۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین عنوان شد؛

وعده مسئولان بر‌ای تأمین ارز واردات نهاده تا هفته آینده/ تا ۱۰ روز دیگر نهاده کافی به دست مرغداران نرسد ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش تولید خواهیم داشت

۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۲۸
کد خبر: 704126
وعده مسئولان بر‌ای تأمین ارز واردات نهاده تا هفته آینده/ تا ۱۰ روز دیگر نهاده کافی به دست مرغداران نرسد ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش تولید خواهیم داشت

در پی توقف تامین ارز واردات نهاد های خوراک دام از دی ماه، بازار این نهاده های اساسی با چالش کمبود و گرانی مواجه شده است. امروز رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران از وعده مسئولان بر‌ای تأمین ارز واردات نهاده تا هفته آینده خبر داد و گفت: برخی واحد‌های مرغداری از یک هفته گذشته کنجاله سویا و ذرت کافی برای‌دان مرغ‌ها نداشته‌اند و اگر این شرایط تا ۱۰ روز دیگر ادامه داشته باشد کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی تولید قطعی است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛  ۱۰ دی ماه سالجاری محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، اعلام کرد، دولت نرخ ارز کالا‌های اساسی را برای دو سال ثابت نگه می‌دارد تا بتواند مانع از شکل‌گیری تنش جدی در قیمت‌ها شود. اما یک روز پس از آن کلیه درخواست‌های تخصیص ارز نیمایی برای واردات نهاده‌های دامی توسط بانک مرکزی باطل شد. بر اساس نامه اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور به رئیس دولت سیزدهم، از ۱۲ دی ماه کلیه درخواست‌های تخصیص ارز نیمایی برای واردات نهاده‌های دامی توسط بانک مرکزی ابطال شده و در مراجعه به بانک عامل اعلام می‌شود برای تأمین ارز کالا‌های اساسی صرفاً از مسیر منابع موجود در دو کشور همسایه می‌توان اقدام کند.

روز گذشته شاهپور اعلایی‌مقدم، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی، در حاشیه اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران درباره عدم اختصاص ارز به نهاده‌های دامی و واردات آن‌ها به کشور گفت: وزارت جهاد کشاورزی اکنون به هر واردکننده که بخواهد نهاده دامی وارد کند با درخواست آن‌ها موافقت می‌کند و ارز مورد نیاز را بانک مرکزی باید اختصاص دهد. به گفته وی؛ نرخ ارز نهاده‌های دامی نیمایی است اما با این وجود برای واردات اختصاص داده نشده و به مجور‌های صادر شده توسط جهاد کشاورزی برای واردات نهاده‌ها ارز اختصاص نیافته است.

مشکل تامین نهاد های خوراک دام برای دامداری ها

چندی پیش فرهاد اکبری، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران، در گفتگو با اقتصاد آنلاین وضعیت عرضه نهاد‌های خوراک دام در بازار را بسیار نامناسب توصیف کرد و گفت: کمبود نهاد‌ه‌های خوراک دام به وضوح در بازار احساس می‌شود و این کمبود خود را با کاهش عرضه نشان داده و به شدت بر قیمت‌ها اثر گذاشته است.

وی از نمونه‌های کمبود و کاهش عرضه نهاد‌ه‌های خوراک دام که قیمت آن رشد قابل توجه داشته، را نهاده خوراک دام کنجاله سویا عنوان کرد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران افزود: در نتیجه کمبود و کاهش عرضه، قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا به بیش از ۲۲ هزار تومان رسیده، در حالی که قیمت مصوب آن ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان است، به عبارت دیگر قیمت کنجاله سویا در بازار به حدود ۶ هزار تومان بیش از قیمت مصوب رسیده است.

برخی مرغداران از یک هفته پیش کنجاله سویا و ذرت ندارند

امروز نیز حمیدرضا کاشانی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، به اقتصاد آنلاین از ادامه کمبود و افزایش چند برابری قیمت نهاد‌های خوراک دام در پی عدم تأمین ارز واردکنندگان خبر داد.

به گفته وی؛ برخی واحد‌های مرغداری از یک هفته پیش کنجاله سویا و ذرت کافی برای‌دان مرغ‌ها نداشته‌اند.

کاشانی اظهار کرد: در پی تشدید اعتراض مرغداران مسئولان امروز در ملاقاتی با آن‌ها وعده داده‌اند، تأمین ارز واردات نهاده ها تا هفته آینده انجام شود.

وی همچنین خبر داد که واردکنندگان اعلام کرده‌اند: اگر ارز واردات نهاده‌های دامی نیز تأمین شود با توجه به افزایش نرخ دلار و بالا رفتن قیمت‌های جهانی، وارکنندگان حاضر به عرضه نهاده‌ها با قیمت‌های مصوب گذشته نیستند و درخواست افزایش آن‌ها را دارند.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن پیش‌بینی کرد: اگر تأمین کافی کنجاله سویا و ذرت انجام نشود شاهد کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی تولید در مرغداری خواهیم بود.