۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

یک ابهام در پروژه خط ریلی شلمچه - بصره باقی است / رییسی کار ناتمام احمدی نژاد و روحانی را تمام می کند؟

۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۰۸
کد خبر: 561898
یک ابهام در پروژه خط ریلی شلمچه - بصره باقی است / رییسی کار ناتمام احمدی نژاد و روحانی را تمام می کند؟

روز گذشته اجرایی شدن خط ریلی شلمچه- بصره برای چندمین بار مورد تاکید دو طرف ایرانی و عراقی قرار گرفت. لزوم اجرای هر چه سریعتر این پروژه در حالی مورد تاکید قرار می گیرد که هنوز یک ابهام در این طرح باقی است و طرف عراقی راه حل مستقیم آن را ارائه نکرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، راه آهن ایران و عراق 10 سال است که به دلیل عدم ایفای تعهد طرف عراقی برای تامین زمین این طرح، معلق مانده است. هر چند در دولت های گذشته بارها در جلسات مشترک با طرف عراقی بر ایفای تعهد و اجرای پروژه تاکید شده اما به گفته یک منبع مطلع هنوز طرف عراقی راه حلی مشخص برای نحوه تخصیص اراضی مطرح نشده است.

این منبع مطلع در گفت و گو با اقتصادآنلاین با تاکید بر اینکه در جلسه روز گذشته مصطفی الکاظمی وعده تخصیص اراضی برای اجرای هر چه سریعتر پروژه را داده است اما جزئیاتی از نحوه تخصیص و مشخصات اراضی قابل تخصیص ارائه نشد.

دولت احمدی نژاد پروژه ریلی ایران و عراق را طی تفاهم نامه ای آغاز کرد. این تفاهم نامه در سال 1390 به امضای دو طرف رسید اما هیچ یک از طرفین به آنچه در تفاهم نامه آورده شده بود عمل نکردند.

تلاش ها در دولت روحانی به نتیجه نرسید

دولت روحانی پس از استقرار دوباره پروژه مزبور را در دستور کار قرار داد و حتی در سال 1393، تفاهم نامه مجددی با طرف عراقی منعقد کرد.

ایران متعهد شده بود 900 متر پل روی روخانه اروند (شط العرب) احداث کند. برای این منظور نیز در بودجه سال 1395، 150 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شد. اما طرف عراقی نتوانست به تعهداتش عمل کند و طرح رها شد.

در دوره مورد اشاره به دلیل حمله داعش به عراق پروژه مزبور متوقف شد اما با عادی شدن شرایط نیز خبری از انجام عملیات احداث خط ریلی نشد.

دلیل دوم برای توقف عملیات عدم تخصیص اراضی مناسب برای 32 کیلومتر خط ریلی بود که قرار بود تا بصره کشیده شود. این خط در عراق 32 کیلومتر پیش بینی شده که تا مرز شلمچه می رسد. از شلمچه به بعد از سوی ایران 17 کیلومتر خط ریلی وجود دارد که تا خرمشهر کشیده شده است.

بنیاد مستضعفان کنار گذاشته شد

در ابتدا قرار بود پروژه ریلی ایران و عراق از سوی بنیاد مستضعفان اجرا شود اما در تفاهم بعدی بنیاد مستضعفان از پروژه کنار گذاشته شد و یک شرکت خصوصی عهده دار اجرای پروژه شد. البته دولت نیز 40 هکتار از اراضی اروند را در اختیار این شرکت قرار داده تا تجهیز کارگاهی صورت گیرد.

احداث راه آهن شلمچه – بصره از آن جهت اهمیت دارد که علاوه بر تسهیل شدن مسیر کربلا، می تواند به احیای جاده ابریشم و الحاق ایران و عراق به پروژه کمربند- راه کمک کند.

در طرح اولیه کمربند راه قرار بود زیرساخت های ریلی و جاده ای برای عبور از ایران تمهید شود اما در طرح اجرا شده مسیر کمربند- راه بدون عبور از ایران کشیده شد. با این حال کارشناسان معتقدند این طرح پهنه گسترده ای دارد و بنا نیست تنها محدود به یک مسیر شود لذا با احداث خطوط ریلی و جاده ای مناسب می توان زمینه پیوستن به این پروژه را فراهم کرد.

رئیسی طرح را تمام می کند؟

طرحی که در دولت احمدی نژاد آغاز شد، هر چند در دولت روحانی دنبال شد و بارها در جلسات مختلف از سوی آخوندی  و اسلامی وزاری راه دولت یازدهم و دوازدهم پیگیری شد اما نتوانست به مرحله اجرا برسد. حالا اجرای هر چه سریعتر این پروژه از سوی ابراهیم رئیسی مورد تاکید قرار گرفته است.

دیروز ابراهیم رئیسی در دیدار با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با اشاره به ضرورت اجرای توافق‌های بین تهران و بغداد از جمله اتصال خطوط ریلی شلمچه-بصره بر اجرای تعهدات عراق در خصوص مطالبات مالی ایران، تاکید کرد.

الکاظمی نیز با اشاره به لزوم عملی کردن تعهدات کشورش در مقابل ایران، پیگیری سریع انجام کامل این تعهدات را مورد تاکید قرار داد.