۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام «کزغال» در فرابورس/ بزرگترین تولیدکننده زغال در کشور به بازار سرمایه راه یافت

۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۵۴
کد خبر: 503125
عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام «کزغال» در فرابورس/ بزرگترین تولیدکننده زغال در کشور به بازار سرمایه راه یافت

۱۰ درصد از سهام شرکت ذغال سنگ پرورده طبس که نماد «کزغال» را به خود اختصاص داده است، امروز در بازار اول فرابورس عرضه اولیه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شرکت ذغال سنگ پرورده طبس در سال ۱۳۹۳ به مجموعه صندوق بازنشستگی فولاد منتقل شد. بزرگ‌ترین سهامدار «کزغال»، هلدینگ صدر تامین است و سرمایه این شرکت در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ طی دو مرحله به ترتیب از ۶ میلیون تومان به ۵۰ میلیارد تومان و از ۵۰ میلیارد به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

در جریان عرضه اولیه «کزغال»، دامنه قیمتی از ۱۹۵۰۰ تا ۲۰۵۰۰ ریال درنظر گرفته‌شده است و هر کدام از سهامداران می‌توانند تا سقف ۶۰ سهم «کزغال»، سفارش ارسال کنند.

رمضان کریتی ثانی، مدیرعامل شرکت ذغال سنگ پرورده طبس در جریان نشست خبری این شرکت گفت: شرکت ذغال سنگ پرورده طبس حدود ۷۶ درصد ذخیره زغال سنگ کشور را در اختیار دارد. به گفته وی، قرار بر عرضه سهام شرکت ذغال سنگ پرورده طبس در دی ماه بود، اما به دلیل وضعیت نامناسب بازار سرمایه، این عرضه به ۱۵ بهمن ماه موکول شده است. به گفته وی، هدف شرکت از عرضه در بورس، بحث توسعه، مشارکت و شفاف‌سازی  است. 

به گفته کریتی ثانی، ذغال سنگ پرورده طبس برنامه‌ای ۲۵ ساله دارد و طبق با آن پیش می‌رود؛ اصلاح مدار کارخانه فرآوری تا سال ۱۴۰۰ که تولید کنسانتره را ۳.۵ تا ۵ درصد افزایش خواهد داد، از برنامه‌های در دست اقدام است. همچنین نصب ست دوم لانگ‌وال تا سال ۱۴۰۲ نیز از برنامه‌های توسعه‌ای است که نتیجه آن اضافه شدن ۵۲۰ هزارتن زغال سنگ خام و ۲۰۸ هزار تن کنسانتره زغال سنگ به تولید خواهد بود.

محمدرضا درخشنده، معاون پشتیبانی و سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین به عنوان سهامدار عمده «کزغال» در این نشست خبری گفت: سود ناخالص و خالص شرکت در سال ۹۸ ارقام ۲۱۶ و ۲۰۳ میلیاردتومان بوده که طبق عملکرد ۹ ماهه و برآورد سه‌ماهه در سال ۹۹ به حدود ۶۵۶ و ۶۵۷ میلیارد تومان می‌رسد. ضمن آنکه پیش‌بینی صورت‌گرفته برای سود ناخالص و خالص کزغال برای سال ۱۴۰۰، ارقام ۷۵۸ و ۶۷۹ میلیارد تومان خواهد بود.

۲۰۰ میلیون سهم «کزغال»، معادل ۱۰ درصد از کل سهام شرکت در حال عرضه است. حداکثر سهم اختصاص‌یافته به هر کد حقیقی و حقوقی ۶۰ سهم و در دامنه قیمتی  ۱۹۵۰۰ تا ۲۰۵۰۰ ریال خواهد بود. بنابراین حداکثر سرمایه لازم برای شرکت در این عرضه اولیه، ۱۱۷ تا ۱۲۳ هزار تومان است.

photo_2021-02-01_16-47-26