۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

افزایش "فرار نخل‌ ها" از مرزها / نخل‌ های ایرانی زینت خانه‌ های ثروتمندان کشورهای عربی

۱۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۱۸
کد خبر: 577668
افزایش "فرار نخل‌ ها" از مرزها / نخل‌ های ایرانی زینت خانه‌ های ثروتمندان کشورهای عربی

چند روزی است فیلمی کوتاه در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن فردی خبر از ریشه کن کردن نخل‌ها و فروش آن‌ها به کشورهای منطقه به دلیل کم آبی و خشکسالی می‌دهد. انجمن ملی خرمای ایران می‌گوید؛ این مصیبت سال‌هاست گریبان نخلستان‌های کشور را گرفته و نخل‌هایی که عمر و هزینه طولانی برای به ثمر رسیدن آن ها صرف شده، برای زینت شهرها و خانه‌های کشورهای منطقه از کشور خارج می‌شود.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ فیلم کوتاه است و گویا، نخلستانی که بیل ‌میکانیکی به جان درختان نخلش افتاده و آن‌ها را از ریشه در می‌آورد و شخصی که به نظر می‌رسد مالک نخلستان باشد دلیل این کار را کم آبی و خشکسالی عنوان می‌کند و می‌گوید قرار است نخل‌هایی که عمری برای آن‌ها زحمت کشیده شده، به کشورهای عرب منطقه صادر شود.

این فرد که تنها صدایش در فیلم شنیده می‌شود از نگرانی برای آینده معیشت هم روستائیان خود با ادامه اجبار به ریشه کن کردن نخل‌ها می‌گوید.

به گفته انجمن ملی خرمای ایران؛ این اتفاق تازه‌ای نیست و سال‌هاست که درختان نخل کشور برای زینت شهرها و خانه‌های کشورهای منطقه ریشه کن و خارج می‌شوند، اما در یک تا ۲ سال اخیر این روند شتاب گرفته و وضعیت را نگران کننده کرده است.

مقداد تکلوزاده، دبیر انجمن ملی خرمای ایران که روند صعودی ریشه کن کردن نخل‌ها و خروج آن‌ها از کشورها را مصیبت می‌خواند‌، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در این باره گفت: حدود ۱۰ تا ۱۲ سال است که شاهد فروش نخل‌های کشور به ثروتمندان و شهرداران کشورهای شمالی مانند آذربایجان و ارمنستان و با حجم بیشتر به کشورهای عرب مناطق جنوبی هستیم.

وی ادامه داد: اما از حدود ۲ سال پیش فروش نخل‌ها شتاب گرفته و شکل آن تغییر کرده است، قبلا نخلستان داران نخل های کم ثمر و ضعیف را ریشه کن کرده و می فروختند، اما اکنون نخل‌های پر ثمر و جوان نیز قربانی می‌شوند. 

تکلوزاده افزایش شوری آب در پی کاهش بارندگی‌ها را دلیل این اقدام نخلستان‌داران عنوان کرد.

وی گفت: در مناطقی که آب شور شده، نخل‌داران یا باید بشینند و شاهد مرگ درختان نخل خود باشند یا تصمیم به ریشه کن کردن و فروش آن ها به ثروتمندان و شهرداران کشورهای منطقه بگیرند.

تکلوزاده این اتفاق را مصیبتی توصیف کرد که به زودی جایگاه کشور را به عنوان دومین تولیدکننده خرمای جهان در خطر می‌اندازد.

وی یادآور شد: در حال حاضر ایران با تولید یک میلیون و ۲۵۰ تا یک میلیون ۳۵۰ هزار تن خرما رتبه دوم تولید این محصول در جهان را دارد و نقش مهمی را در بازار این محصول ایفا می‌کند.

تلکوزاده با بیان اینکه برای اقتصادی شدن هر نخل نیاز به صرف ۸ تا ۱۰ سال عمر و هزینه است، افزود: خروج هر نخل از کشور به معنی از دست رفتن سرمایه ۸ تا ۱۰ ساله‌ای است که منابع با ارزش آب و خاک کشور برای آن صرف شده است.

وی مناطقی که به شکل فزآینده درگیر این مشکل هستند را نخلستان‌های استان فارس، خوزستان و سیستان و بلوچستان برشمرد.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران معتقد است، فرار نخل‌ها بزرگترین چالش پیش روی این مناطق است که نتایج منفی زیاد اقتصادی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

تلکوزاده، حمایت مالی از نخلستان داران در شرایط سخت خشکسالی و توسعه روش‌های آبیاری نوین را راهکار این مشکل دانست.

وی گفت: اگر این راهکارها به کار گرفته شود، می‌توان روند قربانی کردن نخل‌ها را معکوس کرد.