۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت بازار فلزات گرانبها با ادامه روند نزولی دلار/ خیز اونس طلا برای فتح کانال ۱۹۰۰دلار

۱۱ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۰۴
کد خبر: 494356
افزایش قیمت بازار فلزات گرانبها با ادامه روند نزولی دلار/ خیز اونس طلا برای فتح کانال ۱۹۰۰دلار

معاملات آتی طلا و نقره روز گذشته روند افزایشی خود را ادامه داد. همزمان با کاهش ارزش دلار آمریکا نسبت به دیگر ارزهای کلیدی و دستیابی به پایین‌ترین سطح دو سال و نیم گذشته، بازار فلزات گرانبها به روند صعودی ادامه داد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ روند صعودی معاملات طلا و نقره روز گذشته همگام با بازارهای سهام که موفق به ثبت رکورد جدید شدند، ادامه یافت. بر این اساس طلای آتی فوریه با افزایش ۷.۱۰ دلاری به قیمت ۱۸۹۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با افزایش ۰.۲۸۸ دلاری به قیمت ۲۶.۵۰۵ دلار معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند صعودی در پیش گرفتند. در ایالات متحده نیز هر سه شاخص اصلی معاملات خود را صعودی به پایان بردند. بررسی بازارها طی روزهای اخیر بیانگر آن است که سرمایه گذاران اشتیاق بیشتری برای ادامه معاملات خود در بازارهای ریسک پذیر نشان داده‌اند، مساله‌ای که به اذعان تحلیل‌گران اقتصادی ناشی از تغییر چشم انداز اقتصادی و بروز نشانه‌های بهبود اقتصادی بوده که بر این اساس بهبود اقتصادی قوی از اواخر بهار آینده شکل خواهد گرفت. اگرچه همزمان گمانه‌هایی مبنی بر اعلام محدودیت‌های جدید تجاری و عمومی در ایالات متحده وجود دارد که همچنان مانع رشد اقتصادی است. همزمان اولین مورد ابتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی طی روزهای گذشته در کلرادوی آمریکا مشاهده شد.

پیش از آغاز تعطیلات سال نو در روز جمعه، زمانی که نهادهای دولتی و بازارهای مالی رو به تعطیلی می‌روند، عملا حجم معاملات در بازارهای مالی رو به کاهش گذاشته است.

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته، شاخص دلار آمریکا با ادامه روند نزولی بار دیگر به پایین‌ترین سطح دو سال و نیم گذشته خود رسید. معاملات آتی نفت خام فوریه نیمکس بدون تغییر در حدود ۴۸ دلار در هر بشکه انجام شد. اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز در محدوده ۰.۹۵ درصدی مورد معامله قرار گرفت.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی طلای آتی فوریه در نمودار روزانه همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات آتی دسامبر یعنی ۱۹۷۳.۳۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۸۲۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست طلا ۱۹۰۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۹۱۲ دلار عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته جاری یعنی ۱۸۷۳ دلار و سطح پشتیبانی دوم پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۸۵۹ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره مارس در یک روند صعودی قیمت چهار هفته‌ای در نمودار میله‌ای روزانه قرار گرفته و همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره رسیدن به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه دسامبر یعنی ۲۷.۶۳۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۵ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت هفته جاری یعنی ۲۶.۹۸ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۷.۶۳۵ دلار عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست در پایین‌ترین نرخ معاملات روز گذشته یعنی ۲۶.۲۶ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۲۶ دلار در هر اونس مشاهده شده است.