۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ریزش بازار فلزات گرانبها همزمان با دیگر بازارهای مالی/ تاثیرپذیری بازارهای مالی از افزایش موارد ابتلا به کرونا

۲۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۳۶
کد خبر: 482994
ریزش بازار فلزات گرانبها همزمان با دیگر بازارهای مالی/ تاثیرپذیری بازارهای مالی از افزایش موارد ابتلا به کرونا

معاملات آتی طلا و نقره روز گذشته در ایالات متحده روند کاهشی در پیش گرفت. روند نزولی بازار فلزات گرانبها در حالی شکل گرفت که بازارهای جهانی سهام در روزهای ابتدایی هفته علیرغم افزایش موارد ابتلا به کرونا روندی صعودی داشتند.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ در حالی که اخبار امیدبخش تولید واکسن کرونا از سوی شرکت‌های مختلف دارویی مطرح شده اما روند صعودی موارد ابتلا و شکل گیری موج جدید، بیشتر بازارهای مالی را هم تحت تاثیر قرار داده است. بر این اساس معاملات آتی طلای دسامبر روز گذشته با کاهش ۱۰.۸۰ دلاری به قیمت ۱۸۷۴.۳۰ دلار و در بازار کومکس نیویورک هم معاملات آتی نقره دسامبر با ۰.۱۸۱ دلار کاهش به قیمت ۲۴.۴۷ دلار در اونس مورد معامله قرار گرفت.

در حال حاضر بازار با این سوال روبروست که آیا تولید واکسن می‌تواند طی ماه‌های آینده ثبات و رشد اقتصادی را بازگرداند؟ این سوال در حالی مطرح می‌شود که نگاهی به آمار ابتلا و قربانیان کرونا بیانگر این واقعیت است که زمستان سختی پیش رو خواهیم داشت. اگرچه در یک نگاه کلی به بازارهای مالی می‌توان گفت در مجموع سرمایه گذاران بر روی اخبار امیدوارکننده تولید واکسن کرونا تمرکز کرده‌اند.

با این وجود همچنان ارزیابی تاجران / سرمایه‌گذاران از وضعیت کنونی ادامه دارد. علیرغم اینکه صاحبان مشاغل آمریکایی در تلاش برای از بین بردن عوارض منفی قرنطینه پیشین هستند، همچنان دید واضحی از به تصویب رسیدن بسته محرک جدید مالی در دولت ایالات متحده وجود ندارد.

در معاملات روز گذشته شاخص دلار آمریکا با ادامه روند نزولی بار دیگر تضعیف شد. در بازارهای مهم خارجی قیمت هر بشکه نفت با اندکی افزایش به ۴۲.۱۵ دلار رسید و همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله ایالات متحده (معاملات آتی) در حال حاضر با سود در حدود ۰.۸۶ درصد معامله می‌شود.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا، انجام معاملاتی آتی در سطوح بالای ۱۹۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی، پایین آوردن قیمت‌ها به کمتر از سطح پشتیبانی فنی و پایین‌ترین سطح معاملات ماه نوامبر یعنی ۱۸۴۸ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست طلا بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۸۴.۲۰ دلار و سطح مقاومت دوم دستیابی به ۱۸۹۸ دلار در هر اونس مشاهده شده است، این در حالی است که سطح پشتیبانی نخست طلا ۱۸۶۰.۳۰ دلار است که پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته بوده و سطح پشتیبانی دوم در ۱۸۴۸ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره دسامبر همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی در بالاترین قیمت معاملات نوامبر یعنی ۲۶.۱۳۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به کمتر از سطح حمایت کامل است که پایین‌ترین سطح معاملات ماه سپتامبر یعنی ۲۱.۸۱ دلار در هر اونس بوده است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره بالاترین قیمت معاملاتی روز گذشته ۲۴.۷۸ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۵.۱۵۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۴.۲۳۵ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۲۴ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

 در این زمینه بخوانید:

سایه ماندگار کرونا در بازارهای مالی

طلا در مدار افزایش قیمت قرار گرفت