۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

انتظار مشمولان سهام عدالت برای دریافت سود چه زمانی به پایان خواهد رسید؟

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۰۸
کد خبر: 528546
انتظار مشمولان سهام عدالت برای دریافت سود چه زمانی به پایان خواهد رسید؟

مرحله اول سود سهام عدالت، ۲۸ اسفندماه سال گذشته به حساب مشمولان واریز شد، اما مرحله دوم سود هنوز به حساب اشخاص واریز نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ در مرحله اول واریز سود سهام عدالت، دارندگان سهام ۵۰۰ هزار تومانی، رقمی حدود ۲۰۰هزار تومان و دارندگان سهام یک میلیون تومانی، ۴۰۰هزار تومان دریافت کردند.

پس از پرداخت مرحله اول سود سهام عدالت، زمان واریز مرحله دوم تا پایان ماه رمضان اعلام شد. محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز از تلاش سازمان بورس در جهت تجمیع سود شرکت‌ها و پرداخت سود سهام عدالت تا پیش از ماه رمضان خبر داده بود. 

این در حالی است که هنوز مبلغی به حساب مشمولان واریز نشده است. حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، دلیل عدم واریز سود سهام عدالت را، واریز نکردن سود تعدادی از شرکت‌ها اعلام کرد و گفت: به محض واریز سود همه شرکت‌ها، مرحله دوم واریز سود سال ۹۸ سهام عدالت سهامداران انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر شرکت‌ها اقدام به واریز سود نکنند، نام آنها را اعلام و فاش خواهیم کرد، اظهار داشت: اعلام نام این شرکت‌ها مهم‌ترین ضمانت اجرایی است و طبق قانون علاوه بر اعلام نام این شرکت‌ها، مشمول جریمه‌هایی هم خواهند شد. این در حالی است که علاوه بر عدم واریز سود مرحله دوم سهام عدالت، نام این شرکت‌ها نیز اعلام نشده و اقدامی درخصوص برخورد قانونی با آنها صورت نگرفته است. 

به گفته حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، در مرحله اول واریز سود سهم عدالت که پیش از عید انجام شد، حدود ۴هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سود سهام عدالت بین ۴۴ میلیون نفر از سهامداران در سراسر کشور واریز شد و  ۵۰درصد دوم سود سهام عدالت هم از طریق سجام و به اندازه همین مبلغ واریز می‌شود.

براساس آمار ارائه شده، تاکنون حدود ۸۰درصد سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر واریز شده و هنوز ۲۰درصد سودها باقی مانده است. در این زمینه نامه‌ای به شرکت‌های سرمایه‌پذیر ارسال شده است که برای واریز سود ۵۰درصد دوم هر چه زودتر اقدام کنند. این در حالی است که تا زمانی که کل سود شرکت‌ها واریز نشود، امکان پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت به صورت یکجا به مشمولان وجود ندارد. با درنظر گرفتن چنین موضوعی و باتوجه به اینکه اعمال جریمه برای شرکت‌هایی که تاکنون سود مربوطه را واریز نکرده‌اند، اجرایی نشده و اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است، نمیتوان زمان دقیقی را برای واریز وجه به حساب سهامداران تعیین کرد. همچنین باید از مسئولان پرسید، انتظار سهامداران عدالت برای واریز سود شرکت‌ها و پس از آن واریز سود به حساب تا چه زمانی باید ادامه پیدا کند؟

از سوی دیگر برخی از خبرها حاکی از این است که از ۵۰درصد باقیمانده سود سهام عدالت، ۳۰درصد آن به حساب سهامداران پرداخت می‌شود و ۲۰درصد دیگر پس از تکمیل سودهای واریزشده از سوی شرکت‌های سرمایه‌پذیر در اختیار مشمولان قرار می‌گیرد.

باوجود اینکه هنوز زمان دیگری برای واریز مرحله دوم سود سهام عدالت اعلام نشده است، درمورد چگونگی واریز (۳۰درصد به حساب سهامداران و ۲۰درصد پس از تکمیل سودهای واریزشده از شرکت‌های سرمایه‌پذیر) خبرهایی منتشر می‌شود. اما باید گفت به بسیاری از اظهارات و اقدامات مسئولان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای احقاق حق مشمولان، تاکنون جامه عمل پوشانده نشده و تنها ابهامات سهامداران برای مشخص شدن وضعیت سهام عدالت خود، بیشتر شده است.