۰ نفر

گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس؛

بهتر بود نرخ خوراک پلکانی افزایش می‌ یافت / «بسته ۱۰بندی» باید قبل از تقدیم لایحه به مجلس، ارائه می‌شد

۱ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۴۷
کد خبر: 592266
بهتر بود نرخ خوراک پلکانی افزایش می‌ یافت / «بسته ۱۰بندی» باید قبل از تقدیم لایحه به مجلس، ارائه می‌شد

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بسته ۱۰بندی حمایت از بورس که توسط وزیر اقتصاد مطرح شده گفت: بهتر بود این بسته، سه ماه قبل یا حداقل قبل از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱، به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شد.

اقتصادآنلاین_هانا پاکمند؛ روز یکشنبه ۲۸آذر ماه خاندوزی، از جزئیات بسته ۱۰بندی حمایت از بورس که قرار است در بودجه سال۱۴۰۱ گنجانده شود، رونمایی کرد. این بسته، واکنش‌های منفی و  مثبت زیادی را  به دنبال داشت. با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان این بسته را زمینه ساز افزایش کسری بودجه سال آینده می‌دانند، اما برخی از نمایندگان این طرح را ارزشمند دانسته و از آن استقبال کردند.

شهباز حسن‌پور، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، ضمن ارزشمند دانستن بسته پیشنهادی احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، گفت: اصل این کار، اقدام ارزشمندی است، اما بهتر بود این کار، سه ماه قبل یا حداقل قبل از ارائه بودجه به مجلس شورای اسلامی انجام می‌شد. البته انتظار می‌رود سازمان برنامه و بودجه، پیرامون ۱۰بند مشخص شده در بسته پیشنهادی مذکور، هر چه سریع‌تر از طریق کمیسیون برنامه و بودجه و قبل از کمیسیون تلفیق و صحن علنی، با مجلس شورای اسلامی به توافق برسند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: از مهم‌ترین بخش‌های این بسته، تعیین و تکلیف وضعیت خوراک صنایع بود. هر چند دولت می‌توانست پیرامون سقف نرخ گاز و خوراک به‌گونه‌ای بهتر عمل کند. به‌جای اینکه به یک‌باره نرخ را افزایش دهد و موجب عدم رضایت سرمایه‌گذاران شود، آن را به صورت پلکانی افزایش دهد.

وی افزود: عدم تغییر فرمول بهره مالکانه معادن، از دیگر موارد مورد اهمیت این بسته پیشنهادی است. چطور می‌شود که دولت در هفته گذشته، نرخ بهره مالکانه را ۴۰۰درصد افزایش دهد، این وضعیت باید روشن شود. به دنبال آن وضعیت معادن حتما رشد خواهد کرد. در غیر این صورت در سال آینده با کاهش مجموع تولید در بخش معادن و همچنین تعدیل نیرو در آنها همراه خواهیم شد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد که در روز گذشته، طی جلسه‌ای موضوع بهره مالکانه معادن، با حضور فعالان بازار سرمایه بررسی شد. وی ادامه داد: این جلسه با حضور پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و فعالان بازار سرمایه برگذار شد و نقطه نظرات فعالان نیز جمع‌بندی شد. امیدوار هستیم این نقطه نظرات هر چه سریع‌تر به دولت ارسال شده و در بودجه لحاظ شود.

حسن‌پور ضمن اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، به تحلیل ابعاد مختلف این اقدام پرداخت و تصریح کرد: این اقدام امری ضروری و واجب است اما باید به صورت تدریجی در دستور کار قرار بگیرد.