۰ نفر

رئیس انجمن واردکنندگان کود و سم ایران عنوان کرد؛

تهدید جدید کشاورزی با عدم تأمین ارز مورد نیاز واردات کود، آفت کش و بذر/ در صورت تعلل تا ۲ ماه دیگر ۵۰ درصد کاهش عرضه داریم

۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۵۲
کد خبر: 699779
تهدید جدید کشاورزی با عدم تأمین ارز مورد نیاز واردات کود، آفت کش و بذر/ در صورت تعلل تا ۲ ماه دیگر ۵۰ درصد کاهش عرضه داریم

رئیس انجمن واردکنندگان کود و سم ایران از تأخیر در تأمین ارز مورد نیاز واردات کود، آفت کش و بذر خبر داد و گفت: در صورت تعلل در تأمین ارز مورد نیاز واردات تا ۲ ماه دیگر با ۵۰ درصد کاهش عرضه این نهاده ها مواجه خواهیم شد که تهدید جدی برای تولید در بخش کشاورزی است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ مهدی حسینی یزدی، رئیس انجمن واردکنندگان کود و سم ایران، در گفت وگو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه از ۳ هفته پیش در تأمین ارز واردات سه نهاده مهم تولید بخش کشاورزی دچار مشکل شده‌ایم، اظهار کرد: این مشکل از زمانی آغاز شد که نهاده‌های تولید بخش کشاورزی شامل، کود، آفت کش و بذر در اولویت یک واردات قرار گرفته و شامل دریافت ارز نیکو شدند.

وی ادامه داد: تأمین ارز از محل نیکو یعنی، تأمین ارز از تهاتر نفت که به دلیل اعمال تحریم شدید در حوزه تجارت نفتی ایران، کار را برای واردکنندگان بسیار سخت کرده است.

به گفته حسینی یزدی؛ به عبارت دیگر، به دلیل تحریم‌ها به شرکت‌های خارجی اجازه داده نمی‌شود که ارز حاصل از فروش نفت در قبال کالا را وارد ایران کنند و این موضوع شرایط را برای تأمین این سه نهاده مهم بخش کشاورزی پیچیده کرده است.

وی یادآور شد: پیش از این ارز تأمین کود، آفت کش‌ها و بذر نیمایی بود و واردات هر چند مشکل اما، به میزان کافی و به موقع انجام می‌شد.

حسینی یزدی اعلام کرد: در صورت عدم حل مشکل تأمین ارز این نهاده‌ها تا ۲ ماه آینده، بخش کشاورزی با کاهش حداقل ۵۰ درصدی عرضه در بازار مواجه خواهد شد که تهدید جدی برای تداوم تولید این بخش است.

رئیس انجمن واردکنندگان کود و سم ایران معتقد است؛ برای کاهش تهدید تأخیر تأمین ارز مورد نیاز واردات نهاده‌ها بر تولید بخش کشاورزی، تا پایان سال جاری باید حداقل ۱۰۰ میلیون یورو ارز نیمایی برای واردات این سه نهاده تأمین شود.

گفتنی است، روز چهارشنبه هفته گذشته نمایندگان انجمن واردکنندگان کود و سم ایران در حاشیه نشست خبری شاهپور علایی مقدم، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی، ضمن اعتراض به وضعیت تأمین ارز واردات سه نهاده کود، آفت کش و بذر، خواستار رفع این مشکل شدند. علایی مقدم در پاسخ به این اعتراض وعده رفع مشکل تا دو روز آینده را داد که طبق گفته رئیس انجمن واردکنندگان کود و سم ایران، این وعده تا این لحظه محقق نشده است.