۰ نفر

چرخش بازار یا تشدید رکود؟؛

پیش بینی بورس هفته پایانی مهر / تجربه سال ۹۳ تکرار می شود؟

۲۲ مهر ۱۴۰۱، ۲۱:۱۸
کد خبر: 673910
پیش بینی بورس هفته پایانی مهر / تجربه سال ۹۳ تکرار می شود؟

بورس در هفته سوم مهر ماه هرچند همچنان بی رمق و ارزش معاملات خرد پایین بود اما شاید بازدهی هفتگی مثبت شاخص کل پس از ۷ هفته کورسوی امیدی برای معامله‌ گران برای پایان یافتن رکود چند ماهه بازار سهام باشد. به نظر می رسد که با توجه به شرایط کنونی بورس، می توان دو سناریو برای آینده بازار سهام متصور بود.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ در حالی به هفته پایانی مهر ماه می رسیم که فعلاً خبری از بهبود شرایط نیست؛ منظور از شرایط، ریسک هایی است که توان بازار سهام را برای پایان دادن به رکود چند ماه گرفته است. اگر تا همین چند هفته گذشته بیان می شد که برجام حداقل در کوتاه مدت احیا نمی شود، حالا باید بگوییم که شاید دستیابی به توافق هسته ای در میان مدت هم ممکن نباشد. نرخ تورم آمریکا دوباره روند صعودی به خود گرفت تا نشان دهد سایه رکود  اقتصاد جهانی سنگین تر از گذشته شده است. بنابراین فعلا ریسک های مهم بازار نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه عمیق تر شده است. بنابراین به نظر می رسد که ادامه رکود و ارزش پایین معاملات خرد محتمل‌ترین سناریو پیش روی بازار سهام باشد.

با این وجود اگر بخواهیم بر اساس چارت شاخص کل سناریوهای پیش روی بازار را ترسیم کنیم، شاید دو سناریو بیش از همه محتمل باشد؛ دو سناریویی که ۱۸۰ درجه از یکدیگر متفاوت هستند.

در سناریو اول با توجه به اینکه شاخص کل بر اساس RSI در چارت هفتگی به مرحله اشباع فروش رسیده است، این انتظار وجود دارد که هفته آینده شاهد نوسان مثبت در بازار باشیم. به بیان دیگر، احتمالا برخی از معامله گران کوتاه مدت یا همان نوسان گیران وارد بازار خواهند شد. این موضوع با توجه به اینکه شاخص کل در هفته گذشته به محدوده حمایتی نیز واکنش نشان داد و پس از ۷هفته شاهد بازدهی مثبت هفتگی آن بودیم نیز می تواند وزن بیش‌تری به وقوع این سناریو بدهد.

تحلیل شاخص کل یک

در سناریو دوم اما شرایط ممکن است به گونه ای پیش برود که شاهد تکرار اتفاقی باشیم که از سال ۱۳۸۷ تنها یکبار پیش از این اتفاق افتاده است و نتیجه آن تشدید رکود بازار سهام خواهد بود. در چارت هفتگی شاخص کل هیچگاه به غیر از سال ۱۳۹۳،‌  میانگین متحرک ۲۵ دوره‌ای به زیر میانگین متحرک ۵۰ دوره ای نفوذ نکرده است. اتفاقی که ممکن است دوباره تکرار شود. در صورتی که این سناریو صورت بگیرد، شرایط رکودی بازار سهام نه تنها ادامه دار خواهد بود بلکه شاید شدیدتر نیز بشود.

تحلیل شاخص کل دو

بنابراین به نظر می رسد با توجه به دو سناریو احتمالی،‌ معاملات این هفته بورس از اهمیت بالایی برخوردار باشد. هرچند شاید سناریو اول در شرایط کنونی از احتمال بالاتری دارد اما نمی توان از سناریو دوم به راحتی چشم پوشی کرد