۰ نفر

روح‌الله ایزدخواه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

اختلاف وزارت صمت و کمیسیون صنایع در نحوه تعیین قیمت پایه خودرو / عرضه خودرو در بورس، فردا بررسی خواهد شد

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۳۴
کد خبر: 528471
اختلاف وزارت صمت و کمیسیون صنایع در نحوه تعیین قیمت پایه خودرو / عرضه خودرو در بورس، فردا بررسی خواهد شد

۲۵ اردیبهشت ماه، علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص آخرین اخبار طرح مجلس با محوریت ساماندهی صنعت خودرو گفت: یکشنبه (۲۶ اردیبهشت ماه)، این طرح مجدد در کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی خواهد شد.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ به گفته جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، طرح عرضه خودرو در بورس پس از نهایی شدن در کمیسیون به صحن ارائه می‌شود. بحث‌ها در مورد این طرح طولانی شد واگر نه مقرر بود قبل از تعطیلات مجلس به صحن ارائه شود.

جدی اظهار داشت: این طرح در واقعی طرحی است که در مجلس قبلی آماده شده و از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود. بنابراین با توجه به اینکه این طرح اعاده شورای نگهبان است، پس از ارائه به صحن باید سریع‌تر در صحن تعیین تکلیف شود. البته به خاطر انتخابات شاید دو هفته به تعویق بیفتد. 

به دنبال اظهارات علی جدی، درخصوص آخرین اخبار جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع و معادن مجلس و طرح عرضه خودرو در بورس با روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم.

وی اظهار داشت: مابه التقاوت قیمت پایه که قیمت تمام‌شده محسوب می‌شود با قیمت فروش در بورس کالا، برای توسعه صنعت خودرو و حمل و نقل عمومی و برخی موارد دیگر به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز خواهد شد. 

ایزدخواه تصریح کرد: یعنی این مابه التفاوت به جیب خودروساز نخواهد رفت. منطق این موضوع نیز این است که قیمت تمام‌شده، قیمتی است که به خودروساز تعلق خواهد گرفت و مابقی آن در بورس که ناشی از التهاب بازار است (قیمت افزوده شده)، سهم خودروساز نیست و به حساب دولت برای توسعه صنعت حمل و نقل واریز خواهد شد. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: جلسه یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه کمیسیون درخصوص موضوع دیگری بود و سه‌شنبه (۲۸ اردیبهشت ماه)، طرح ساماندهی صنعت خودرو در کمیسیون بررسی خواهد شد. 

وی درخصوص نظر وزارت صمت درمورد نحوه قیمت‌گذاری خودرو گفت: وزارت صمت با این روش، مخالفت است و درخواست آزاد بودن قیمت‌گذاری را دارد. اما کمیسیون با این موضوع موافق نیست. زیرا قیمت باید به صورت واقعی تعیین شود و بازار چون بازار سیاه به حساب می‌آید، ملاک نیست و باید در فرآیند عرضه و تقاضا، قیمت تعیین شود.

بهمن ماه سال گذشته در جریان بررسی طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو در مجلس شورای اسلامی، عرضه خودرو در بورس کالا با اکثریت آرا در کمیسیون صنایع و معادن به تصویب رسید.

طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس دهم به تصویب رسید. با این وجود، شورای نگهبان ایراداتی را به طرح وارد کرد که به موجب آن، طرح به مجلس ارجاع داده شد. در نهایت مجلس این طرح را به کمیسیون صنایع ارجاع داد.

به گفته حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در مجلس یازدهم بحث عرضه خودرو در بورس مطرح است. بخشی از طرح مجلس یازدهم به گونه‌ای است که نظر شورای نگهبان را تعمیم کند، در ماده (۴) طرح مجلس دهم تغییراتی داده شده است و در صورت تصویب در صحن علنی مجلس، عرضه خودرو در بورس حتمی خواهد شد.

۲۹ فروردین سال جاری، روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس طی گفت‌وگویی اظهار داشت: در جلسه کمیسیون مصوب شد در شرایطی که بازار خودرو با عدم تعادل مواجه شده و تقاضا برای انواع خودرو بیشتر از عرضه است، خودروسازان انواع خودرو‌های تعیین و قیمت گذاری شده از سوی شورای رقابت را از طریق بورس کالا عرضه کند.

به گفته ایزدخواه، در این طرح، فروش خودروهای خریداری شده از بورس کالا تا مدت ۳ سال پس از زمان خرید، مشمول مالیات به میزان ۳۰درصد قیمت خریداری شده، می‌شوند. 

همچنین فیروزی تصریح کرد: قیمت پایه عرضه خودرو در بورس در این پیشنهاد توسط شورای رقابت تعیین می‌شود. شورای رقابت مکلف است قیمت مبنا مورد استفاده در قیمت گذاری نهایی خودروهای مشمول این ماده را مستقیم بر مبنای محاسبه قیمت تمام‌شده در همان سال، با لحاظ هزینه‌های تحقیق و توسعه، هزینه‌های مالی موضوع تبصره ۲ ماده (۹ مکرر) و هزینه‌های مالی تولید با تایید حسابرس رسمی در قیمت تمام‌شده، اعمال و تصویب کند.

مابه التفاوت حاصله از قیمت مصوب شورای رقابت و فروش خودروها در بورس کالا، به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و در اختیار ستاد نهضت قطعه‌سازی متشکل از یک عضو نماینده وزارت صمت، یک عضو نماینده معاونت علمی ریاست جمهوری، یک عضو نماینده شورای رقابت، یک عضو نماینده شورای عالی عتف و یک عضو انجمن قطعه‌سازان قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد، طرح عرضه خودرو در بورس با نزدیک شدن به روزهای پایانی دولت دوازدهم به صورت جدی از سوی نهادهای مربوط پیگیری نمی‌شود. از سوی دیگر برخی از خبرها، احتمال آزادسازی قیمت خودرو را قوی‌تر کرده و موجب می‌شوند عرضه خودرو در بورس کالا در آینده‌ای نزدیک، ناممکن به نظر برسد.