۰ نفر

باردهی ۱۶ تن گردو در یک هکتار

۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۲۱
کد خبر: 699740
باردهی ۱۶ تن گردو در یک هکتار

وقتی برای کشاورزان و سرمایه‌گذاران از باردهی ۱۶ تن گردو خشک صادراتی در یک هکتار صحبت می‌کنیم، به خاطر ذهنیت‌ها و باورهای قدیمی و سنتی که دارد شاید این موضوع را قبول نکند در حالی که علم دانش در هر عرصه‌ای پیشرفت فراوانی کرده و هیچ ناممکنی در صنعت کشاورزی امروزه وجود ندارد، شما می‌توانید با وجود ناملایمتی‌های روز افزون هوا و خشکسالی باغ تجاری و حرفه‌ای را احداث کنید تا بازدهی آن ۱۶ تن گردو صادراتی در یک هکتار باشد.

ارزیابی تنوع و انتخاب بهترین نهال گردو ایرانی 

در گذشته نه چندان دور تنها چند نژاد متفاوت گردو وجود داشت و کشاورزان موظف بودند از این چند نژاد انتخاب کرده و باغ گردو را احداث کنند، متاسفانه بیشتر آنها سعی می‌کردند تنوع زیادی در باغستان خود ایجاد کنند تا با تنوع محصول تولیدی در آمد خود را افزایش دهند، در حالی که علم نوین گیاهپزشکی چیزی فراتر از این بحث‌ها است.

تنوع فنوتیپی که در تولید نهال گردو مورد استفاده قرار گرفته است، باعث شده تا بیشتر از ۴۰ نوع نهال گردوی ژنوتیپ و اصلاح شده در نهالستان‌های مجوز دار و با اعتبار کشور ایران فروخته شود.

مزیت‌های نسل جدید نهال گردو به اندازه‌ای بالا است، باعث تقاضای روز افزون آنها از طرف کشاورزان شده به طوری که بیشتر نهالستان‌ها اقدام به پیش فروش نهال ژنوتیپ گردو می‌کنند، ولی باغداران و کشاورزان برای خرید نهال گردو نباید احساسی و با عجله اقدام کنند، برای تهیه درخت اصلاح شده و ژنوتیپ گردو باید چند نکته مهم را رعایت کنید.

دانشمندان گیاه پزشکی برای اینکه بتوانند تنوع ژنوتیپی را در نهال گردو ایجاد کنند، معمولاً بر روی ویژگی‌های مورفولوژیکی، فنولوژیکی و کارپولوژیکی مطالعه خیلی زیادی انجام می‌دهند، تا با کمک این تحقیقات بتوانند خصوصیات بارز و مثبت درخت گردو را ارتقا داده و از میزان تاثیر خصوصیات منفی آن بکاهند.

البته کشاورزان نباید با شنیدن کلمه اصلاح شده بلافاصله به خرید آن اقدام کنند، چون تنوع مورفولوژیکی یک درخت گردو با توجه با شخصیت خود نهال مشخص می‌شود، بطور مثال منطقه شما در ناحیه سردسیری و کوهستانی قرار دارد، باید ارقام دیر گل نهال گردو را تهیه کنید.

بهترین نهال گردو دیر گل ویژگی‌های خاصی دارد از مهمترین آنها می‌توان به زمان شکوفه دهی و حساسیت کمتر آنها به سرما اشاره کرد، وقتی شما نژاد ژنوتیپ و اصلاح شده نهال گردو دیرگل را می‌خرید، در واقع این ویژگی‌ها در آنها تقویت شده است.

اگر با یک زبان ساده‌تر بخواهیم توضیح دهیم، نهالستان‌های تولید کننده به فروش نهال گردو می‌پردازند، معمولاً به باغداران مناطق سردسیری و کوهستانی پیشنهاد می‌دهند، نهال گردو ژنوتیپ اصلاح شده مانند نهال گردوی پالیز تیپ ۹ و نهال گردو چندلر را انتخاب کنند، چون میزان حساسیت آنها به رطوبت و سرما خیلی کم است در نتیجه استقامت بالایی در برابر بیماری شایع رطوبت و سرما مانند بیماری باکتریایی و قارچی دارند، همچنین به خاطر شکوفه دهی در اواسط فروردین و اواخر آن انجام می‌شود نسبت به تغییرات جوی برج اول مقاوم‌تر هستند.

در عوض برای مناطق گرمسیری شما نمی‌توانید ارقام نهال دیرگل را تهیه کنید، حتی اگر بهترین نهال گردوی دیرگل و اصلاحی را بخرید به خاطر سازگار نبودن به این مناطق بازدهی نخواهد داشت، در مناطق گرمسیری بهتر است، ارقام نهال گردوی زودگل را خریداری کنید.

همچنین سعی کنید نهال گردو را شناسایی کنید تا علاوه بر سازگاری بالا با باردهی مناسب داشته باشد، اگر ویژگی یک درخت باردهی بالای آن است، به هنگام ارتقاء ژنوم‌ها خصوصیت باردهی آن ارتقا پیدا می‌کند، اگر درخت گردو میوه‌ای با پوست کاغذی دارد به هنگام ارتقا دادن میوه‌های آن درشت تر و درصد مغز آن بیشتر و پوست آن نازک‌تر خواهد شد.

تحقیقات انجام شده بر روی میوه گردوی ژنوتیپ

با توجه به تحقیقاتی که انجام بر روی میوه تولیدی نهال گردو ژنوتیپ انجام شده است مشخص شده:

  • اندازه میوه گردو چند میلی‌متر افزایش پیدا کرده است.

  • شکل ظاهری میوه گردو به صورت یکدست و بدون ایرادات ظاهری است.

  • رابطه بین پوسته و مغز گردو به صورت عکس تغییر پیدا کرده، یعنی پوسته آن نازک‌تر و مغز آن درشت تر شده است.

  • درصد چربی و اسید آمینه‌های میوه تولید شده بیشتر است، همین امر باعث شده تا کیفیت میوه گردوی اصلاحی بیشتر باشد.

  • همچنین در این میوه مغز به راحتی از پوسته جدا می‌شود.

گردو

بازدهی نهال درخت گردوی ژنوتیپ و اصلاح شده از سال چندم شروع می‌شود؟

افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی احداث باغ گردو هستند، همیشه اولین سوال آنها کارشناسان و مهندسین گیاه پزشکی و هنگام ارائه طرح توجیهی باغ گردو این است؟ «بازدهی نهال درخت گردوی ژنوتیپ و اصلاح شده از سال چندم شروع می‌شود؟» در واقع آنها می‌خواهند بدانند از سال چندم می‌توانند سرمایه اولیه خود را کسب کرده و به یک درآمد نسبی از احداث باغ گردو برسند؟

همانطور که در ابتدای متن اشاره کردم برخی از ذهنیت و باورهای غلط سنتی و قدیمی هنوز در ذهن کشاورزان باقی مانده است، آنها احساس می‌کنند حداقل باید ۱۰ یا ۱۵ سال منتظر بمانند تا به یک درآمد نسبی از باغ گردوی خود برسند.

در حالی که شما با خرید نهال گردو ژنوتیپ و اصلاح شده از نهالستان معتبر و مجوزدار می‌توانید در سال اول و دوم باردهی اولیه آن را مشاهده و سال چهار تا پنجم به یک باردهی اقتصادی برسید، با برداشت و فروش میوه گردو تولید شده آغاز درآمد خود را تجربه کرده و تا سال دهم سود تصاعدی داشته باشید، از سال دهم درختان شما کاملا بالغ و به تکامل رشد خود رسیده و سود شما در حداکثر میزان حداقل ۷۰ الی ۸۰ سال ثابت باقی می‌ماند.همچنین می توانید جهت خرید نهال گردو اینجا کلیک کنید.

انواع نهال گردو ژنوتیپ تولید شده در ایران

ارقام نهال‌های ژنوتیپ و اصلاح‌شده باردهی بالایی در هکتار دارند و از این رو کشاورزان زیادی مشتاق به کاشت ارقام اصلاح شده هستند در ادامه به بررسی برخی از ارقام نهال‌های اصلاح شده خواهیم پرداخت.

نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹

این نهال کانادایی‌ بر پایه ژنوتیپ تولید شده و اختصاصی نهالستان پالیز است، از ویژگی‌های مثبت نهال گردو پالیز می‌توان به باردهی فوق العاده آن اشاره کرد، اگر کشاورزان مدیریت صحیح داشته و به نوردهی، آبیاری و کوددهی آن به طور کامل رسیدگی کند همچنین مدیریت بسیار خوبی داشته باشد، در هر هکتار حداقل ۱۶ تن میوه گردوی خشک باکیفیت و صادراتی را تولید می‌کند.

 از دیگر مزایای نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ ۹ می‌توان به مقاومت آن در برابر کم آبی اشاره کرد، به طوری که شما در هر ماه تنها دوبار آن را آبیاری کنید کافی بوده و به آبیاری بیشتر احتیاج ندارد، به خاطر کوتاه قامت بودن فاصله‌ای که برای آن در نظر گرفتند ۶ در ۶ متر است، پس در هر هکتار تعداد بیشتر درخت گردو جای می‌گیرد.

نهال گردو چندلر پیوندی

این نهال در سال اول بازدهی خود را شروع کرده و یک نهال آمریکایی با پایه ژنوتیپ است، باردهی بالایی داشته به طوری که در هر هکتار شما می‌توانید ۴ تن میوه گردو خشک مرغوب و صادراتی را برداشت کنید، نیاز آبی کمتر داشته به خاطر سازگار بودن با مناطق سردسیری مورد توجه کشاورزان مناطق شمال غرب کشور ایران قرار گرفته است.

نهال گردو فرنور پیوندی

 ابتدا بهتر است به طول عمر اقتصادی نهال گردو فرنور اشاره کنیم، بیشتر از صد سال است، اگر کشاورزان به هرس و کوددهی آن به صورت اصولی و استاندارد بپردازند، باعث می‌شود طول عمر اقتصادی آن افزایش چشمگیری داشته باشد، باردهی بالای دارد اصالتاً مربوط به کشور فرانسه بوده، کیفیت میوه‌های تولید شده گردوی فرنور بالا است و در تولید آجیل و خشکبار از آن استفاده می‌شود.

گردو

کلام آخر

سرمایه‌گذارانی که هنوز اطلاعات کافی در مورد احداث باغ گردو حرفه‌ای و تجاری نداشته و نمی‌دانند که چگونه مراحل آن را طی کنند، بهتر است به صورت تخصصی و کاملا علمی از مشاوران و متخصصین کمک بگیرند، برای این منظور حتما مراکز معتبر مانند برتر نهال را شناسایی کرده و با آنها در ارتباط باشند، جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با راه‌های ارتباطی زیر در تماس باشید تا مستقیماً به مسئولین این مرکز وصل شوید

راه های ارتباطی:

09141832393

09144501007

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.