۰ نفر

رییس اتحادیه گیاهان دارویی؛

پس از ۳۹ سال تحقیق فقط شاخه گل محمدی را شناسایی کامل کرده ایم

۲۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۲۰
کد خبر: 674794
پس از ۳۹ سال تحقیق فقط شاخه گل محمدی را شناسایی کامل کرده ایم

رییس اتحادیه گیاهان دارویی ایران گفت: ایران گنجینه ای از انواع گیاهان دارویی دنیاست که ضروری است برای حفاظت آن تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.

به اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، محمد باقر رضایی،در چهارمین کنگره بین المللی و پنجمین همایش ملی زیست فناوری گیاهان دارویی و قارچ های کوهی در هتل رامسر اظهار کرد: بر اساس منابع موجود سه راه تجاری دنیا شامل راه ابرایشم، راه آبی و راه هخامنشی را از پنج هزار سال قبل داشتیم و نخستین راه تجاری برای ایران بود و اکنون دشمن دارد تاریخ غنی ما را بادست خودمان از بین می برد و امروز مردم شناختی کافی از محیط اطراف ندارند.

وی اظهارداشت: چهارده میلیارد سال از آغاز دنیا می گذرد و ۲۰۰ هزار سال قبل بشر بر روی زمین آمده است که تاکنون کمک و ابداعی در طبیعت نداشتیم.

رییس اتحادیه گیاهان دارویی ایران خاطرنشان کرد: تکنولوژی های ما قوی نیست ولی می توانیم از قابلیت های که داریم در استان های مختلف همچون صمغ ها یا گل محمدی  در بخش تولید و صادرات آن گامهای اساسی بر داریم.

رضایی یادآور شد: ۳۹ سال تحقیق به همراه دهها متخصص و کارشناس مربوط فقط توانستیم شاخه گل محمدی را شناسایی کاملی داشته باشیم.

وی ایران به لحاظ گیاهان دارویی بهشت دنیا برشمرد و گفت : استان مازندران اروپاست و در رامسر در زمان کمتر از نیم ساعت در تابستان ۴۰ درجه حرارت می توان به منطقه برفی و سرد ییلاقی در این شهرستان رسید که بی نظیر است.

به گفته وی؛ تمامی کارهای ارائه شده در بخش گیاهان دارویی تلاش همکاران در کشور است که باید قدر دانسته شود.

رییس اتحادیه گیاهان دارویی ایران تصریح کرد : از ظرفیت های همچون استان مازندران در بخش گل گاوزبان برای جذب گردشگر باید بهره گرفت.

رضایی با اشاره به گیاهانی که گرده افشانی می کنند و یا گیاهان شبیه حیوانات و انسان هستند ، افزود: انسان هر چیزی که دارد از طبیعت است ولی وضعیت این عرصه ها بحرانی است و برای آب و دانه با مشکل مواجه هستیم.

وی همچنین از فعالیت ۹۰ کار گروه تخصصی در کشور اشاره و اضافه کرد باید از فناوری های نوین در کنار علم بومی به نتایج خوبی رسید.

ابراهیم عشوریان فرماندار رامسر در این گنگره بین المللی گفت: در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را سال تولید ، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کرد علم و تبادل آن راهکار و بهترین صلح و راهگشای زندگی بشر است.

وی ادامه داد: رامسر مقرر کنوانسیون تالاب هاست که در بیش از ۲ هزار و ۴۰۹ نقطه جهان به ثبت رسیده است.

از مجموع دست کم ۲۰۰ نفر شرکت کننده در این کنگره ۸۰ نفرشان به صورت حضوری و بقیه هم به شیوه برخط حضور دارند و اغلب این شرکت کنندگان از محققان تراز اول داخلی و پژوهشگران از کشورهای فرانسه ، آلمان، استرالیا ، کانادا؛ ایتالیا؛ لهستان؛ هند و چین و روسیه و کشورهای همسایه هستند.

حدود ۲۵۰ مقاله در دبیرخانه این کنگره رسید که حدود ۴۰ مقاله به صورت پوستری و به هم به صورت سخنرانی است  و مجموعه مقالات برگزیده برای چاپ به منظور استفاده در مراکز علمی معتبر و بخش های مربوط مورد استفاده قرار می گیرد.

اولین و سومین و چهارمین دوره این کنگره بین المللی در استان زنجان  و دومی در گیلان برگزار شد.