۰ نفر

رئیس شورای تأمین دام کشور اعلام کرد؛

صادرات ۶۵ هزار رأس دام سبک طی یک‌ ماه گذشته/ افزایش ۷۰ درصدی هزینه صادرات

۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۲۶
کد خبر: 678025
صادرات ۶۵ هزار رأس دام سبک طی یک‌ ماه گذشته/ افزایش ۷۰ درصدی هزینه صادرات

رئیس شورای تأمین دام کشور از صادرات ۶۵ هزار رأس دام سبک طی یک‌ماه گذشته خبر داد و گفت: موانع زیادی پیش روی توسعه صادرات دام کشور است که بروکراسی‌های اداری و افزایش ۷۰ درصدی هزینه صادرات از اصلی‌ترین آن‌ها هستند.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور، با بیان اینکه صادرات از عوامل اثر‌گذار در رونق بخشیدن به تولید و تداوم آن است، اظهار کرد: این عامل اثر‌گذار به ویژه در شرایطی که با تولید بیش از نیاز داخل مواجه باشیم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، شرایطی که اکنون صنعت دامپروری کشور با آن روبه‌رو است.

وی ادامه داد: پس از ماه‌ها کشمکش تقریباً از یک‌ماه پیش صادارت دام از کشور عملی شد و اولین محموله آن بعد از مدت زمانی طولانی ممنوعیت راهی بازار‌های صادراتی شد.

به گفته پوریان، در این مدت بیش از ۶۵ هزار رأس دام سبک کشور به کویت، عمان و عراق صادر شده است که ۸۰ درصد آن‌ها دام‌های نیم گوشت دوره خشکسالی بودند و بازار مصرف در داخل ندارند.

وی تصریح کرد: هر چند آغاز صادرات دام اتفاق خوبی برای صنعت دامپروری گرفتار به انباشت تولید است اما، ناکافی برای بهبود شرایط آن است.

پوریان جمعیت دامی که از کشور برای بهبود شرایط صنعت دامپروری باید خارج شود را دست کم ۴ میلیون رأس اعلام کرد.

رئیس شورای تأمین دام کشور از موانع پیش روی توسعه صادرات دام کشور را بروکراسی اداری برشمرد و گفت: با واگذاری صادرات دام به استان‌ها، هر استان یک کارگروه تشکیل داده است که در بسیاری از این کارگروه‌ها تعدد مراکز تصمیم گیرنده وجود دارد. همچنین تداخل برخی اصناف تعریف نشده در شیوه‌نامه صادرات دام نیز در تعدادی از استان‌ها دیده می‌شود.

پوریان افزود: هزینه مالی و زمانی از دیگر موانع توسعه صادرات دام در کشور هستند که، هزینه زمانی را بروکراسی اداری به تجار تحمیل می‌کند و هزینه مالی ناشی از افزایش عوارض، هزینه جابه جایی، هزینه حمل و نقل و … است.

رئیس شورای تأمین دام کشور در یک مقایسه، میزان افزایش هزینه صادرات دام در دور جدید نسبت به دورهای گذشته صادرات را بیش از ۷۰ درصد عنوان کرد.

پوریان با تأکید بر ضرورت به حداقل رساندن موانع صادراتی دام از کشور، اظهار کرد: اگر دولت به دنبال پایداری تولید گوشت قرمز در کشور است به سرعت باید موانع توسعه صادرات را به حداقل برساند تا همراه با خروج مازاد دام از کشور نقدینگی به این صنعت تزریق شود.

وی گفت: در ۵ ماه گذشته قیمت دام زنده تغییری نداشته است اما، نهاده‌های خوراک دام رشد قیمت را تجربه کردند، این اتفاق در شرایطی که بازار داخلی کشش جذب دام مازاد را ندارد به معنی گرسنه ماندن دام‌ها در صورت‌عدم تأمین نقدینگی برای سیر کردن آن‌ها است.

رئیس شورای تأمین دام کشور همچنین با اشاره به ادامه خشکسالی در پائیز سالجاری کمبود و نبود منابع آبی برای سیراب کردن دام‌ها را نیز دلیل دیگر برای ضروت کاهش موانع توسعه صادرات دام مازاد از کشور دانست.