۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / ثبت بالاترین رشد هفتگی در بیش از یک سال اخیر

۶ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۱۰
کد خبر: 557004
مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / ثبت بالاترین رشد هفتگی در بیش از یک سال اخیر

قیمت نفت که اخیرا به دلیل موارد مختلف به شدت افت کرده بود، سرانجام با تکیه بر عوامل تاثیرگذار مثبت، رشد قابل توجهی را برای هفته گذشته ثبت کرد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛  بازار نفت که اخیرا تحت فشار عوامل متعدد افت قابل توجهی تجربه کرد، سرانجام در هفته گذشته توانست رشد قابل توجهی ثبت کرده و به میزان چشمگیری ضررهای خود در هفته پایانی مرداد را جبران کند.

از عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت نفت در اوایل هفته گذشته می‌توان به تضعیف ارزش دلار اشاره کرد که از گرانی نفت برای دارندگان سایر ارزها کاست و سرمایه‌گذاران را دوباره امیدوار کرد.

از طرفی، تایید نهایی واکسن فایزر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، سرمایه‌گذاران را متقاعد کرد که با افزایش نرخ واکسیناسیون در ایالات متحده تقاضای سوخت افزایش خواهد یافت.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، که دسامبر گذشته دو دوز واکسن فایزر/بایونتک را برای استفاده اضطراری مجاز کرد، هفته پیش تاییدیه کامل برای استفاده افراد ۱۶سال به بالا را صادر کرد.

این امر مقامات آمریکا را امیدوار کرد آمریکایی‌هایی را که واکسینه نشده‌اند را متقاعد کند که تزریق آن ایمن و موثر است و انتظار می‌رفت که دولت‌های ایالتی و محلی و همچنین کارفرمایان خصوصی، دستور واکسن را صادر کنند. به همین دلیل، با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی احتمالا مجبور به اجباری کردن تزریق واکسن خواهند بود، بازگشت افراد به دفاتر در فصل پاییز افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر، وقوع آتش‌سوزی در یکی از سکوهای نفتی مکزیک که باعث کاهش تولید به میزان ۴۰۰هزار بشکه در روز و کشته شدن دست کم پنج نفر شد، قیمت‌ها را بالا برد.

از عوامل رشد قیمت‌ها همچنین می‌توان به نظرسنجی اولیه رویترز پیش از انتشار داده‌های صنعتی اشاره کرد که نشان داد موجودی ذخایر نفت خام و بنزین ایالات متحده در هفته گذشته کاهش یافته، در حالی که انتظار می‌رود ذخایر میعانات افزایش یافته باشد.

با افزایش مجدد تقاضای سوخت که همچنین از قیمت‌ها حمایت کرد، تولید نفت خام پالایشگاه‌های هند در ماه جولای به بالاترین سطح خود در سه ماه اخیر رسید.

همچنین، داده‌های موسسه نفت آمریکا نشان داد که ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۲۰آگوست، ۱.۶میلیون بشکه کاهش یافته، در حالی که ذخایر بنزین نیز ۱میلیون بشکه افت داشته است. بر اساس نظرسنجی رویترز، تحلیلگران انتظار داشتند که ذخایر نفت خام ۲.۷میلیون بشکه و ذخایر بنزین ۱.۶میلیون بشکه کاهش یابد.

به دنبال این گزارش، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده اعلام کرد که موجودی نفت خام آمریکا در هفته گذشته برای سومین هفته متوالی کاهش یافته و تقاضای کلی سوخت به بالاترین حد خود از مارس ۲۰۲۰ رسیده که قیمت‌ها را تا روز چهارشنبه حدود ۱۰درصد افزایش داد.

با این حال، بر اساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی، ذخایر میعانات که شامل سوخت دیزل و جت است، هفته گذشته ۰.۶میلیون بشکه افزایش یافت و به ۱۳۸.۴۶میلیون بشکه رسید، در حالی که انتظار می‌رفت ۰.۳میلیون بشکه کاهش یابد.

از طرفی، نگرانی‌های مربوط به افزایش شیوع سویه دلتای ویروس کرونا در ایالات متحده و چین تا حدودی کاهش یافت. در یک نشانه‌ امیدوارکننده کاهش موارد ابتلا به نوع دلتا در چین، این کشور روز چهارشنبه تنها ۲۰مورد مبتلای جدید برای تاریخ ۲۴آگوست گزارش کرد که نسبت به روز قبل ۱۵مورد کمتر بود. تحلیلگران ANZ به افزایش ترافیک در پکن و شانگهای به عنوان نشانه‌ای از مهار نوع دلتا اشاره کردند.

در آخرین روز معاملات هفته یعنی جمعه هم به دنبال نگرانی‌ها در خصوص اختلال عرضه همزمان با توقف تولید شرکت‌های انرژی در خلیج مکزیک پیش از احتمال وقوع طوفان در پایان هفته قیمت نفت رشد بیشتری را تجربه کرد.

معامله‌گران انرژی با پیش‌بینی اختلال تولید در خلیج مکزیک و انتظارات مبنی بر پافشاری اوپک پلاس برای ادامه افزایش تولید با وجود تاثیر اخیر شیوع سویه دلتا بر تقاضای نفت خام، باعث افزایش قیمت نفت شدند.

به دنبال پیش‌بینی وقوع طوفان در دریای کاراییب و عبور آن از خلیج مکزیک در پایان هفته، شرکت‌ها روز پنجشنبه آغاز به خارج کردن کارگران خود از سکوهای تولید نفت در خلیج مکزیک کردند و شرکت‌های بی‌اچ‌پی و بی‌پی اعلام کردند که تولید خود را در سکوهای نفتی متوقف کرده‌اند.

لازم به ذکر است که چاه‌های فراساحلی خلیج مکزیک ۱۷درصد از تولید نفت خام ایالات متحده و ۵درصد از تولید گاز خشک طبیعی را تشکیل می‌دهند. بیش از ۴۵درصد از کل ظرفیت پالایشگاهی آمریکا در امتداد ساحل این خلیج قرار دارد.

از طرفی، در ساعات پایانی روز جمعه پس از اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، ارزش دلار آمریکا در مقابل سایر ارزها به پایین‌ترین سطح یک هفته اخیر کاهش یافت و باعث حمایت از قیمت نفت شد. تضعیف دلار آمریکا باعث می‌شود نفت برای دارندگان سایر ارزها ارزان‌تر شود.

پاول در سخنرانی‌ای که تداوم بهبود اقتصادی ایالات متحده را تایید کرد و توضیح داد چرا هیچ عجله‌ای برای کاهش سیاست‌های پولی ندارد، روز جمعه توضیح مفصلی داد که چرا افزایش تورم را موقتی می‌داند و هیچ سیگنالی در مورد زمانی که بانک مرکزی قصد کاهش خرید دارایی‌های خود را دارد، ارائه نکرد و به جمله "شاید امسال" بسنده کرد.

اما در خصوص عوامل دخیل در افت قیمت نفت باید گفت که با افزایش موارد ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا در بسیاری از نقاط جهان و نرخ پایین واکسیناسیون، به خصوص آسیا، نگرانی‌ها در خصوص کاهش تقاضای سوخت افزایش یافت و باعث کاهش قیمت‌ها شد.

همچنین افت قیمت‌ها تا حدودی ناشی از این نگرانی بود که شیوع نوع دلتای ویروس کرونا در آسیا موجب کاهش سرعت اقتصادی این منطقه می‌شود.

درحال‌حاضر، بسیاری از کشورها با اعمال محدودیت‌های بیشتر برای سفرها، به افزایش میزان شیوع نوع دلتای ویروس کرونا واکنش نشان می‌دهند. چین، بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان، محدودیت‌های جدیدی را وضع کرده که بر حمل‌ونقل و زنجیره‌های عرضه جهانی تاثیر می‌گذارد. همچنین ایالات متحده و چین، محدودیت‌های ظرفیت پرواز را اعمال کرده‌اند.

یکی از کارشناسان بازار اظهار کرد، اگرچه قیمت‌ها به میزان قابل توجهی معکوس شده، اما هنوز سوالاتی در خصوص اینکه چگونه شمار روزافزون موارد ابتلا به کووید-۱۹ در سطح جهان بر تقاضای سوخت تاثیر خواهد گذاشت، باقی مانده است. از این رو، در کوتاه مدت، بازار نفت ممکن است با عقب‌نشینی‌های مکرر مواجه شود.

در حالی که بیماری همه‌گیر باعث کاهش تقاضای سوخت می‌شود، عرضه به صورت پیوسته در حال افزایش است. شرکت خدماتی بیکر هیوز اعلام کرد که تولید ایالات متحده در هفته اخیر به ۱۱.۴میلیون بشکه در روز افزایش یافته و همچنین شرکت‌های حفاری برای سومین هفته متوالی به دکل‌های نفتی خود افزودند.

از طرفی، سانحه مکزیک که باعث کاهش تولید نفت شده بود، در اواسط هفته یک شرکت نفت دولتی اعلام کرد که انتظار می‌رود تولید تا تاریخ ۳۰آگوست دوباره از سر گرفته شود. این سکوی نفتی، ۷۱هزار بشکه در روز تولید خود را بازیابی کرد و اعلام شد که انتظار می‌رود در طول چند ساعت آینده ۱۱۰هزار بشکه در روز نیز اضافه کند.

بررسی قیمت نفت

در ساعات پایانی آخرین روز معاملات هفته گذشته، معاملات آتی نفت خام برنت ۱.۶۳دلار معادل ۲.۳درصد افزایش یافت و به ۷۲دلار و ۷۰سنت در هر بشکه رسید. همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۱.۳۲دلار معادل ۲درصد رشد، به قیمت ۶۸دلار و ۷۴سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

در طول هفته گذشته، برنت رشد بیش از ۱۱درصد و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا بیش از ۱۰درصد را تجربه کرد که برای هر دو بالاترین افزایش هفتگی از ژوئن ۲۰۲۰ بود. همچنین روز جمعه قیمت برنت به بالاترین سطح خود از ۲آگوست، و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به بیشترین قیمت از ۱۲آگوست صعود کرد.

در مجموع، وقایع اخیر بازار نفت تا حدودی زیاد بود و اکنون باید منتظر اخبار جدید باشیم تا ببینیم تعطیلی تولید در خلیج مکزیک تا چه زمانی طول خواهد کشید و همچنین مقامات برای مهار شیوع نوع دلتای ویروس کرونا که نگرانی‌ها از وضعیت تقاضا را افزایش داده، چه تصمیماتی را در آینده اتخاذ خواهند کرد.