۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چرا بورس تهران دوباره منفی شد؟/ خریداران اصلی هنوز وارد بازار نشده‌اند

۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۴۲
کد خبر: 532535
چرا بورس تهران دوباره منفی شد؟/ خریداران اصلی هنوز وارد بازار نشده‌اند

یک کارشناس بازار سرمایه نظرات خود را در ارتباط نوسانات اخیر بازار و همینطور آینده بازار سرمایه به شرح زیر بیان کرد.

اقتصاد‌آنلاین - سیده زینب رزم گیر؛ حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین گفت: الان قیمت بیش از ۵۰درصد سهم‌ها ارزنده هستند. شاید با یک نگاه یک ماهه تا سه ماهه، از نظر ارزندگی و برای خرید توجیه داشته باشند. ولی اینکه بازار دو روز منفی و یک روز مثبت است به دلیل پارادایم حاکمی است که روی اکثر فعالان بازار سرمایه و معاملات بازار حاکم شده است که بیشتر هم بحث سفته بازی است. به هر حال بعد از دو سه روز در حد ۱۰ تا ۱۵درصد بازدهی برای خیلی‌ها مناسب است و بلافاصله خارج می‌شوند. با توجه به بی‌اعتمادی‌هایی که نسبت به آینده بازار و همینطور اوضاع سیاسی اقتصادی وجود دارد و هنوز بلاتکلیفی وجود دارد، افرادی که بین ۵ تا ۱۰درصد بازده کسب می‌کنند زود خارج می‌شوند و این فشار فروش وارد می‌شود. خریداران هم آنقدر نیستند که جلو این فشار فروش‌ها گرفته شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: خریداران اصلی که بخواهند با نگاه سرمایه‌گذاری میان مدت یا حتی بلند مدت وارد بازار شوند، هنوز پول‌هایشان را وارد بازار نکرده‌اند و منتظرند. مخصوصا که این یک ماه اخیر انتخابات هست و می‌خواهند ببینند نتیجه آن و تیم اقتصادی و سیاسی دولت آینده چیست و در نهایت اوضاع برجام چگونه خواهد بود. در مجموع فضایی که در حال حاضر برای بازار و معاملات وجود دارد نوسان‌گیری است. خیلی از نوسانگیرها و خود صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم عمدتا در قالب نوسانگیری فعالیت انجام می‌دهند. پارادایم غالبی که در بازار سرمایه وجود دارد همان سفته‌بازی است که اکثرا بین ۵ تا ۱۰درصد را هدف‌گذاری می‌کنند و نهایتا خارج می‌شوند.

میرمعینی در ارتباط با آینده بازار عنوان کرد: واقعا اوضاع سیاسی اهمیت دارد. اوضاع سیاست داخلی‌مان که به تیم سیاسی اقتصادی دولت جدید ارتباط پیدا می‌کند و حتی ارتباط تنگاتنگی با نحوه تعامل با جامعه بین الملل و مخصوصا پرونده هسته‌ای دارد. این‌ها اگر حل شود بازده بازار سرمایه بیشتر از بقیه بازارها خواهد بود. نمی‌گویم بازده خیلی بالایی خواهد داشت اما به طور حتم از بازده بازار پول، خودرو، مسکن، طلا و ارز بالاتر خواهد بود. ولی اینکه چقدر خواهد بود خیلی بالا نیست. مگر اینکه اتفاق بد سیاسی اتفاق بیفتد یا قیمت دلار یک دفعه خیلی رشد پیدا کند که ما شاهد رشد خیلی زیاد بازارمان باشیم. که این‌ها هم عمدتا ناشی از محرک‎ها است. همانطور که در سال گذشته محرک‌های تورمی یا ارزی وجود داشتند. اگر اتفاق بد سیاسی نیفتد این محرک‌ها را نخواهیم داشت. بنابر این ما رشدهای خیلی شارپ و خیلی تند را به طور حتم نخواهیم داشت. اما در مقایسه با سایر بازارها من فکر می‌کنم بازار سرمایه‌مان در صورت انتخاب سبد سهام مناسب بازدهی بیشتری نصیب سرمایه‌گذاران بکند. البته خیلی به تیم و رویکرد اقتصادی بستگی دارد. سیستم اقتصادی که دولت جدید اتخاذ خواهد کرد به لحاظ سیستم‌های پولی انبساطی و انقباضی، بحث تغییرات نرخ بهره و قیمت‌گذاری نرخ ارز از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که روی روند و جهت بازار نقش اساسی ایفا می‌کنند.