۰ نفر

گره کرونایی سفرهای خارجی باز می شود؟

۴ خرداد ۱۴۰۰، ۵:۴۸
کد خبر: 530604
گره کرونایی سفرهای خارجی باز می شود؟

باتوجه به اینکه مصرف‌کنندگان به‌دنبال تجربه‌های جدید در سفرها همراه با ثبات و اطمینان هستند، صنعت هوایی نقش مهمی را از طریق نوآوری و ثبات در بازیابی سفرهای بین‌المللی ایفا خواهد کرد که با ایجاد یک پرواز امن و سفر دلپذیر در مقصد برای مسافران تحقق خواهد یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، سازمان ملل پیش از همه‌گیری کرونا، چهار تهدید شامل تنش‌های ژئوپلیتیک، بحران اقلیمی، بی‌اعتمادی جهانی و تاثیرات منفی فناوری را بزرگ‌ترین چالش جهان معرفی کرده بود که می‌تواند بخشی از آینده جهان را به‌خطر بیندازد.

پس از آن همه‌گیری نیز به‌عنوان تهدید پنجم جهان اضافه شد و تمامی این تهدیدها چالش‌های پیش‌روی تجارت جهانی صنعت هواپیمایی است. اما در این میان بی‌اعتمادی جهانی بزرگ‌ترین تهدید برای بهبود سفر به‌شمار می‌رود. نارضایتی جوامع، آنها را متقاعد کرده که جهانی‌سازی، مناسب زندگی فعلی آنها نیست و در واقع ارتباط با مردم سایر کشورها را مطلوب نمی‌دانند بلکه تهدید تعبیر می‌شود و ناسیونالیسم بر همکاری جهانی رجحان یافته است. این دیدگاه سفرهای بین‌المللی را در وضعیت بسیار سخت‌تری قرار می‌دهد؛ زیرا در طول تاریخ هرگز کشورها مرزهای خود را با این سرعت نبسته‌اند.

براساس آخرین گزارش سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۱ محدودیت‌های سفرهای بین‌المللی بیشتر از دسامبر ۲۰۲۰ بوده است. تعطیلی جزئی یا کامل مرزها از ۱۱۸ مقصد به ۱۴۲ مقصد افزایش یافته است و ۱۴۰ مقصد برای ورود گردشگران خارجی به ارائه تست منفی کووید-۱۹ نیازمندند درحالی‌که پیش از این ۱۲۶ کشور بوده است. در واقع به‌جای کاهش محدودیت‌های مرزی و الزامات آزمایشی، این وضعیت افزایش یافته است.

به گزارش شرکت کارتراولر (CarTrawler)- زمینه فعالیت آن ارائه یک راه‌حل پیشرفته در صنعت مسافرتی جهانی است که برای مشتریان امکان پیدا کردن راه‌های حمل و نقل زمینی و هوایی در هر جایی را فراهم می‌کند- اگرچه بیماری کووید-۱۹ برای همیشه تهدید جدی خواهد بود که جهان با آن مواجه است اما خوشبختانه عدم تمایل به سفر یکی از آنها نیست. در بازارهای سراسر جهان، مصرف‌کنندگان پس از خسته شدن از محدودیت‌های دوره همه‌گیری آماده سفر می‌شوند و پس از اعتماد به پروتکل‌های بهداشتی و عدم اختلال در سفرها به مسافرت می‌روند. با ادامه روند واکسیناسیون سراسری اعتمادسازی در مشتریان افرایش می‌یابد.

 اگرچه برخی از مسافران درحال‌حاضر سفرهای ماجراجویانه به سبک مارکوپولو، فریا استارک و ریچارد برانسون را ترجیح می‌دهند اما این افراد نمایانگر بخش عظیمی از بازار نیستند و هتل‌های زنجیره‌ای جهانی، شرکت‌های بزرگ اجاره اتومبیل و شرکت‌های آنلاین را پشتیبانی نمی‌کند. از این رو صنعت هواپیمایی موظف به بازگرداندن اعتماد و ثبات سفر از طریق رایزنی با دولت‌ها در جهت کاهش محدودیت‌ها با اقدامات پایدار و مناسب پس از همه‌گیری شده است. در این راستا، شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش ترافیک و درآمد در دوره بحران اقداماتی در سه طیف شامل ارائه مشاوره سفر و ایجاد سازگاری، افزایش اطمینان از رزرو و تعریف مجدد از کسب درآمد در دوره همه‌گیری ارائه کرده‌اند.

در دسته اول می‌توان به پاسپورت سفر «یاتا»، ابزار محدودیت‌های سفر شرکت آمریکایی «شرپا» و نقشه اطلاعاتی مقاصد شرکت «دلتا» اشاره کرد. بسته شدن مرزها در جهان که مبتنی بر علم، احتیاط بسیار و ضعف دیپلماسی بوده است بسیاری از کشورهای جهان را با رویکردی سختگیرانه در محدودیت‌های سفر همراه کرده است. شاید مهم‌ترین دلیل ادامه محدودیت‌ها نگرانی از جعلی بودن گواهی‌های کاغذی است. از این رو صنعت هواپیمایی برای سفرهای امن علاوه بر گواهی‌های کاغذی درصدد ارائه گواهی‌های دیجیتالی براساس طرح پاسپورت سفر یاتا برآمده است که از این طریق تمام اطلاعات بهداشتی مسافران در یک برنامه دیجیتالی جهانی ثبت شود. در واقع استفاده از فناوری‌‌های نوین امری ضروری برای آینده گردشگری است. برنامه‌های گواهی سلامت روی تلفن همراه نشان‌دهنده استفاده از فناوری برای حمایت از مصرف‌کنندگان، سرعت پردازش مسافر و احتمالا کاهش تقلب خواهد بود که به دو دسته بارگذاری و تایید و شبکه دیجیتال تقسیم می‌شود که این سبک مورد توجه سه شرکت هواپیمایی دلتا، یونایتد و آمریکا ایر قرار گرفته است. یاتا مشغول ساخت یک نرم‌افزار برای افزودن آزمایشگاه‌های مورد اعتماد و اجرای آزمایش‌های هواپیمایی ایرلاین‌ها و کشورها است. درحال‌حاضر طرح آزمایشی آن در پاناما و سنگاپور به اجرا درآمده است.

شرکت هواپیمایی شرپا (Sherpa) به‌منظور ایجاد اعتماد بیشتر مسافران در تکمیل طرح یاتا به ارتقای موتورهای اطلاعاتی سفرها پرداخته که در آن برنامه‌های بهداشتی براساس تعریف موجود، مسافران را در مسیر تکمیل آزمایش‌ها، اسناد و مدارک موردنیاز سفر راهنمایی می‌کند. در این برنامه به‌نام تیماتیک (Timatic) تمام اطلاعات مربوط به محدودیت‌های سفر، شرایط آزمایش کرونا و الزامات بیمه درمانی به مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود. شرکت هواپیمایی دلتا نیز با استفاده از فناوری نقشه جدیدی را برای فروش محصولات مورد نیاز مشتریان درنظر گرفته است. در این نقشه دلتا مشخص می‌کند چه چیزی را در سراسر جهان تبلیغ می‌کند. مسافران با بازدید از صفحه و انتخاب مقصد تمامی عناصر سفر همچون بلیت هواپیما، محدودیت‌های مقصد در بسته بودن، قرنطینه، آزمایش یا واکسیناسیون و بیمه درمانی را مشاهده می‌کنند. در این نقشه سفر حتی تعیین سبک سفر همچون ساحلی، تجاری، شهری یا روستایی نیز مشخص شده و هدف آن بازیابی سریع است.

در افزایش اطمینان از رزروها که در دسته دوم راهکارهای صنعت هواپیمایی قرار دارد می‌توان به طرح بیمه ایزی جت و خطوط هوایی امارات اشاره کرد. باتوجه به اینکه سیاست لغو بهترین شکل تبلیغات در دوران همه‌گیری است و احتمال لغو سفرها و اعمال محدودیت‌های سفر اعتماد را از مسافران جهت رزرو از بین می‌برد، شرکت‌های هواپیمایی باید بسته‌های سفر همراه با لغو رزرو را اعمال کنند.

ایزی جت از جمله شرکت‌هایی است که این سیاست را در پیش گرفته و سه مولفه را برای بسته‌های سفر خود شامل تعهدات کلیدی، ضمانت بازپرداخت و آزادی تغییر زمان سفر درنظر گرفته است که این شیوه را نه برای کوتاه‌مدت، بلکه برای آینده سفرهای خود اعمال کرده است. ایزی جت باتوجه به رنگ مقصدها از سوی دولت‌ها بازپرداخت‌ها را به‌صورت کامل یا کاهش حداکثری ارائه می‌دهد و رزروها و حذف آنها را به‌صورت آنلاین امکان‌پذیر می‌کند. همچنین شرکت هواپیمایی امارات نیز سیاست بیمه سفر رایگان را اعمال کرده که درحال‌حاضر تعداد کمی از شرکت‌ها با این شیوه موافق هستند و امارات تنها شرکتی است که بیمه سفر رایگان بدون تاریخ انقضا ارائه می‌دهد. این سیاست پوششی قوی برای خطرات مرتبط با کووید-۱۹ را فراهم می‌کند. این بیمه شامل ۵۰۰ هزار دلار هزینه‌های پزشکی در خارج از کشور است.

 درنهایت دسته سوم اقدامات شرکت‌های هواپیمایی در راستای تعریف مجدد درآمدزایی در دوره همه‌گیری بوده که می‌توان به سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت خرید هواپیمای لوفت‌هانزا و کانتاس اشاره کرد. همه‌گیری کرونا که منجر به حجم مسافر و درآمد کمتر برای شرکت‌های هواپیمایی شد منجر به تجدیدنظر در مدل‌های تجاری سنتی و تمرکز ویژه بر زندگی پساکرونا شده است. لوفت‌هانزا که از سوی شرکت‌هایی با ارائه خدمات ارزان‌تر تحت فشار قرار دارد ضمن خرید هواپیماهای جدید اقدام به اضافه کردن آپشن‌های غذایی و نوشیدنی در هواپیماها کرده است که بسیاری از شرکت‌ها به‌دلیل کاهش بودجه آن را حذف کرده یا کاهش داده‌اند. لوفت هانزا از تابستان این تغییرات را اعمال می‌کند. البته شرکت‌های هوایی سوئیس و اتریش از ماه مارس این سیاست را در پیش گرفتند.

لوفت‌هانزا به برندهای هواپیمایی خود امکان ایجاد پیشنهاد خاص شرکت‌های محلی معروف در غذا و نوشیدنی با کیفیت بالا در هواپیماها را فراهم کرده است. در واقع بالا بردن کیفیت غذاها را بر میان وعده‌های رایگان و بی‌کیفیت ترجیح داده است. این میان‌وعده‌ها از ۲ تا ۱۲ یورو خواهد بود و نوشیدنی‌ها از ۳ یورو شروع می‌شوند. کانتاس هم با در پیش گرفتن سیاست حفاظت از حیوانات خانگی در سفرها از مسافران کسب درآمد می‌کند. این شرکت برای این سیاست حدود ۵ میلیون دلار استرالیا بودجه اولیه درنظر گرفته است که در آن ضمن مراقبت روزانه از حیوانات اشتراک غذای حیوانات خانگی و بیمه آنها را برعهده دارد. باتوجه به اینکه حدود ۶۶درصد از مشتریان کانتاس صاحبان حیوانات خانگی هستند استفاده از این سیاست به تشویق مشتریان برای سفر با پروازهای این شرکت شده است.