۰ نفر

نه پای رفتن و نه تاب ماندن؛

پیش بینی بورس / یک ساعت امیدوار کننده برای شاخص کل

۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۱۷:۳۸
کد خبر: 674710
پیش بینی بورس / یک ساعت امیدوار کننده برای شاخص کل

معاملات روز دوشنبه بورس هم کم رونق پیگیری شد؛ شاخص کل با افت حدود ۲۰۰ واحدی همراه شد و شاخص هم وزن هم ۳۳۵ واحد کاهش یافت. ارزش معاملات خرد همچنان کم تر از ۲هزار میلیارد تومان است و خروج پول حقیقی از بازار سهام ادامه دارد. اما یک ساعت پایانی معاملات بورس دوشنبه این امیدواری را ایجاد کرد که شاید بتوان در پیش بینی بورس خود گزینه صعود را هم در نظر گرفت.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ معاملات روز دوشنبه بورس هم بی رمق بود و همچنان نبود تقاضا و نقدینگی مهم‌ترین ویژگی بازار سهام است. با این وجود در جریان معاملات روز دوشنبه و به طور مشخص در یک ساعت پایانی شاهد افزایش نسبی تقاضا بودیم. موضوعی که این امیدواری را ایجاد کرده است که شاید بازگشت شاخص کل نزدیک باشد. همانگونه که در گزارش پیش بینی بورس هفته پایانی مهر اشاره شده بود،‌ شاخص کل در شرایط خاصی قرار دارد که هر چند بازگشت آن را محتمل می‌کند اما در صورتی که این اتفاق رخ ندهد شاید تکرار تجربه سال های ۹۳ و ۹۴ دور از انتظار نباشد و این به معنای تشدید بیش‌تر رکود و اصلاح فرسایشی زمانی

ساعت سرنوشت ساز بورس!

شاخص کل از ابتدای روز دوشنبه روند نزولی در پیش گرفته بود اما به وضوح شیب کاهش آن نسبت به روزهای گذشته کم‌تر شده بود؛ به گونه که که در یک ساعت ابتدایی بازار تنها افت ۲۰۰ واحدی را ثبت کرد. اما در یک ساعت پایانی شاخص کل توانست روند صعودی در پیش بگیرد که نشان از افزایش تقاضا در تایم پایامی معاملات دارد. حتی در نیم ساعت پایانی بازار این افزایش تقاضا مشخص تر بود. نگاهی به معاملات نمادهای موثر نیز تاییدی بر این موضوع است؛ جاییکه قیمت آخرین معامله برخی از نمادهای اثرگذار به ویژه در گروه خودرویی و پالایشی بالاتر از قیمت پایانی آن‌ها بسته شده است.

پیش بینی بورس شاخص کل

شاخص هم وزن هم در طول روز  چند بار تغییر جهت داد اما در نهایت با افت ۳۳۵ واحدی همراه شد. روند ساعتی شاخص هم وزن نشان می‌دهد که افزایش تقاضا در تایم پایانی بیش‌تر معطوف به نمادهای مهم و اثرگذار بازار سهام بود تا کلیت بازار.

پیش بینی بورس شاخص هم وزن

کمبود نقدینگی؛ پاشنه آشیل بورس

هر چند که افزایش تقاضا در تایم پایانی بورس روز دوشنبه امیدوار کننده بود اما کمبود نقدینگی و ریسک گریزی معامله گران که خود را در ارزش پایین معاملات خرد نشان می‌دهد بازگشت بازار سهام به روند صعودی را با تردید روبرو می‌سازد. روز دوشنبه هم ارزش معاملات خرد مانند دو روز گذشته کم‌تر از ۲هزار میلیارد تومان بود تا یکی از کم رونق ترین هفته بازار سهام در سال ۱۴۰۱ را تجربه کنیم.

پیش بینی بورس ارزش معاملات خرد

حقیقی‌ها هم امروز بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان از بورس خارج کردند تا از آخرین روزی که بازار سهام شاهد ورود پول حقیقی بود، حدود یک ماه گذشته باشد. هر چند خروج پول حقیقی را نمی تواند به تنهایی تفسیر کرد اما ادامه روند خروج پول حقیقی را می‌توان به عنوان معیاری از انتظارات سهامداران خرد در نظر گرفت.

پیش بینی بورس پول حقیقی

پیش بینی بورس فردا سه شنبه ۲۶ مهر

همانگونه که در گزارش گفته شد،‌ افزایش تقاضا در تایم پایانی می تواند به عنوان یک سیگنال امیدوار کننده تلقی شود. نمودارهای هفتگی شاخص کل هم نشان می‌دهد میانگین متحرک ۲۵ دوره‌ای به سطح میانگین متحرک ۵۰ دوره ای رسیده است. به طور تاریخی همواره میانگین متحرک ۵۰ دوره ای به عنوان حمایت برای میانگین متحرک ۲۵ دوره ای عمل کرده است. همین موضوع سیگنال دیگری برای بازگشت بازار سهام محسوب می شود. اما در طول ۱۵ سال گذشته، یک بار میانگین متحرک ۲۵ دوره‌ای به پایین تر از میانگین ۵۰ دوره ای نفوذ کرده و آن هم مربوط به سال ۱۳۹۳ است. بنابراین به نظر می رسد که طی روزهای آینده نوسان مثبت بازار دور از انتظار نباشد اما باید توجه داشت که در صورت مثبت شدن شاخص کل، تا زمانیکه تکلیف ریسک های بازار سهام مشخص نشود نباید انتظار داشت که روند صعودی پرقدرتی آغاز شود. از سوی دیگر در صورتی که بازار طی روزهای آینده نتواند از سطح فعلی باز گردد،‌ شرایط کمی نگران کننده خواهد شد.

تحلیل تکنیکال شاخص کل