۰ نفر

۸ آسیب‌دیدگی شایع در کوهنوردی

۹ دی ۱۳۹۸، ۸:۰۵
کد خبر: 405711
۸ آسیب‌دیدگی شایع در کوهنوردی

کوهنوردی از جمله‌ رشته‌های ورزشی به شمار می‌رود که آسیب‌دیدگی اتفاق اجتناب ناپذیر آن‌ است، آسیب‌هایی که می‌توان آن‌ها را در هشت عنوان خلاصه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کوهنوردی در مناطق کوهستانی می‌تواند با خطر آسیب دیدگی همراه باشد، آسیب‌دیدگی‌هایی که در نقاط مختلف بدن و به شکل‌های متفاوت بروز پیدا می‌کند و به همین دلیل نیز سلامت ورزشکاران و یا افرادی که علاقمند به این رشته ورزشی هستند را به خطر می‌اندازد.

رضا کاظمی-توانبخش ورزشی  با اشاره به اینکه ایجاد زخم‌ها به صورت‌های مختلف و معمولا در دست‌ها و انگشتان پا بیشتر ایجاد می‌شود، اظهار کرد: این آسیب دیدگی ها شامل کوبیدگی‌ها، له شدگی بافت‌ها، خونریزی‌های زیر پوستی، خراش‌های پوستی، تاول‌ها و آسیب ناخن‌های پا است و استفاده از جوراب و کفش مناسب و مراقبت‌های بهداشتی مداوم خصوصا در پا می‌تواند بسیار موثر باشد. دومین مورد سوختگی است؛ آفتاب سوختگی یکی از متداول‌ترین آسیب‌های کوهنوردان است و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و همچنین کلاه، دستکش و عینک مناسب می‌تواند این آسیب‌ها را به حداقل برساند.

به گفته وی آسیب‌دیدگی بعدی شامل سرما زدگی است. صعود به ارتفاعات و مناطق سردسیر به مدت طولانی باعث کاهش دمای بدن و آسیب به اندام‌ها و ایجاد اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شود و در موارد شدید و عدم رسیدگی  به موقع با مرگ همراه خواهد بود. همچنین کم آب شدن بدن چهارمین موردی است که می‌توان به آن اشاره کرد، زمان طولانی فعالیت کوهنوردی و عدم دریافت مایعات به میزان لازم باعث بروز این حالت می‌شود که می‌توان با نوشیدن مایعات، آب میوه‌های طبیعی و سرم های ورزشی از آن جلوگیری کرد.

این توانبخش ورزشی آسیب عضلات را دیگر آسیب ورزشی کوهنوردی دانست و بیان کرد: حرکات طولانی و عدم آمادگی مناسب می‌تواند آسیب‌های مختلفی را از قبیل درد و کوفتگی عضلات، کشیدگی عضلات خصوصا در عضلات اندام تحتانی و یا حتی پارگی‌های عضلات ایجاد کند و داشتن آمادگی بدنی لازم، گرم کردن صحیح، برخورداری از توان عضلانی مناسب و استفاده از تجهیزات  مناسب می‌تواند در پیشگیری از آسیب عضلات موثر باشد. 

وی ادامه داد: دیگر آسیب وارده به افرادی که کوهنوردی می‌کنند آسیب مفاصل است که شامل مفاصل زانو، مچ پا و مفصل شانه خواهد بود، مفاصلی که معمولا از مفاصل درگیر در کوهنوردی به شمار می‌آیند و پیچ خوردگی مچ پا و زانو معمولا شایع تر هستند و باید در نظر داشت که استفاده مداوم از کوله پشتی و یا زمین خوردن باعث ایجاد آسیب در مفصل شانه می‌شود و این آسیب‌ها می‌تواند از یک کشیدگی ساده تا پارگی تاندون‌ها و یا رباط‌های این مفاصل باشد.

این توانبخش ورزشی با اشاره به اینکه هفتمین آسیب مربوط به شکستگی‌ها است و معمولا در انگشتان پا به دنبال سقوط سنگ بر روی پنجه پا و یا بد قرار گرفتن نوک کفش در بین سنگ‌ها و یا حتی پیچ خوردگی مچ پا ایجاد می شود، اظهار کرد: شکستگی می‌تواند در اثر پرت شدن و یا سقوط در نقاط مختلف ایجاد شود. شاید بتوان درد پا را به عنوان آخرین آسیب‌دیدگی دانست که به علت پیاده روی طولانی و فشار مداوم بر پاها، ضعیف بودن عضلات کف پا  و عدم وجود قوس مناسب و خصوصا  کفش نامناسب، ایجاد می‌شود. درد در این قسمت جزو موارد شایع در این رشته ورزشی به شمار می‌رود.