۰ نفر

معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران؛

۲۸ ردیف و لایه نظارتی در بورس تهران تعبیه شده است

۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۴۹
کد خبر: 489261
۲۸ ردیف و لایه نظارتی در بورس تهران تعبیه شده است

معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران ، ساز و کارها و رویه‌های نظارت بر بازار سرمایه کشور را محکم و قابل دفاع ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر ۲۸ ردیف و لایه نظارتی در بورس تهران تعبیه شده است .

به گزارش اقتصادآنلاین؛ محمود گودرزی در برنامه به وقت تحلیل شبکه تلویزیونی "ایران کالا" که با محوریت " اقدامات ناظر بازار سرمایه برای ایجاد بازاری شفاف و سالم" برگزار شد، گفت: تمام ساز و کارها و رویه‌های نظارت بر بازار سرمایه و کشف تخلفات و دستکاری‌های احتمالی در دل این بازار تعبیه شده و باید  اجازه داد سازمان بورس و ارکان، کار خود را در این خصوص انجام دهند.

وی افزود: غیر از قانون بازار اوراق بهادار و اساسنامه بورس تهران ، ده‌‌ها دستورالعمل نظارتی از جمله آیین نامه معاملاتی بورس تهران، دستورالعمل انضباطی کارگزاران، دستورالعمل مقابله با پولشویی، دستور العمل بازارگردانی و افشای اطلاعات ناشرین برای بازار سرمایه پیش‌بینی شده است تا کنترل‌ها شکل دقیق‌تری به خود گیرد و نیاز به ورود نهادهای غیرمرتبط به موضوع نباشد.

گودرزی با اشاره به اینکه ۲۸ ردیف نظارتی در بورس تهران تعبیه شده است، اظهار داشت: تاکنون بیش از ۶۲۹ مورد رسیدگی داشته ایم ؛ همچنین ۹۳۰ مورد تذکر شفاهی به کارگزاران و سهامداران عمده داده شده است.

 وی در ادامه به تبیین مفهوم بازار کارآ پرداخت و گفت: در این بازار فرض بر این است که رانت اطلاعاتی وجود ندارد و تمامی اطلاعاتی مالی و گزارش‌های منتشرشده در مورد یک سهم در بازار منعکس می‌شود و به سرعت نیز اثر خود را بر قیمت‌ها اعمال می کند.

گودرزی با اشاره به اینکه در این بازار باید تمامی اطلاعات در خصوص ناشران در دسترس باشد، افزود: در حال حاضر سامانه کدال این کارکرد را در بازار سرمایه کشور دارد. ضمن اینکه در بازار کارا و شفاف، اطلاعات باید  صحیح و قابل اعتماد نیز باشد.

وی در ادامه این گفت و گو در پاسخ به این سوال که چرا گاهی ناظر بازار علیرغم اینکه به نظر می‌رسد عرضه و تقاضا به شکل عادی در جریان است ، بخشی از معاملات را ابطال می‌کند، گفت: گاهی آنچه دیده می‌شود تنها یک روکش است و طبیعی است که بر اساس آن نمی‌توان قضاوت کرد . چرا که ممکن است دستکاری‌هایی از سوی یکی دو نفر خاص صورت گرفته و لازم باشد ناظر بازار به مساله ورود کند .

معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران افزود: در صورتی که خبر محرمانه‌ای در بازار درز کرده باشد یا جمع معاملات غیرعادی باشد، ناظر حتما به آن رسیدگی خواهد کرد . البته گاهی نیاز است که امکان دسترسی به سامانه‌های خارج از بازار نیز فراهم باشد تا نظارت در شکل دقیق‌تر خود انجام شود .