۰ نفر

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار؛

نقدشوندگی در بازار سرمایه باید توسط بازارگردانی تقویت شود

۹ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۰۸
کد خبر: 493751
نقدشوندگی در بازار سرمایه باید توسط بازارگردانی تقویت شود

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نقدشوندگی در بازار سرمایه باید توسط بازارگردانی تقویت شود تا بتوان از این طریق شاهد بهبود روند معاملات بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی صالح آبادی با بیان مطلب بالا ادامه داد: در وضعیت فعلی از جمله مسایل مهم در بازار سهام، مساله نقدشوندگی این بازار است که باعث تفکیک این بازار از سایر بازارهای سرمایه‌گذاری شده است.

وی افزود: نقدشوندگی در بازار سرمایه می‌تواند از طریق بازارگردانی تامین شود. اکنون نیز بازارگردانی در اکثر سهام شرکت‌ها تعریف شده است.

به گفته صالح آبادی، نقدشوندگی در بازار سرمایه باید توسط بازارگردانی تقویت شود تا بتوان از این طریق شاهد بهبود روند معاملات بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها باشیم.

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: موضوع دیگر که می‌تواند منجر به رونق در روند معاملات بازار شود، بحث اسناد خزانه است که در قانون تصویب شده و اکنون اختیار آن به شورای عالی بورس واگذار شده است.

وی افزود: باید از مکانیزم سهام خزانه در بازار سرمایه استفاده کرد. زیرا این موضوع می‌تواند به افزایش نقدشوندگی در بازار کمک زیادی کند.

صالح آبادی به اعمال برخی تغییرات در صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای ایجاد رونق در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید به طور حتم مورد تقویت قرار گیرند و سقف سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها افزایش یابد تا اگر افراد به دنبال سرمایه‌گذاری از طریق این صندوق‌ها هستند، امکان جذب منابع جدید را داشته باشند.

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: سهامداران باید برای امتناع از ضرر و زیان‌های احتمالی سبدی از سهام مختلف را تشکیل دهند تا بتوانند از این طریق نوسانات ایجاد شده در بازار را کنترل کنند.

وی افزود: در کنار این اقدامات که برای بهبود وضعیت بازار به کار گرفته می‌شود، به هیچ عنوان نباید در بازار دستوری عمل کرد. زیرا این موضوع می‌تواند منجر به تغییر روند بازار شود.

وی با اشاره به نوسان‌های اخیر معاملات بورس  گفت: با توجه به وجود نوسان مثبت و منفی در بازار، همچنان حجم معاملات طبیعی و معقول است. اما سهامداران اکنون نباید در انتظار روزهای پر رونق بازار، روند صعودی پرشتاب شاخص بورس و کسب بازدهی‌های کلان در این بازار همچون چند ماه نخست سال باشند.

به اعتقاد صالح آبادی، افرادی که وارد این بازار می‌شوند باید با نگاه بلندمدت اقدام به سرمایه‌‌گذاری در بازار کنند تا قادر به کسب بازدهی‌های منطقی در این بازار باشند.

رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه خرید و فروش‌های هیجانی در بازار به هیچ عنوان مطلوب نیست و فقط سبب ضرر وزیان سهامداران خواهد شد، گفت: خرید و فروش‌ها باید براساس تحلیل و انجام بررسی‌های وضعیت بنیادی شرکت‌ها باشد، سهامداران باید به سرمایه‌گذاری در بورس نگاه بلندمدت داشته باشند و در کنار آن بهتر است تا سهامداران غیرحرفه‌ای از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند.

وی به نقش بازارگردان‌ها در بازار اشاره کرد و افزود: ایجاد نقدشوندگی در بازار اصلی‌ترین وظیفه بازارگردان‌ها است و با استفاده از بازارگردان‌ها معاملات بازار سهام دیگر به صورت یک طرفه نخواهد بود و از این طریق بازار بیشتر به سمت تقاضا پیش می‌رود.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر باید اجازه داده شود تا سهامداران حقیقی و حقوقی اگر تحلیلی از وضعیت بازار دارند، موقعیت‌های خرید و فروش را در بازار ایجاد کنند.