۰ نفر

برای پایان دادن به بحث‌ها و حاشیه‌ها؛

فوتبال ایران به کمک داور ویدیویی نیاز دارد!

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۵۴
کد خبر: 528183
فوتبال ایران به کمک داور ویدیویی نیاز دارد!

فرهاد مجیدی بعد از شکست در دربی آنقدر که انتظار می‌رفت به داوری حمله نکرد و بیشتر خشمش سمت وزیر ارتباطات سرازیر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، سرمربی استقلال در حالی که تیمش می‌توانست در دقیقه ۳ صاحب یک ضربه پنالتی شود صرفا به ذکر اینکه آن پنالتی روند بازی را تغییر می‌داد بسنده کرد و گفت جدا از پنالتی هم شانس تیم او برای برد بیشتر بوده. با این حال نوع واکنش سرمربیان به اشتباهات داوری نباید ملاک اهمیت قرار بگیرد. یعنی تصور شود اگر مربی آن چنان اعتراض نمی‌کند پس اتفاق خاصی نیفتاده است. 

اشتباه داوری تاثیرگذار در فوتبال ایران تبدیل به عادت شده است. در روزی که دربی برگزار شد و همه توجهات را به سمت خودش کشید، فولاد خوزستان هم در قائمشهر با یک اشتباه عجیب داوری مواجه شد. شاگردان جواد نکونام که یک بر صفر عقب بودند در دقیقه ۸۸ به گل رسیدند که کمک داور به اشتباه آفساید گرفت. همین باعث شد فولادی‌ها در پایان مسابقه از داور بازی شکایت کنند. در جدول فشرده این فصل از دست دادن همین یک امتیاز می‌تواند در پایان فصل منجر به از دست دادن سهمیه برای فولاد شود. 

بسیاری از کارشناسان داوری معتقدند آمدن کمک‌داور ویدیویی نمی‌تواند به تنهایی سطح کیفی داوری را بالا ببرد و از همه مهم‌تر روی فرهنگ اعتراض به داور تاثیر بگذارد. به عنوان نمونه در دربی روز جمعه بازیکنان و کادرفنی دو تیم و حتی آدم‌های بی‌ربط اطراف زمین مدام در حال اعتراض به داور بازی بودند و با کوچک‌ترین برخوردی دادشان به هوا می‌رفت. همین فشار روی داور در تصمیمات اکبریان نمود پیدا کرد.

بی‌تردید این مشکل با آمدن کمک‌داور ویدیویی برطرف نخواهد شد. با این حال VAR به عنوان یک زیرساخت مهم هرچه زودتر باید به فوتبال ایران اضافه شود. این سیستم اگر نمی‌توانست پنالتی استقلال را زنده کند چون در نهایت باز هم خود داور باید تصمیم می‌گرفت و برخی داوران بعد از بازی گفتند آن صحنه به نظر پنالتی نمی‌آمده، مطمئنا گل سالم فولاد را به این تیم باز می‌گرداند.  در سال ۱۴۰۰ شمسی و ۲۰۲۱ میلادی و بعد از اینکه تمام کشورهای توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته در فوتبال به سیستم کمک‌داور ویدیویی مجهز هستند واقعا جای تاسف دارد که هنوز بخش عمده‌ای از انرژی تمام عوامل دخیل در فوتبال از جمله مربیان و بازیکنان و داوران و رسانه‌ها در پرداختن به اشتباهات داوری تلف بشود.

این مشکلی است که در دنیا تا حد زیادی برطرف شده و راه‌حل آن نیز درست مقابل چشم عوامل مدیریتی فوتبال قرار دارد. عزیزی خادم رییس جدید فدراسیون فوتبال پیش از انتخابات اعلام کرد کمک‌داور ویدیویی به ایران خواهد آمد اما بعد از گذشت سه ماه از نشستن او بر صندلی ریاست فدراسیون فوتبال هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. رییس جدید فدراسیون فعلا درگیر مشکلات روزمره‌ای است که با علم به وجود آنها پا به ساختمان سئول گذاشت. در چنین شرایطی باید دید چه زمانی تکنولوژی وارد فوتبال ایران خواهد شد و دقیقا چه زمانی از شر بحث‌های بی‌پایان مشکلات داوری در پایان بازی‌ها راحت می‌شویم. آن روز حتی اگر همچنان اعتراض و بحثی مانده باشد در حجمی بسیار کمتر خواهد بود.