۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت فلزات گرانبها با اشاره فدرال رزرو به افزایش تورم

۲۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۰۹
کد خبر: 514606
افزایش قیمت فلزات گرانبها با اشاره فدرال رزرو به افزایش تورم

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده روند افزایشی داشت که گفته می‌شود ناشی از انتشار گزارش جلسه FOMC در رابطه با رشد بیشتر اقتصاد ایالات متحده و چشم انداز تورم در سال جاری است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ پس از انتشار بیانیه FOMC و افزایش فروش، شاخص دلار آمریکا کاهش یافت که خود به نوعی حمایت‌گر بازارهای فلزات گرانبهاست. بر این اساس طلای آتی آوریل با افزایش ۷.۵۰ دلاری به قیمت ۱۷۳۸.۵۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می در بازار کومکس نیویورک با افزایش ۰.۲۲۷ دلاری به قیمت ۲۶.۲۱ دلار در هر اونس معامله شد.

معامله گران در اواسط هفته کاملا بر روی خروجی جلسه دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو FOMC متمرکز شده‌اند که روز چهارشنبه با پیش بینی‌های جدید اقتصادی ایالات متحده به پایان رسید. در بیانیه فدرال رزرو آمده است که سیاست پولی ایالات متحده تاکنون تغییر نکرده است همانگونه که انتظار می‌رود (نرخ صندوق‌های سرمایه‌گذاری فدرال تا پایان سال ۲۰۲۳ با نرخ ۰.۱ درصد دیده شده است)، اما رشد اقتصادی و چشم انداز تورم ایالات متحده رو به افزایش است. بانک فدرال رزرو پیش بینی تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را در سال ۲۰۲۱ از ۴.۲ درصد به ۶.۵ درصد افزایش داده و تورم سالانه را ۲.۴ درصد در سال۲۰۲۱ پیش بینی کرده در حالی که آخرین گزارش‌ها مبنی بر پیش بینی تورم ۱.۸ درصدی بوده است.

بانک مرکزی اعلام کرد که تا زمان پیشرفت چشمگیر در زمینه اهداف اقتصادی فدرال رزرو، برنامه فعلی خرید اوراق قرضه به کاهش کمی خود ادامه خواهد داد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند ترکیبی داشتند، در ایالات متحده هر سه شاخص اصلی متاثر از نتیجه جلسه فدرال رزرو مسیر صعودی در پیش گرفت. بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده بار دیگر مسیر افزایش در پیش گرفته و اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا به ۱.۶۶۹ درصد رسیده که بالاترین رقم بازده در ۱۳ ماه گذشته رسیده است.

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته شاهد کاهش قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس و و معاملات در محدوده ۶۴.۵۰ دلار در هر بشکه بودیم. همزمان شاخص دلار آمریکا کاهش یافت و نزدیک به پایین‌ترین سطح روزانه خود بسته شد.

طلا

(روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی روند نزولی معاملات آتی طلای آوریل بیانگر یک روند نزولی ۹ هفته‌ای و از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۷۵۰ دلار و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی ۱۶۷۳.۳۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۷۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۷۶۰ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست در کمترین قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۱۹.۲۰ دلار و سپس بر روی ۱۷۰۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

به نظر می‌رسد روند نزولی معاملات آتی نقره همچنان از مزیت کلی کوتاه مدت برخوردار است. نمودارهای روزانه همچنان بیانگر شکل گیری یک روند نزولی شش هفته‌ای است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۷.۵۰ دلار و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به کمترین قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۲۴.۸۴۵ دلار است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۶.۵۴۵ دلار در هر اونس، سطح مقاومت دوم ۲۷ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست ۲۵.۸۰۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۵.۴۲۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است.