه‌ای منتشر شد افزایش یافت.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ حفظ سود قیمتی روز چهارشنبه بازار فلزات گرانبها و ادامه مسیر صعودی در روز پنجشنبه نشانه مثبتی مبنی بر اقدام این بازار برای فاصله گرفتن از روند نزولی کوتاه مدت است. با این وجود روز گذشته افزایش بازده اوراق قرضه خزانه داری آمریکا میزان این صعود را محدود کرده است. بر این اساس روز گذشته طلای آتی آوریل با ۵.۴۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۳۲.۵۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می در بازار کومکس نیویورک با افزایش ۰.۲۸۷ دلاری به قیمت ۲۶.۳۴ دلار در هر اونس معامله شد.

بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده روز گذشته بار دیگر مسیر صعودی در پیش گرفت و در ساعاتی از معاملات بازده اوراق ۱۰ ساله حتی به ۱.۷۵ درصد هم رسید اما در نهایت در سطح ۱.۷۳ درصدی ثابت شد که همچنان بالاترین سطح بازده اوراق قرضه در طی بیش از یک سال گذشته بوده است، مساله‌ای که موجب عقب نشینی بازارهای سهام شد.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران همچنان در حال بررسی ابعاد مختلف بیانیه فدرال رزرو پس از پایان جلسه دو روزه FOMC هستند که بر آن اساس سیاست پولی  ایالات متحده تغییر نکرده (نرخ صندوق‌های سرمایه‌گذاری فدرال تا پایان سال ۲۰۲۳ به صورت متوسط ۰.۱ درصد خواهد بود) و همانگونه که انتظار می‌رفت رشد اقتصادی و چشم انداز تورم رو به افزایش گذاشته است. همزمان بر اساس پیش بینی بانک فدرال رزرو رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ که پیش از این ۴.۲ عنوان شده بود به ۶.۲ درصد افزایش یافته است. همچنین در حالی که پیشتر نرخ تورم ۱.۸ درصد عنوان شده بود اکنون به ۲.۴ درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی آمریکا همچنین اعلام کرده که تا زمان پیشرفت‌های بیشتر در زمینه اهداف اقتصادی فدرال رزرو برنامه فعلی خرید اوراق قرضه تسهیل کمی را ادامه خواهد داد. با این وجود بسیاری از ناظران قدیمی بازار بر این باورند که با توجه به مسیر فعلی تورم در ایالات متحده بانک فدرال مجبور به افزایش نرخ بهره پیش از پایان مهلت پنح ساله خواهد شد.

در عرصه ژئوپولتیک بازارها هنوز واکنش زیادی نسبت به اینکه بایدن رییس‌جمهوری روسیه را «قاتل» خواند نشان نداده‌اند. در واکنش به این اظهارات کرملین تاکید کرده بایدن باید از اظهارات خود عذرخواهی کند. بسیاری بر این باورند که چنین اظهاراتی بیانگر شکل گیری یک «جنگ سرد جدید» میان روسیه و ایالات متحده است.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا افزایش یافتند. در ایالات متحده هر سه شاخص با توجه به افزایش بازده اوراق قرضه بار دیگر نزولی شد.

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته شاهد کاهش شدید قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس بودیم، بر این اساس هر بشکه نفت خام نیمکس در حدود ۶۲.۲۱ دلار معامله شد. همزمان شاخص دلار آمریکا بار دیگر مسیر صعودی در پیش گرفت. لازم به ذکر است که هر دوی این بازارها به شدت بر بازار فلزات گرانبها تاثیرگذار است.

1

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی روند نزولی معاملات آتی طلای آوریل هنوز از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند افزایش قیمت‌ها در هفته جاری بیانگر آن است که بازار از کف قیمتی خود فاصله می‌گیرد چرا که از خط نزولی ۹ هفته‌ای خود عبور کرده است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح قیمتی ۱۷۷۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به پایین‌ترین سطح معاملات ماه مارس یعنی ۱۶۷۳.۳۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۷۴۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۷۵۰ دلار عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۱۶.۶۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۷۰۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

2

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

قیمت معاملات آتی نقره روز گذشته به بالاترین سطح قیمتی در دو هفته گذشته رسید. با این وجود روند نزولی معاملات آتی نقره می همجنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. نمودارهای روزانه همچنان بیانگر یک روند نزولی شش هفته‌ای هستند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷.۵۰ دلار و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به کمترین قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۲۴.۸۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۶.۷۴ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۷ دلار در هر اونس است در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته جاری یعنی بر روی ۲۵.۸۰۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۵.۴۲۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.