۰ نفر

مرکز ملی فضای مجازی؛

درگاه‌های خرید و فروش رمزارز مجوز ندارند

۱۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۵۲
کد خبر: 510485
درگاه‌های خرید و فروش رمزارز مجوز ندارند

مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد: تاکنون هیچ­گونه تصمیمی برای اعطای مجوز به درگاه‌ها و سایت­‌های فعال خرید و فروش رمزارزها و بیت­ کوین در کشور گرفته نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا، رمزارزها امروز موضوع جذاب و مهمی در تمام جهان محسوب می شوند و مرکز ملی فضای مجازی با صدور بیانیه‌ای در زمینه خرید و فروش رمزارزهای خارجی به‌ ویژه بیت کوین مواردی را بیان کرد.

بنابر اعلام این مرکز، توجه به عرضه انواع رمزارزها در فضای مجازی و روبرو شدن بسیاری از افراد با تبعات منفی و مشکلات متعدد بوجودآمده دراین زمینه، این نوع شبه دارایی‌ها از هیچ گونه پشتوانه و تضمینی برخوردار نیستند و علاوه برآن بطور دائم دچار نوسان قیمتی خارج از مناسبات اقتصادی متعارف شده و بیم ازدست رفتن ثروت و دارایی خریداران همواره وجود دارد.

براساس بیانیه‌ مرکز ملی فضای مجازی، در کنار این مسئله، گزارش‌های فراوانی از طرف مردم و نهادهای نظارتی در زمینه سرقت و کلاه­برداری در این بازار وجود دارد که بررسی آن­ها مویّد سیر صعودی فعالیت­های مجرمانه در این زمینه است.

حضور بازی­گران و عوامل فعال ناشناخته و غیرقابل­ شناسایی در بازار خرید و فروش این نوع شبه دارایی‌های فاقد پشتوانه، موجب شده که این فضای خرید و فروش بسیار غیرقابل اعتماد بوده و قدرت هرگونه پیگیری برای جبران زیان­ های احتمالی و ارائه اسناد و ادله، از نهادهای حمایتی و صیانتی مرتبط با حفظ حقوق مردم سلب شده است.

شرایط فعالیت در بازار این نوع ارزهای دیجیتالی شفاف نیست و علاوه بر خروج سرمایه از کشور، هیچ نشانه­‌ای از وجود سازوکارهای حفظ دارایی­‌های مردم توسط گردانندگان پشت پرده آنها ارائه نشده است.

مرکز ملی فضای مجازی توصیه کرده که همه مردم در این زمینه احتیاط­‌های لازم را بخرج داده و در دام تبلیغات سوداگران این بازار غیرشفاف نیفتند. تجربه از دست ­رفتن دارایی‌های مردم در جریان­های مشابه مانند شبکه­‌های هرمی در کشور و دنیا وجود دارد و انتظار می ‌رود همه نهادها و صاحبان رسانه، مسئولانه نسبت به آگاهی بخشی صحیح به شهروندان تلاش کنند.

بیانیه مرکز ملی فضای مجازی، تاکید کرده تاکنون هیچ­گونه تصمیمی برای اعطای مجوز به درگاه ‌ها و سایت­‌های فعال خرید و فروش رمزارزها و بیت­ کوین در کشور گرفته نشده و لازم است همگان مراقبت­ های لازم در این خصوص را بعمل آورند.