۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد ١٢.٨درصدی نقدینگی در مرداد نسبت به پایان سال٩٩ / روند صعودی دلار با وجود افزایش صادرات نفتی

۲۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۲۶
کد خبر: 562785
رشد ١٢.٨درصدی نقدینگی در مرداد نسبت به پایان سال٩٩ / روند صعودی دلار با وجود افزایش صادرات نفتی

ارزش صادرات گمرکی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۲.۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین،  در گزارش تحلیل تحولات اقتصاد کلان مردادماه بانک مرکزی مطرح شد: تورم ماهانه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مردادماه عمدتاً تحت تاثیر گروه "مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها" قرار داشت؛ به‌گونه‌ای که این گروه ۴۴.۳ درصد از تورم این ماه را تشکیل داده است. 

طی پنج‌ماهه نخست سال جاری ارزش صادرات گمرکی حدود ۱۷.۷ میلیارد دلار بوده که نشانگر افزایش ۶۲.۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹ است.

بررسی بازار دارایی‌ها از جمله سهام و مسکن حکایت از آن دارد که قیمت‌ها در بازار مسکن در مرداد‌ماه سال جاری با افزایش مواجه شده و نشانه‌های بهبود وضعیت در بازار سهام نیز قابل مشاهده است. 

بر این اساس، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده شهر تهران،نسبت به ماه قبل ۳.۱ درصد افزایش را تجربه کرد. 

در مردادماه سال جاری تحت تاثیر انتظارات فعالان اقتصادی نسبت به تحولات سیاست خارجی، متوسط نرخ دلار در بازار آزاد نسبت به تیرماه با افزایش همراه بود و در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت این ارز در بازار به حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. 

این افزایش در شرایطی رقم خورده است که از نقطه نظر عوامل بنیادین موثر بر بازار ارز، در سال جاری ارزش صادرات و واردات گمرکی دارای توازن نسبی بوده و صادرات نفتی نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

همچنین، حجم نقدینگی در پایان مردادماه سال ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۱۲.۸ درصد رشد نشان می‌دهد که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۱۴.۱ درصد) به میزان ۱.۳ واحد درصد کاهش یافته است.

نرخ بازده اسناد خزانه اسلامی در سررسیدهای یک، دو و سه‌ساله، در مردادماه ۱۴۰۰ روندی کاهشی را تجربه کرد؛ به نحوی که نرخ بازده اسناد با سررسیدهای یک‌ساله و دو ساله در این ماه با کاهشی به‌ترتیب معادل ۰.۷۴ ‌و ۰.۹ واحد درصد نسبت به ماه قبل به ترتیب به ۲۰.۹۸ و ۲۰.۹۳ درصد رسید.