۰ نفر

عبده تبریزی مطرح کرد؛

احتمال بازگشت آمریکا به برجام؛ عاملی برای بهبود فضای ورود به بازار سرمایه

۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۲۱
کد خبر: 521992
احتمال بازگشت آمریکا به برجام؛ عاملی برای بهبود فضای ورود به بازار سرمایه

حسین عبده تبریزی ضمن بررسی تاثیر بازگشت آمریکا به برجام گفت: بازار سرمایه در حال حاضر به وضعیت تعادلی خود نزدیک شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ حسین عبده تبریزی، عضو سابق شورای عالی بورس در نشست آنلاین " اثر بازگشت احتمالی آمریکا به برجام" اظهار داشت: رشد نقدینگی، عاملی برای تعیین قیمت‌ها در بازارهای مالی مانند طلا، مسکن و ... است. رشد بخش واقعی اقتصاد در سال ۱۴۰۰ به منابع و درآمدهای نفتی بستگی دارد. 

وی اضافه کرد: در سال جاری نمی‌توانیم انتظار داشت که بهره‌وری، قیمت‌ها را در بازار سهام افزایش دهد و شاخص را صعودی کند. راهکارهای مالیاتی، بانکی، پولی و ... تاکنون نتوانسته‌اند نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنند. احتمال صادرات ۵۰ میلیارد دلار فرآورده‌های نفتی وجود دارد. 

عضو سابق شورای عالی بورس تصریح کرد: سه تا ۶ ماه ابتدایی پس از توافق ایران  و آمریکا، قیمت دلار افزایش نخواهد یافت و با توجه به رشد شدید نقدینگی در سال‌های اخیر، انتظارات تورمی در سال جاری کاهش پیدا خواهد کرد. احتمال بازگشت آمریکا به برجام، عامل مثبتی در کوتاه‌مدت برای بازار سرمایه نیست، اما اگر این اتفاق صورت گیرد، فضا را برای تولید و قیمت‌ها بهتر می‌کند و  عده‌ای را به سمت بورس می‌کشاند. 

عبده تبریزی خاطرنشان کرد: بعید است که بانک مرکزی، نرخ‌های بهره را کاهش یا افزایش دهد. زیرا هر تغییری در نرخ‌ها به غیر از تحولات نرخ دلار و برجام، بر بازار سرمایه تاثیر بیشتری می‌گذارد. 

وی افزود: پس از افت یک میلیون واحدی در بورس، شاخص باید به سمت میانگین‌های تاریخی خود برگردد. 

عضو سابق شورای عالی بورس با بیان اینکه بازار سهام به وضعیت تعادلی خود رسیده است، گفت: بورس در سال  ۱۳۹۹ معادل ۱۴۰درصد رشد کرد، اما به دلیل حضور بسیاری از فعالان نا آگاه و غیرحرفه‌ای، این رشد به ضرر آن تمام شد. سرمایه‌گذاران آگاه در سال گذشته، وظایفی داشتند که به آن عمل نکردند و موجب شدند کاهش‌ها و افزایش‌های زیادی در بازار رخ دهد.