۰ نفر

آشفتگی در بازار شکر

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۵۶
کد خبر: 528262
آشفتگی در بازار شکر

در حالی که دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر افزایش قیمت شکر را تکذیب کرده است، یک منبع آگاه می گوید: با توجه به اتمام ذخایر شکر وارداتی با ارز ترجیحی، و محاسبه شکر با نرخ ارز نیمایی، از امروز این کالا به جای ۸۷۰۰ تومان، ۱۵ هزار تومان به فروش خواهد رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، یک منبع آگاه در مورد تغییر قیمت شکر، اظهار داشت: قبلاً برای اینکه قیمت شکر افزایش نیابد، برای این کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌دادند که از اواخر سال ۹۸ تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به شکر متوقف شد؛ بر این اساس طی یک و سال و نیم گذشته، از محل ذخایری که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده بود، شکر مصرف خانوار در سطح بازار عرضه می‌شد و همین مساله موجب شده بود که قیمت شکر در بسته بندی یک کیلوگرمی ۸ هزار و ۷۰۰ تومان ثابت بماند.

وی افزود: با توجه به اتمام ذخایر مذکور و با توجه به اینکه شکرهای بعدی با استفاده از ارز نیمایی وارد شده، به ناچار قیمت نهایی محصول نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: قبلاً به این شکل بود که شکر با قیمتی پایین‌تر از ۷ هزار تومان تحویل درب انبار می‌شد و پس از اعمال هزینه‌های مترتب و بسته بندی با نرخ ۸ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رفت اما از امروز شکر با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تحویل درب انبار می‌شود و پس از اعمال هزینه‌های مترتب، شکر در بسته‌های یک کیلوگرمی با نرخ ۱۵ هزار تومان به فروش خواهد رسید.

این منبع آگاه در باره اینکه چرا انجمن صنایع قند و شکر از افزایش قیمت شکر بی اطلاع است، گفت: هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است اما اگر کسی به شرکت بازرگانی دولتی ایران برای تحویل شکر در درب انبار مراجعه کند، باید شکر را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کند.

وی افزود: باید قیمت جهانی شکر به اضافه نرخ ارز نیمایی و هزینه‌های مترتب همچون حمل و نقل و بسته بندی و … را مدنظر داشت.

لازم به ذکر است که این اظهارات در حالی بیان می شود که ساعتی پیش دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر افزایش قیمت شکر را تکذیب کرد.

فعلا تصمیمی برای افزایش قیمت وجود ندارد​

بهمن دانایی، مباحث مطرح شده مبنی بر افزایش قیمت شکر را رد کرد و گفت: هیچ گونه افزایش قیمت قانونی در این زمینه اتفاق نیفتاده و فعلاً هم قرار نیست که چنین اتفاقی بیفتد.

وی با اشاره به اینکه علیرغم کاستی‌ها و مشکلات موجود، شکر نسبت به کالاهای دیگر از حاشیه امن بیشتری برخوردار بوده است، افزود: ما در زمینه شکر با کمبود یا تشکیل صف برای خرید آن مواجه نبودیم.

دانایی تصریح کرد: اگر عده‌ای شکر را در بازار بالاتر از قیمت مصوب بفروش می‌رسانند خارج از حیطه مسئولیت‌های ما است، در صورتی که اگر تنظیم بازار شکر را به انجمن صنفی کارخانجات واگذار می‌کردند بهتر می‌توانستیم بازار را کنترل کنیم.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر تنظیم بازار این محصول تا دو سال قبل بر عهده انجمن بود.

عرضه شکر در بسته‌های ۹۰۰ یا ۷۰۰ گرمی ممنوع است

دانایی تاکید کرد: در حال حاضر نیز شکر بخش خانوار که توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران در کیسه‌های ۵۰ کیلویی به واحدهای بسته بندی و فروشگاه‌ها عرضه می‌شود به قیمت هر کیلوگرم ۶ هزار و ۶۵۰ تومان در اختیار این واحدها و فروشگاه‌ها قرار می‌گیرد که باید به صورت بسته بندی‌های یک کیلوگرمی در بیاید و به نرخ ۸ هزار و۷۰۰ تومان در اختیار مصرف کننده نهایی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: فروش شکر به قیمت بالاتر از این میزان تخلف محسوب می‌شود ضمن اینکه عرضه این محصول در بسته‌های ۷۰۰ یا ۹۰۰ گرمی نیز ممنوع است.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر قیمت هر کیلوگرم شکر برای بخش صنف و صنعت را نیز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: بر اساس مصوبه سال گذشته دولت، باید از ابتدای سال ۱۴۰۰ کالاهایی که یارانه و تسهیلات دولتی دریافت نمی‌کنند از قیمت گذاری دستوری خارج شوند و واحدهای تولیدی در این زمینه تصمیم گیری کنند.

دانایی با اشاره به اینکه شکر نیز هم اکنون در زمره همین کالاها قرار دارد، ادامه داد: بنابراین باید واحدهای تولید کننده بر اساس ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخلی که سازمان حمایت آن را تدوین کرده، اقدام به قیمت گذاری کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ۳۷ کارخانه تولید کننده قند و شکر در کشور داریم که قیمت تمام شده تولید هیچکدام از آنها شبیه یکدیگر نیست درخواست ما این بوده که به انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر اجازه داده شود که با بررسی قیمت تمام شده تولید واحدها نرخ میانگینی را محاسبه و اعلام کند که متأسفانه این پیشنهاد مورد پذیرش قرار نگرفت.

دانایی با اشاره به اینکه در سال جاری وضعیت تولید شکر بسیار مطلوب است، اظهار داشت: به همین جهت پیش بینی می‌کنیم که میان واحدها رقابت منفی ایجاد شود و در نتیجه نرخ کالا در بازار افت کند.

شرایط آرام بازار شکر را مدیون تولید داخل هستیم

وی با اشاره به دستور رییس جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان گفت: به همین جهت کارخانجات تولید کننده شکر با وجود اینکه محصول تازه آنها از اوایل اردیبهشت ماه وارد بازار می‌شود قیمت جدیدی تعیین نکرده‌اند و اخیراً به آنها ابلاغ کرده‌ایم که نرخ جدید را محاسبه و اعلام کنند.

دبیرانجمن صنفی کارخانجات قند و شکر توضیح داد: مشخص نیست که در بررسی جدید قیمت‌های تمام شده تولید، افزایش نرخی اتفاق بیفتد یا خیر و اگر افزایشی وجود داشته باشد، کمتر از ۱۰ درصد خواهد بود که رقم زیادی نیست.

وی افزود: این امر در حالی است که برخی از کالاهای اساسی در روزهای اخیر افزایشی در حدود ۳۵ تا ۵۰ درصد را داشته اند.

دانایی شرایط مطلوب بازار شکر را ناشی از وضعیت خوب تولید داخل دانست و گفت: اگر قرار بود که ما در چنین شرایطی شکر وارد کنیم بیش از ۱۳ هزار تومان تمام می‌شد و وضعیت آرامی را که در حال حاضر داریم شاهد نبودیم.