۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

تقسیم سود ۱۹۳ تومانی تاپیکو / ورود شرکت‌ های تابعه به بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰

۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۱۵
کد خبر: 555519
تقسیم سود ۱۹۳ تومانی تاپیکو / ورود شرکت‌ های تابعه به بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰

با برگزاری مجمع سالانه تاپیکو ، ضمن تصویب صورت های مالی مقرر شد 193 تومان سود برای هر سهم تقسیم شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مجمع عمومی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی "تاپیکو" با حضور ۸۷ درصد  از سهامداران برگزار شد.

حسین ابویی مهریزی، مدیرعامل تاپیکو در این مجمع اعلام کرد: ۱۶۰ میلیون دلار تعهدات ارزی داشتیم که بیشتر از این میزان توانستیم عملیاتی کنیم.

همچنین  درآمد عملیاتی شرکت از ۱۹ میلیارد تومان به ۳۲ میلیارد تومان افزایش یافت که از سال ۹۵ تاکنون ۵ برابر شده است.

ابویی مهریزی با اشاره یه اینکه در سال ۹۹ تاپیکو برابر با ۳ هزار و ۶۱۲ میلیارد تومان درمجموع افزایش سرمایه داشته است، اظهار کرد:۷۴ درصد سود تاپیکو از صنعت پتروشیمی است و سرمایه‌گذاری این شرکت رشد ۳ برابری داشته است.

مدیرعامل تاپیکو اعلام کرد: شرکت سرمایه‌گذاری ستاره خلیج‌فارس از زیرمجموعه‌های تاپیکو در سال ۱۴۰۰ بورسی خواهد شد.

همچنین برای ورود ستاره خلیج فارس به بورس، باید شرایط احراز شود و باید با سایر سهامداران به توافق برسیم. نمی توان زمان دقیق برای آن تعیین کرد اما امیدواری ما بسیار زیاد است. این موضوع بسیار پیگیری می شود و کارهای مقدماتی زیادی نمانده است.

وی افزود: پیگیری عرضه اولیه سهام شرکت‌های ستاره خلیج‌فارس، عرضه کلیه محصولات در بورس کالا، استفاده بهینه از انرژی، برنامه‌ریزی افزایش تولید و صادرات همراه با افزایش سودآوری، پیگیری اجرای طرح‌های بازسازی و نوسازی و توسعه در شرکت‌های گروه ازجمله اهم برنامه‌های آتی تاپیکو است.

در هلدینگ های چندرشته ای مثل تاپیکو پیش بینی سود هر سهم برای شرکت کمی دشوار است.

مطالبات از آبادان: تسویه مطالبات ما به دلیل سهامدار عمده بودن تاپیکو، کار دشواری بود. به همین دلیل برنامه افزایش سرمایه داریم که انتظار داریم طی دو سه ماه آینده مجمع آن را برگزار کنیم. لازم به ذکر است که آبادان روند سودآوری خوبی را شروع کرده است.

ما نیاز به افزایش سرمایه در تاپیکو داریم زیرا زیرمجموعه های ما نیاز به افزایش سرمایه دارند.

در جریان برگزاری مجمع، دبیر مجمع گفت: ما تاکنون مطالبات سوخت شده نداشته ایم. شرکت در خصوص پرونده مطروحه در mpc تمام تلاش خودش را می کند تا این موضوع را رفع کرده و به نفع تاپیکو تمام شود.

جایگاه شرکت در صنعت:

در حال حاضر ظرفیت تولید کل محصولات صنعت پتروشیمی کشور بالغ بر ۹۰ میلیون تن در سال می‌باشد. از این بین، ظرفیت تولید  ۱۲ محصول اصلی صنعت پتروشیمی شامل اتیلن، پلی اتیلن، پروپیلن، پلی پروپیلن، مونو اتیلن گلایکول، متانول، استایرن، پلی استایرن، بنزن، مخلوط زایلنرها، اوره و پلی وینیل کلراید، بالغ بر ۴۵ میلیون تن در سال است.

سهم هلدینگ تاپیکو از ظرفیت تولید ۱۲ محصول پایه‌ای صنعت پتروشیمی در حدود ۸ درصد است که این میزان حاصل میزان مالکیت مستقیم و غیر مستقیم در شرکت‌های پتروشیمی کشور می‌باشد.

شایان ذکر است که در صنعت پتروشیمی خوراک‌های مورد استفاده شامل خوراک گازی (متان و اتان) و خوراک مایع (گاز مایع، نفتا و ...) است که خوراک مایع عمدتاً از پالایش نفت خام و میعانات گازی بدست می‌آید. سهم صنعت پتروشیمی از تقاضای نفت خام و میعانات گازی در دنیا در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۴ درصد  بوده است که برآورد می‌گردد که این رقم در سال ۲۰۴۵ به ۱۶ درصد افزایش یابد.

در دوازده ماهه سال، ۱۳۹۹ میزان صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور بالغ بر ۱۱۴ میلیون تن و به ارزش ۳۵ میلیارد دلار بوده است. سهم صنعت پتروشیمی از کل صادرات غیرنفتی کشور در سال ۱۳۹۹ در حدود ۲۵ میلیون تن (معادل ۲۲ درصد) و به ارزش ۱۰ میلیارد دلار (معادل ۲۹ درصد) می‌باشد

آمار تولید و فروش محصولات عمده شرکت:

سبد کلی محصولات هلدینگ تاپیکو در صنعت پتروشیمی (در بردارنده ۱۲ محصول اصلی پتروشیمی) برقرار می‌باشد. پس از راه اندازی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس تولید ۵ فرآورده پالایشگاهی به سبد محصولات تاپیکو اضافه شده است، بعلاوه تولید انواع جدید روغن پایه، قیر با عملکرد‌های متفاوت طی دو سال اخیر در شرکت‌های نفت ایرانول و پاسارگاد به بهره برداری رسیده است. همچنین تولید لاستیک سبز نیز اخیراً در گروه محصولات گروه صنعتی بارز رونمایی شده است.

با افتتاح پروژه‌های پتروشیمی جم ۲۰۰ هزار تن ABS و ۶۰ هزار تن Rubber در سال به سبد تولیدات این شرکت سرمایه پذیر تاپیکو اضافه خواهد شد.

همچنین برنامه پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس بر این است تا با اجرای طرح افزایش ظرفیت تولید و فاز‌های ۱، ۲ و ۳ حدود ۱۲۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید روزانه فرآورده نفتی افزوده و به ظرفیت ۵۴۰ هزار بشکه‌ای برسد.

اقدامات صورت گرفته در سال مالی مورد گزارش:

 • ادغام شرکت‌های تابعه پرسی ایران گاز در شرکت اصلی.

 • عرضه شرکت چوب خزر کاسپین در بازار سرمایه.

 • عرضه محصولات تولیدی شرکت‌های گروه در بورس کالای ایران.

 • افزایش سرمایه در برخی شرکت‌های زیر مجموعه.

برنامه ریزی تاپیکو برای توسعه حضور شرکت‌های تابعه به بازار سرمایه در حال پیگیری است؛ شرکت‌های حریر خوزستان، سرمایه گذاری و توسعه صنایع لاستیک و گروه صنعت سلولزی تامین گستر در مرحله مقدماتی و انعقاد قرارداد با مشاور پذیرش بوده و در خصوص شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز، اقدامات مقدماتی جهت درج در بازار در حال انجام است.

طبق سیاست‌های اتخاذ شده مقرر است منابع حاصل از واگذاری احتمالی سهام فوق، مجدداً صرف سرمایه گذاری در سهام ارزشمند و بنیادی با اولویت شرکت‌های زیرمجموعه و یا داخل گروه شستا گردد.

در ادامه گزارش حسابرس و بازرس قانونی قرائت شده و در خصوص بند ۵ در رابطه با مطالبات سود سهام سنوات گذشته از شرکت فرعی سرمایه‎گذاری صنایع پتروشیمی عنوان شد: نظر کارشناس رسمی در خصوص تادیه مبلغ بدهی و خسارت تعیین شده و ذخیره لازم در حساب صنایع پتروشیمی منظور شده است. پیگیری در این خصوص ادامه دارد.

در خصوص مالیات عملکرد شرکت‌های زیر مجموعه عنوان شد: این مالیات مالیات بر ارزش افزوده سرمایه گذاری‌ها بوده که قانونی نمی‌باشد و شرکت اعتراض خود را در این خصوص ابراز نموده است.