۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط برنت به کانال ۶۶ دلاری/ نگرانی از وضعیت تقاضا عامل آشفتگی بازار

۲۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۰۱
کد خبر: 554727
سقوط برنت به کانال ۶۶ دلاری/ نگرانی از وضعیت تقاضا عامل آشفتگی بازار

از آنجا که شیوع نوع دلتای ویروس کرونا در سراسر جهان بر تقاضای سوخت تاثیر می‌گذارد، این مسئله همچنان یکی از مشکلات اصلی بازار نفت به شمار می‌رود و در روزهای اخیر باعث سقوط قابل توجه بهای طلای سیاه شده است.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، از آنجا که نگرانی‌ها در خصوص ضعف تقاضا با افزایش موارد ابتلا به کووید-19، تقویت دلار آمریکا و افزایش ناگهانی موجودی بنزین آمریکا بازار را تحت فشار قرار داده، قیمت نفت روز پنجشنبه به 66دلار در هر بشکه سقوط کرد که کمترین میزان آن از ماه می است.

سازمان بهداشت جهانی اظهار کرد که شیوع نوع دلتا در مناطق با نرخ واکسیناسیون پایین، در بحث سرایت کووید-19 پیشتاز است. همچنین مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در ایالات متحده طی یک ماه گذشته افزایش یافته است.

تاماس وارگا، از کارگزاری نفت PVM اذعان داشت: "نبرد طولانی‌تر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد در برابر دشمنی نامرئی، سرمایه‌گذاران را محتاط و عملگرا کرده و منجر به افت تدریجی قیمت‌ها شده است."

وی افزود: "احتمال برداشته شدن حمایت‌های پولی، تصرف افغانستان توسط طالبان که تهدیدی دیگر برای مهاجران به شمار می‌رود و نگرانی‌ها در خصوص تداوم شیوع ویروس کرونا باعث شده دلار همچنان متقاضی داشته باشد، که به نوبه خود باعث جلوگیری از افزایش قیمت نفت می‌شود."

لازم به ذکر است که دلار به بالاترین سطح خود در 9ماه اخیر رسیده و بر کالاهایی که با این ارز قیمت‌گذاری می‌شود، تاثیر گذاشته است.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از سقوط به پایین‌ترین سطح خود از تاریخ 21می، 2.10دلار معادل 3.1درصد کاهش یافت و به 66دلار و 13سنت در هر بشکه رسید.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به دنبال سقوط به قیمت 62دلار و 96سنت در هر بشکه که برای این شاخص هم پایین‌ترین سطح از تاریخ 21می بود، با 2.28دلار معادل 3.5درصد افت، به قیمت 63دلار و 18سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

هر دو شاخص برنت و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای شش روز متوالی شاهد افت بوده‌اند که طولانی‌ترین دوره ضرر آنها از زمان سقوط شش روزه هر دو قرارداد در تاریخ 28فوریه 2020 بوده است.

نعیم اسلم، از کارگزاری Avatrade اظهار کرد: "نگرانی‌ها در خصوص کاهش انتظارات تقاضا در نتیجه افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان به سقوط قیمت‌ها کمک کرده است."

همچنین، آژانس بین‌المللی انرژی در هفته گذشته چشم‌انداز تقاضای نفت خود را به دلیل شیوع نوع دلتا کاهش داد. اما با این حال، اوپک پلاس پیش‌بینی تقاضای خود را بدون تغییر حفظ کرد.

از طرفی، از آنجا که تقاضا برای سوخت موتور معمولا در فصل تابستان در نیمکره شمالی اوج می‌گیرد، افزایش غیرمنتظره موجودی بنزین ایالات متحده در گزارش عرضه هفتگی، بر نگرانی‌های تقاضا افزود.

تقویت دلار آمریکا نیز بر فشارها افزوده است. بر پایه انتظارات از اینکه فدرال رزرو در سال جاری آغاز به کاهش بسته‌های محرک خود خواهد کرد، دلار روند صعودی در پیش گرفته است. لازم به ذکر است که تقویت ارزش دلار، قیمت نفت را برای دارندگان سایر ارزها گران‌تر می‌کند و بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد.