۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد نرخ تسعیر ارز بر درآمد بانک ها چه اثری داشته است؟

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۸:۳۴
کد خبر: 525703
رشد نرخ تسعیر ارز بر درآمد بانک ها چه اثری داشته است؟

به فرآیند تبدیل دو واحد پولی متفاوت به یکدیگر، تسعیر ارز و نرخ تبدیل دو واحد پولی، نرخ تسعیر ارز گفته می‌شود. تسعیر ارز یکی از موارد مهم در اقتصاد هر کشور در معاملات خارجی و ارزی است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ نرخ تسعیر ارز، هر ۶ ماه توسط بانک مرکزی بازنگری شده و اعلام می‌گردد. اردیبهشت ماه، بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز برای ذخایر بانک‌ها را به ازای هر دلار، ۱۵هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کرد. بر اساس آخرین مصوبه بانک مرکزی، نرخ تسعیر ارز بانک‌ها نسبت به بخشنامه قبلی ۳۲درصد افزایش یافته است. متن بخشنامه بانک مرکزی درباره نرخ تسعیر ارز به شرح زیر است:

احتراما پیرو بخشنامه شماره ۹۹/۴۱۷۳۷۴ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ موضوع اعلام نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی شبکه بانکی کشور برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۳۹۹، به استحضار می‌رساند، حسب مصوبه جلسه مورخ ۱۴۰۰/۲/۸ هیات عامل محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مقرر گردید: نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۳۹۹ به منظور اعمال در دفاتر بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی و تهیه صورت مالی، مبلغ ۱۹۰۰۰۰ ریال برای هر یورو ( مبلغ  ۱۵۹۰۰۰ ریال برای هر دلار آمریکا)  و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان اسفند ۹۹ تعیین شود.

بسیاری از شرکت‌ها، بانک‌ها، موسسات اعتباری و...، دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی دارند که باید به صورت ریالی در گزارش‌های مالی خود وارد کنند. تغییر نرخ تسعیر ارز، سود یا زیان ناشی از تسعیر ارز را برای شرکت‌ها و بانک‌ها به دنبال دارد.

تراز ارزی بانک‌ها عبارت است از دارایی ارزی منهای بدهی ارزی که با افزایش نرخ تسعیر ارز افزایش می‌یابد و افزایش آن، سود تسعیر ارز بانک‌ها را نیز افزایش خواهد داد. با افزایش نرخ تسعیر ارز، بانک‌هایی که دارایی‌های ارزی بیشتری درمقایسه با بدهی‌های ارزی دارند، منتفع خواهند شد. البته باید توجه داشت که سود جدیدی برای بانک‌ها ایجاد نمی‌شود، بلکه سودی که قرار است در سال‌های آتی دریافت کنند، در پایان سال ۱۳۹۹ شناسایی می‌کنند.

بانک‌های گردشگری، پارسیان، اقتصاد نوین، کارآفرین و تجارت اعلام کردند که افزایش نرخ تسعیر ارز بر درآمد بانک، اثرگذاری مثبت دارد. این در حالی است که افزایش نرخ تسعیر ارز برای بانک سرمایه زیان بیشتر ساخت. از سوی دیگر، بانک‌های شهر، ایران زمین، آینده و دی اعلام کردند که تغییر نرخ تسعیر، اثرگذاری زیادی بر درآمد ندارد.
نرخ تسعیر ارز