۰ نفر

به دنبال راه‌اندازی معاملات آتی زعفران در بورس کالای ایران؛

قرارداد آتی زعفران چیست؟

۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۴۹
کد خبر: 513911
قرارداد آتی زعفران چیست؟

ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در جهان در بازار جهانی زعفران شناخته شده و بعد از ایران، اسپانیا در حال رقابت با ایران است و این در صورتی است که تنها علت آن بسته‌بندی‌های بهتر کشور اسپانیا می‌باشد. برای کمک به رفع این مشکل، معاملات آتی زعفران در بورس کالای ایران راه‌اندازی شد. قراردادهای آتی زعفران برای اولین بار در خرداد سال ۹۷ در بورس کالای ایران راه‌اندازی شد و هدف آن، ایجاد سامانه‌ای برای پوشش ریسک تولیدکنندگان ایرانی و شفافیت بیشتر در این بازار بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کالاخبر، پوشش ریسک به معنای اتخاذ موقعیتی در بازار است که هدف از آن حداقل سازی یا از بین بردن ریسک ناشی از نوسانات و تغییرات قیمت است.

در واقع سرمایه‌گذار می‌تواند با ورود به قرارداد آتی، دارایی خود را به قیمتی مشخص در آینده به فروش رساند. در این صورت نوسانات بازار تأثیری بر قیمت دارایی خریداری شده نخواهد داشت و سرمایه‌گذار این دارایی را در زمان آینده با قیمتی مشخص به فروش خواهد رساند. 

فرض کنید کشاورزی قصد دارد تا برای سال آینده ۵۱ کیلوگرم زعفران تولید کند. برای فروش محصول در زمان برداشت، دو حالت متصور است؛ حالت اول اینکه کشاورز زعفران خود را پرورش داده و در زمان برداشت به هر قیمتی که محصول را از وی خریدند به فروش برساند یا می‌تواند به قیمتی که در حال حاضر در نظر دارد، محصول خود را در آینده بفروشد.

حالت دوم این امکان را به کشاورز می‌دهد تا قیمت فروش محصول خود را از حالا برای آینده تعیین کند. در نتیجه کشاورز می‌تواند با ورود به قرارداد آتی زعفران محصول خود را به قیمتی که می‌خواهد در آینده به فروش برساند و با این کار، ریسک کاهش قیمت در زمان برداشت محصول را از بین ببرد.