۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

حال و هوای دلار در آستانه مذاکرات / توصیه فعالان بازار به احتیاط بیشتر در معاملات

۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۵۰
کد خبر: 581712
حال و هوای دلار در آستانه مذاکرات / توصیه فعالان بازار به احتیاط بیشتر در معاملات

کمتر از دو هفته به زمان اعلام شده برای از سرگیری مذاکرات برجام باقی مانده و تب دلار در آستانه این نشست بالا رفته؛ بعد از عبور دلار از مرز مقاومتی ۲۸۲۰۰تومان در معاملات روز گذشته، خریداران برای استفاده از این فرصت چند روزه، با احتیاط به بازار بازگشته‌اند و در نتیجه قیمت دلار در بازار امروز به ۲۸۳۵۰تومان افزایش یافته است.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ روند نزولی که بازار ارز از عصر شنبه در پیش گرفته بود، تا ظهر دیروز ادامه داشت و طی این سه روز قیمت دلار با حدود ۷۰۰تومان کاهش به ۲۸۱۰۰تومان رسید، اما افزایشی‌های بازار مانع تداوم روند نزولی شدند و با افزایش حجم خرید‌ها، قیمت دلار تا ۲۸۲۵۰تومان بالا بردند.

در این بین روز گذشته خبر رسید که روز دوشنبه رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر خواهد کرد؛ همچنین معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا هم مدعی شد که واشنگتن آماده بازگشت به توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام است.

اما از آنجا که بخش دیگری از صحبت‌های این مقام آمریکایی درباره فعالیت هسته‌ای ایران، که اظهار کرده با متحدان خود در منطقه پیرامون مقابله با تهدیدات ایران رایزنی خواهیم کرد، بیشتر مورد توجه معامله‌گران ارزی قرار گرفته بود، دلار بی‌اعتنا به اخبار دیگر به مسیر خود ادامه داد.

در نتیجه جو پیش آمده و عبور دلار از مرز مقاومتی ۲۸۲۰۰تومان، خریداران بیشتری به بازار بازگشتند؛ البته با توجه به اینکه کمتر از دو هفته به ازسرگیری مذاکرات برجام طبق زمان اعلام شده باقی‌مانده است، فعالان بازار احتیاط بیشتر در معاملات و پرهیز از خرید‌های سنگین و نگه‌داری بلند‌مدت ارز را توصیه می‌کنند.

بنابراین این نگرانی از احتمال ورود سیگنال مثبت پیرامون برجام و به دنبال آن ریزش قیمت دلار، باعث شده خرید‌اران همچون هفته گذشته هیجانی رفتار نکنند و حجم معاملات محدود باشد؛ بر همین اساس از دیروز بازار با سرعت پایینی حرکت در مسیر افزایشی را شروع کرده و قیمت دلار تا امروز به ۲۸۳۵۰تومان رسیده است.

سیگنال کانال هرات به دلار تهران

علاوه بر تاثیر برجام بر تغییر روند بازار ارز، رشد حدود ۱۰۰تومانی بهای دلار هرات نسبت به صبح دیروز، یکی دیگر از عواملی است که منجر به بالا رفتن انتظارات و افزایش قیمت دلار تهران شد. البته درجا زدن درهم در سطح ۷۷۲۰تومان، جلوی تاثیر بیشتر کانال هرات بر انتظارات را گرفته است؛ اما درصورتی که درهم نیز وارد این مسیر صعودی شود، سرعت افزایش قیمت دلار را بیشتر خواهد کرد.