۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بهره‌مندی شرکت‌های کوچک از تامین مالی جمعی/ شاخص صکوک به شفافیت اطلاعات در بازار بدهی می‌انجامد

۲۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۵۱
کد خبر: 505913
بهره‌مندی شرکت‌های کوچک از تامین مالی جمعی/  شاخص صکوک به شفافیت اطلاعات در بازار بدهی می‌انجامد

آیین رونمایی از «بازار تامین مالی جمعی» و «شاخص صکوک فرابورس ایران» امروز باحضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، رییس سازمان بورس و مدیرعامل فرابورس برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ صکوک به عنوان اوراق بهادار با پشتوانه مالی تعریف می‌شود که باید خود دارای ارزش بوده و نمی‌تواند براساس فعالیت‌های سفته بازی و سوداگرانه و در واقع فعالیت‌هایی که بدون خلق ارزش و کار صورت می‌گیرند، سودآوری کسب کند. اوراق بهادار صکوک، منابع مالی را با پشتوانه ترازنامه و دارایی‌های فیزیکی شرکت‌های خاص جذب می‌کنند. 

آیین رونمایی از «بازار تامین مالی جمعی» و «شاخص صکوک فرابورس ایران» امروز باحضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس برگزار شد.

شاخص صکوک فرابورس ایران علاوه بر اینکه امکان مقایسه بازارهای مالی مختلف را فراهم می‌کند، با ارائه‌ داده از روند کلی بازار بدهی، به تحلیل‌های سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران کمک می‌کند. همچنین ایجاد زیرساخت جهت تولید ابزارهای پوشش ریسک در بازار بدهی مانند آتی شاخص و اختیار خرید و فروش شاخص از دیگر مزیت‌های این شاخص است.

محمدعلی دهقان ‌دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست با اشاره به اینکه همواره دانش و نوآوری در بازار سرمایه بسیار مورد توجه بوده و در واقع پیش‌برنده آن است، گفت: برای پیشبرد فعالیت‌هایی که در حوزه علم و فناوری انجام و به توسعه اقتصادی منجر می‌شود، به تامین مالی نیاز داریم.

وی افزود: مجموعه کارهایی که در حوزه بازار سرمایه انجام می‌شود، متعلق به مجموعه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوی است. زیرا بازار سهام یکی از حوزه و فضاهایی است که بحث نوآوری در آنجا بسیار مورد توجه قرار دارد.

دهنوی با تاکید بر اینکه باید از ابزارهای مختلف برای تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط در بازار سرمایه بهره برد، تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌ها امکان عرضه اولیه سهام را ندارند، اما می‌توانند از ابزارهایی مانند تامین مالی جمعی کمک بگیرند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: تامین مالی جمعی به مردمی‌سازی اقتصاد نیز کمک می‌کند. زیرا افراد مختلف با منابع اندک می‌توانند در کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری کنند.

دهقان دهنوی با اشاره به شاخص صکوک فرابورس ایران گفت: شاخص صکوک فرابورس ایران به عنوان شاخصی برای سنجش اوراق با درآمد ثابت محسوب می‌شود. تامین مالی از طریق صکوک در بازار سهام به حجم و عمق بالایی پیدا کرده است و طراحی شاخص برای دسته‌های مختلف صکوک برای سرمایه‌گذاران، تحلیلگران و محققان بازار سرمایه، بسیار کاربردی خواهد بود و از طرفی به شفافیت اطلاعات در بازار بدهی می‌انجامد.